Tur til Thailand i LH economy - et lite reisebrev

Tråd i 'Reisebrev' startet av jvsandem, 20. jan 2018.

  1. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg prøver meg på et lite reisebrev her, kan jo være greit å få litt trening før jeg en eller annen gang skal på bonustur verden rundt i C og F. :)

    Denne turen ble bestilt lenge før jeg fant dette forumet og like lenge før jeg visste noe om fordelene med bonusprogrammer og statuser, så turen går i de billigste klassene til Lufthansa, L på vei ned og T hjem igjen. Turen går fra OSL via FRA til BKK, og siden jeg er en av de som har kjøpt meg status så har vi i det minste tilgang til Gullstua på OSL og Senator på FRA.

    Avgang fra OSL er med LH 863 (tror det er en A320, hvor finner jeg egentlig ut sånt?) 15:55. Videre til BKK med LH 772 A380. Dette blir min første tur i A380. :)

    Det ble selvfølgelig en tur innom Gullstua før avgang, og her var det veldig stille i ettermiddag. Kom frem til at det er 12 personer her utenom oss to gamlingene. :)

    20180120_135738.jpg

    En liten GT og en Carlsberg før avgang skader vel ingen.

    20180120_135733.jpg
    20180120_135738.jpg
    Da er det snart avgang, så vi setter straks kurs mot gate D6. Har jeg forresten pri boarding med EBG hos LH, og har reisefølge isåfall det samme?
     
  2. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Kan sjekke www.seatguru.com, den stemmer i de aller fleste tilfeller.
    Går også å bruke https://www.flightradar24.com

    Ellers synes jeg det er bra med litt Eco reviews innimellom, LH har jo ofte veldig bra priser, spesielt til USA på de billigste billettene.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Eg ser fram til å få 'vere med' :)
     
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ja man har pri boarding med LH som EBG. Stort sett ikke noe problem og ta med gjest heller.
     
  6. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    God tur, og takk for at du tek deg tid til å skrive ein rapport!
     
  7. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Det funka helt fint på OSL, så får vi se hva de sier her i FRA om noen timer. :)
     
  8. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Turen fra OSL til FRA gikk helt greit. Det var en A320-200, og flyet var ikke mer enn litt over halvfullt så både undertegnede og reisefølge fikk hver vår hele treseter på rad 25.

    Droppa sandwichen, og brennevin får man visstnok ikke lenger på korte ruter med LH, så da ble det et par Warsteinere på hver av oss. Helt ok øl selv om jeg foretrekker de litt mørkere.

    Knyttnevetesten ble ikke bestått, men uansett er avstanden til sete foran mye bedre her enn det jeg er vant til fra DY i Europa.

    20180120_153311.jpg

    Vel fremme i FRA var det rett til passkontrollen. Ingen kø og etter 2 min var vi så inne på NON-Schengen avdelingen. En kjapp tur innom Heineman for å hanke inn en single malt, en helt vanlig Aberlour. God single malt er vanskelig å få tak i nede i Thailand, derfor blir det alltid til at jeg tar med en flaske. Reisefølge endte opp med en Bombay Sapphire.

    Vurderte å ta med denne, men kontoen sa nei...

    20180120_181729.jpg

    Etter Heineman endte vi opp i LH Senator lounge. Og når jeg finner Prezel er jeg fornøyd. 3 stykker sammen med et par øl og en helt grei Glen Grant single malt gjør at ventetiden absolutt er levelig.

    20180120_191509.jpg

    Veldig lite folk her da vi kom, men det henger vel sammen med at det er lørdag kveld og ikke så mange avganger.

    20180120_184202.jpg

    Relativt surt og vått i Tyskland i kveld, men ikke noe snø. :)

    20180120_184234.jpg

    Da skal vi bare slå ihjel et par timer til her i FRA, så er neste stopp BKK. Fortsettelse følger. :)
     
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en fin start på turen, alltid fint med litt god mat og drikke i Senator loungen :)
    God tur videre!
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Godt dokumentert rapport så langt :) god tur!
     
  11. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Da fikk jeg svar på det jeg lurte på over her, pri boarding gjelder hos LH både for innehaver av EBG og medreisende selv om man reiser i economy. Så boarding gikk unna på noen minutter, og vi fant våre plasser. Og jeg må bare si det med en gang, A380 i economy var ikke mye å skryte av. Knyttnevetesten gadd jeg ikke engang ta bilde av, det var ikke plass til et par fingre i mellom. Omtrent som hos DY i Europa. Det var dessuten et par minusgrader så vi ble nesten 1 time forsinket pga kø til de-icing.

    20180120_223425.jpg

    Drikke ble servert med det samme vi var i lufta, og gin og tonic samt Warsteiner smakte som det pleier, ikke noe å klage over der. Det ble også servert mat etter en times tid, noe kyllinggreier som smakte greit, men ikke noe mer. Ikke det jeg ville kjøpt for å si det sånn. Det beste var faktisk osten, en sveitsisk camembert,

    20180121_004308.jpg

    Etter mat ble det et pat GT'er til, og så var det natta. Heldigvis klarer jeg å sove relativt godt selv om det ikke er noen spesiell god stilling å sove i. Sov vel en 7 timer mer eller mindre sammenhengende.

    Frokosten hopper jeg glatt over her, det å kalle den smørja vi fikk servert for omlett er en fornærmelse mot alle egg i hele verden. Heldigvis hadde jeg vett nok til å pakke ned et par saltkringler på loungen før vi dro, så det ble frokosten.

    Vi hadde i utgangspunktet god til i BKK med 3 timer til neste fly, men med 1 time forsinkelse og lange køer i imigration kjente jeg at jeg ble litt stesset. De klarte nemlig ikke å sjekke inn bagasjen hele veien til CNX på Gardermoen, så vi måtte hente ut bagasjen for så å sjekke den inn på nytt. Da koffertene kom på rullebåndet var det nøyaktig 1 time til flyet til Chiang Mai skulle ta av. Men vi rakk det med 20 minutters margin.

    Før takeoff taxet vi forbi A380'en som hadde tatt oss ned til BKK.

    20180121_112424.jpg

    Fra BKK til CNX fikk vi et noe tilårskommet 777-300 med kjennetegn HS-TKA (de var ihvertfall det som sto på vingen), og her var det ikke snakk om å få noe alkoholholding. Vi fikk en flaske vann...

    20180121_121415.jpg

    Etter 50 minutter var vi så fremme i Chiang Mai, og vi fant en taxi som kunne ta oss til hotellet, De Chai The Colonial i gamlebyen. Et helt greit hotell selv om det er langt unna Hilton, IC og de luksuriøse hotellene, men til 600 kroner natta er det bra nok.

    20180121_195903.jpg

    Etter en kjapp dusj bar det så ut på byen for litt mat og noe godt i glasset, og vi fant en liten koselig restaurant med helt ok biff. Jeg er ikke spesielt begeistret for thaimat, så det går mye i vanlig europeisk mat når jeg er her. Så ble det natta rundt midnatt lokal tid, og jeg må si at dette faktisk er en av de bedre hotellsenger jeg har overnattet i.

    Så var de en ny dag, og dagen i dag har egentlig stort sett blitt tilbragt i diverse barer og restauranter med dertil litt for mye godt drikke, så nå tar jeg natta igjen her. Kommer vel tilbake med litt mer iløpet av uka. :)
     
    geddi, DanH, Supersergei and 18 others like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Trivelig tur! :)
     
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Denne tråden gikk litt i glemmeboka de siste 2 ukene i Thailand, og etter at jeg kom hjem har det vært litt mye stress med ny jobb osv, men her kommer en slags fortsettelse. :)

    Chiang Mai innfridde dessverre ikke helt, og hovedgrunnen til det var savnet av strand og hav. Jeg er av den typen menneske som rett og slett liker å ligge på stranda noen timer hver ettermiddag med noe kalde øl og et par GT'er når jeg er på ferie, men siden Chiang Mai ligger langt inne i landet nordpå så finnes det hverken strender eller hav der...

    Derimot fant vi en innsjø med fiskemuligheter, så vi hoppet på en tur dit. Jada, det er utsatt fisk, og man er garantert å få fisk, men det nå uansett moro og ikke minst litt slitsom å hale inn en malle på 27 kilo da. :)

    20180124_120035.jpg

    Reisefølge Svein storkoste seg også, spesielt etter at vi fant ut at vi kunne få kalde øl servert. Guiden ringte og bestilte for oss. :D

    Snapchat-841750936.jpg

    Så veldig mye mer skjedde ikke i Chiang Mai, og fredag var det så tid for å setter kursen sørover igjen. Nok en gang var det ett av de eldre 777-300 til Thai som skulle bringe oss dit vi skulle. Småslitent, men en time overlever man her også...

    20180126_043906.jpg

    Vel fremme i BKK fikk jeg et alvorlig sjokk. En eller annen på vei fra innlevering i Chiang Mai til utlevering BKK har faktisk stjålet Insideflyer-tag'en på kofferten. Er det mulig??? Kjeltringer og banditter finnes tydligvis overalt!!! Kofferten er jo rett og slett naken!!!

    20180210_125837.jpg

    Så var det forhåndsbestilt taxi fra Bangkok til huset vi hadde leid i Jomtien, og nå som vi hadde det samme huset for tredje gang på rad så føltes det som å komme hjem.

    jomtien1.jpg jomtien4.jpg jomtien3.jpg

    Resten av gjengen skulle etter planen lande søndag formiddag og ankomme Jomtien rundt klokka 14, så kjøleskapet ble behørlig fyllt opp med det mest nødvendige. Nå gikk ikke alt etter planen for våre 4 venner, mer om det senere. :)

    20180127_184548.jpg
     
    Fridtjof, Edin, Petter B-C and 10 others like this.
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Klokken 05:20 søndag morgen ringer så mobilen, og i andre enden har jeg en fortvilet Tommy. De er i Dubai, og har ikke rukket flyet videre til BKK til tross for 3,5 timer layover. Hva som har skjedd? Tja, de går av flyet fra OSL, titter på tavla og ser det Emirates og Bangkok, og tar det som en selvfølge at det er flyet de skal ha. Så de finner seg en pub i nærheten av den gaten som står på tavla, og tar noen øl. Det de ikke fikk med seg var at den flighten de så på var en flight som gikk 3 timer tidligere enn det de selv skulle fly, og det var ikke en A380 som var satt opp på den flighten, så de ble rett og slett sittende på feil terminal.

    Og når man er litt vel høye på pæra og ikke vil stå i kø for å gå ombord så ble de sittende til det var 20 minutter til flyet skulle ta av. Så når de kommer til gaten de trodde de skulle fly fra så finner de ut at der går det ikke noe fly, og panikk oppstår. De finner da ut at de må til en annen terminal, men når de endelig kommer dit er gate closed og de får ikke komme med flyet. Og Emirates kansellerte like gjerne returbillettene også, så det måtte kjøpes nye billetter fra Dubai til BKK og så hjem fra BKK til OSL. Her gikk de på en smell på ca 7.000 kroner pr. person. Amatører? Absolutt. Kunne det skjedd meg? Absolutt ikke!!!

    Så da ble det 18 timer til i Dubai, og ankomst BKK ble nesten et døgn etter skjema. Kanskje ikke så rart at gutta var litt småslitne og at de sloknet i tur og orden på stranda den ettermiddagen. :)

    20180129_124001.jpg
    Sånn etterhvert våknet de til live igjen, og etter en god biff på Akevit Bar ble det en liten tur inn til syndens hovedstad i Thailand, Pattaya. Siden man kjenner Terje på Kåres Bar fra før så ble det selvfølgelig en tur innom der, og som alltid måtte førstereisen (denne gangen Magnus) drikke en Flaming Bikini.

    20180129_231232.jpg

    Hva den består av har jeg ikke helt fått med meg, men den smaker sånn passe. Det settes fyr på drinken før den må drikkes gjennom et sugerør, og det fylles på med et par shots til mens den drikkes. Anbefales egentlig ikke...

    Resten av kvelden i Pattaya lar vi passere i stillhet, det er ikke alt som passer seg her. :)

    Resten av dagene i Thailand gikk omtrent som dette:
    Opp rundt klokka 12. Frokost på en herlig liten frokostrestaurant 5 minutter fra huset. Deretter litt avslapping ved bassenget før vi tok turen ned på stranda, også 5 min fra huset, hvor man ble liggende til sola gikk ned. Så tilbake til huset for en dusj og noen øl og/eller GT'er samt en liten single malt eller to før middag. Med unntak av en kveld ble det vestlig mat, ihvertfall på meg siden jeg som tidligere nevnt ikke er spesielt glad i thaimat.

    27867227_1674104429313263_8883604887379716885_n.jpg

    Snapchat-83786168.jpg

    20170502_182339.jpg

    Snapchat-829136258.jpg

    20180130_203622.jpg
     
    Edin, Misterix, Upsaker and 6 others like this.
  15. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    En ferie har dessverre alltid en ende, og lørdag 10/2 var det tid for hjemturen, også denne med LH. Vi fikk noen siste timer på standa før vi måtte ta favel med vår faste solsengutleier Oy for denne gangen. En fantstisk dame som gjør alt som står i hennes makt for å sørge for at vi har fine dager på stranda. Hun server kald drikke, og trenger vi noe å spise så sender hun en av guttene sine for å hente. Vi har allerede reservert solsenger til neste tur. :)

    IMG_0100s.jpg
    Etter en kjapp dusj kom så taxien for å bringe oss til flyplassen. Vi fant frem til skrankene til LH, og siden *A Gold sto på samme skiltet som LH First så gikk vi selvfølgelig dit. En hyggelig dame tok smilende imot oss og blunket ikke engang over at vi haddde economy plasser, her var det statusen som var avgjørende.

    Vi fikk fine orange Priority tags på koffertene, og jaggu fikk vi spesielle Priority lane gjennom sikkerhetskontroll og immigration også, så det tok oss hele 7 minutter fra innsjekk til vi var inne på terminalen. Så da var det bare å sette kursen mot SilverKris-loungen. Lite folk der inne samt god mat og godt drikke gjorde at vi tok en time der.

    20180210_210919.jpg

    20180210_210849.jpg

    Reisefølge Svein hadde nå fått smaken på lounger, og han hadde lyst til å sjekke ut loungene til Thai også, så vi tok en tur først til Royal Silk, deretter Royal Orchid, men jeg må si at begge disse loungene var en skikkelig nedtur i forhold til SilverKris i BKK og LH Senator i Frankfurt. Skulle ha sjekket ut EVA sin også, men det får bli neste gang.

    Så var tiden inn til å finne flyet, og med prioritert boarding gikk det bare noen minutter før vi hadde funnet plassene. Dessverre var flyet ganske fullt, så det ble ikke noe ledig sete ved siden av denne gangen heller, men her skulle det stort sett soves så det var ikke noe stort problem egentlig.

    Vel fremme i FRA var det ikke mer enn tiden av veien gjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll (hvorfor det egentlig når man kommer fra utland og skal videre?) før vi måtte finne rett gate for flyet til OSL. Nå ble det litt forsinket, så vi hadde egentlig veldig god tid, men det kunne vi jo ikke vite...

    Fikk meg ihvertfall et par saltkringler og en cola zero til frokost, og så var det til for å si farvel til Frankfurt også. Et par timer senere landet vi trygt på OSL, noe som var et lite sjokk. Det å gå fra +33 den ene dagen til -11 den neste er ikke sundt...

    20180211_111752.jpg

    LH Eco funker det, men det er klart at jeg heller ville reist i BIZ. Dessverre tillater ikke økonomien slike utskeielser nå, men det kommer. Satser på LH BIZ neste gang. Eventuelt Thai BIZ direkte fra OSL til BKK.

    Da takker jeg for følget til de som har vært innom. :)
     
    BangkokBob, Edin, Petter B-C and 13 others like this.
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Halvfullt, glemte å fylle opp boksen nederst :p

    Takk for turen, ser ut som en topp tur. Likte huset, deler du pris og info om hvor man booker?
     
  17. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Vi betaler rundt 24000 NOK for 13 netter for personer, altså ca 6000 pr person. Vet ikke om det ligger ute noe sted på nett, vi har det direkte med utleier via bekjente, men jeg kan formidle kontakt.

    Huset har 4 soverom med eget bad til alle, separat A/C i hvert rom og som du ser eget svømmebad.
     
    RoadKing, Xflipper, geddi and 2 others like this.

Del denne siden