Jeg skal etter planen til SFO og SEA i april (reiser fra HAU). Nærmere bestemt skal jeg være klar 08:30 15. april i San Fransisco, siste møte er i Seattle 18. april, og jeg må være hjemme i HAU i tide til å rekke et fly den 20. april 11:05. Det har blitt lite reising på meg de siste årene, og jeg sliter med å finne gode ruter. Er det noen tips der ute? Optimalt sett biz, men plus får også gå. Allianse har ikke noe å si.
Jeg har ikke fått opplegget for den 18. enda, men til nøds kan jeg nok droppe denne dagen. Optimalt sett reiser jeg ettermiddag/kveld den 18. Utreise og retur fra SVG er strengt tatt også et alternativ. Retur torsdag kveld synes temmelig umulig, så da får jeg bare droppe opplegget denne dagen. Det virker som om jeg kan få plus til i overkant av 20k, mens biz fort havner på 50k. Er dette vanlig biz-pris til USA, eller bør jeg følge med på kampanjer etc.?
Jeg var i USA nylig og fløy hjem fra SEA. Bestilte sammenhengende billett på SAS og tok Alaska Airlines til LAX, og SAS derfra. SAS flyr tidlig fra LAX så jeg tok fly kl 8 fra SEA. Fikk ca 3,5t på LAX. Det var også en avgang kl 10, men tok ikke sjansen på bare 1,5t på LAX. I tillegg ville jeg ha tid i Polaris Loungen, som ligger i terminal 7, Alaska bruker terminal 6 og det tar bare noen få minutter å gå. Vurderte også SEA-SFO, og da kunne jeg tatt et senere fly fra SEA, siden SAS vel flyr i 19-20-tiden fra SFO.
Litt på siden her, men hvordan gikk det med innsjekk på Alaska på en slik SAS billett? Jeg har en lignende sak neste uke, og jeg får ikke opp noe i Alaska web/app selv om jeg fant riktig referanse, snakket med Alaska på telefonen og de sa det ikke var mulig når det var en SAS utstedet billett. Så da fikk jeg hverken bestille mat, sete, kjøpe oppgradering eller noe. Funket noe av dette for deg eller måtte du ta innsjekk hos Alaska i skranke?
Med utreise lørdag 13. april og hjemreise 17. april får du SVG-CPH-SFO-SEA // SFO-CPH-SVG i SAS Business til 35k. Noe lavere om du connecter på østkysten. Ville ikke forventet kampanjer med spesielt mye lavere pris såpass kort tid før avreise.
Det må bli 13.-18. april, og da får jeg SVG-CPH-SFO/SEA-ORD-CPH-SVG for 34k i biz og 15k i plus. Effektiv tur med hhv. 15t ut og 16t tilbake. Hvilken klasse får jeg med Alaska på SEA-ORD om jeg bestiller hhv. Plus og Biz? Jeg har fullt av EB. Hvordan er oddsen for oppgradering fra Plus til Biz om dagen, og hva må man normalt sett ut med?
Jeg hadde kun SAS-ref.nr og fikk heller ikke gjort noe på forhånd. De måtte søke meg opp på rutenr og navn, noe som visstnok ikke var lett i deres system... Ta med deg utskrift av billetten fra SAS, det var lettere når jeg kunne vise til den. Først virket de som de ikke ville tro på meg når jeg sa at jeg skulle fly med dem og de ikke fant meg i systemet... Jeg fløy Business så oppgradering var ikke noe problem, men jeg fikk ikke godkjent tre stk innsjekket bagasje. Det sto på billetten fra SAS at siden jeg har SA-gold, har jeg krav på et kolli i tillegg til det som står på billetten. Det kom ikke på tale, så da sa jeg meg villig til å betale $108 så kunne jeg heller be om refusjon fra SAS i ettertid. Men kortleseren deres klarte ikke å lese noen av kortene mine, så da supervisor hadde gått videre, sa den meget hyggelige, godt voksne damen (+75?) i innsjekkingen at hun skulle ordne den tredje kofferten gratis likevel. Det tok "bare" 15 minutter til, så til sammen sto jeg ved skranken i nesten 45min
Hehe ja. Jeg vurderer å reise på samme arrangementet og det offisielle programmet er ferdig 17. april kl 20. Gullars har nok sitt eget program
For å faktisk være behjelpelig da, så er det beste jeg har klart å finne SAS via SFO begge veier, eventuelt med retur SEA-SFO i samme billett. Da har jeg hatt SAS / Star Alliance-brillene på. Ut lørdag 13. og hjem torsdag 18. er det jeg har sett på.
Klikk (i)-symbolet for å se bookingklasse på delstrekningene. Det varierer fra avgang til avgang. Se auksjonstråden for nylige erfaringer.
Returen min var SEA-LAX-CPH-OSL Billetten var bestilt i SAS Business Pro og det sto J på SAS-flightene og I på Alaska-flighten.
Takk for all hjelp! Da ble det SVG-CPH-SFO i Biz og SEA-ORD-CPH-SVG i Plus, så får jeg satse på en oppgradering på ORD-CPH. Kun 1:22 på ORD på returen, så får håpe ting går radig.
Alaska bruker et annet system enn ihvertfall BA. Jeg hatt hell med å bruke chat-funksjonen deres til å få deres booking kode og så ordnet i appen deres eller fått velge seter via chaten. Alaska er generelt sett definisjonen av kundeservice.
Ja, det var veldig greie å snakke med på telefonen, hjelpsomheten selv bare at de ikke fikk urettet noe særlig. Jeg er på SAS billett (117) og det mente dem var årsaken til at umulig å gå inn på booking i noen som helst kanaler for å gjøre ting, inkl telefon. Jeg kunne f.eks. ikke bestille maten som de selger via app/nett, og som de bare har på forhåndsbestilling. De anbefalte meg å kjøpe med mat fra terminalen hvis jeg ville spise. Har forresten fått tak i Alaska booking referansen altså, som er helt forskjellig fra SAS referansen, så det er ikke der det ligger.