Tur til Thailand i LH economy - et lite reisebrev

Tråd i 'Reisebrev' startet av jvsandem, 20. jan 2018.

1. jvsandem

jvsandem Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg prøver meg på et lite reisebrev her, kan jo være greit å få litt trening før jeg en eller annen gang skal på bonustur verden rundt i C og F. :)

Denne turen ble bestilt lenge før jeg fant dette forumet og like lenge før jeg visste noe om fordelene med bonusprogrammer og statuser, så turen går i de billigste klassene til Lufthansa, L på vei ned og T hjem igjen. Turen går fra OSL via FRA til BKK, og siden jeg er en av de som har kjøpt meg status så har vi i det minste tilgang til Gullstua på OSL og Senator på FRA.

Avgang fra OSL er med LH 863 (tror det er en A320, hvor finner jeg egentlig ut sånt?) 15:55. Videre til BKK med LH 772 A380. Dette blir min første tur i A380. :)

Det ble selvfølgelig en tur innom Gullstua før avgang, og her var det veldig stille i ettermiddag. Kom frem til at det er 12 personer her utenom oss to gamlingene. :)

20180120_135738.jpg

En liten GT og en Carlsberg før avgang skader vel ingen.

20180120_135733.jpg
    20180120_135738.jpg
    Da er det snart avgang, så vi setter straks kurs mot gate D6. Har jeg forresten pri boarding med EBG hos LH, og har reisefølge isåfall det samme?

2. Supersergei

Supersergei Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Kan sjekke www.seatguru.com, den stemmer i de aller fleste tilfeller.
    Går også å bruke https://www.flightradar24.com

Ellers synes jeg det er bra med litt Eco reviews innimellom, LH har jo ofte veldig bra priser, spesielt til USA på de billigste billettene.

3. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    113
  4. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Eg ser fram til å få 'vere med' :)

5. Misterix

Misterix Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    113
    Ja man har pri boarding med LH som EBG. Stort sett ikke noe problem og ta med gjest heller.

6. afirm

afirm Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,711
    Bonuspoeng:
    113
    God tur, og takk for at du tek deg tid til å skrive ein rapport!

7. jvsandem

jvsandem Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Det funka helt fint på OSL, så får vi se hva de sier her i FRA om noen timer. :)

8. jvsandem

jvsandem Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Turen fra OSL til FRA gikk helt greit. Det var en A320-200, og flyet var ikke mer enn litt over halvfullt så både undertegnede og reisefølge fikk hver vår hele treseter på rad 25.

Droppa sandwichen, og brennevin får man visstnok ikke lenger på korte ruter med LH, så da ble det et par Warsteinere på hver av oss. Helt ok øl selv om jeg foretrekker de litt mørkere.

Knyttnevetesten ble ikke bestått, men uansett er avstanden til sete foran mye bedre her enn det jeg er vant til fra DY i Europa.

20180120_153311.jpg

Vel fremme i FRA var det rett til passkontrollen. Ingen kø og etter 2 min var vi så inne på NON-Schengen avdelingen. En kjapp tur innom Heineman for å hanke inn en single malt, en helt vanlig Aberlour. God single malt er vanskelig å få tak i nede i Thailand, derfor blir det alltid til at jeg tar med en flaske. Reisefølge endte opp med en Bombay Sapphire.

Vurderte å ta med denne, men kontoen sa nei...

20180120_181729.jpg

Etter Heineman endte vi opp i LH Senator lounge. Og når jeg finner Prezel er jeg fornøyd. 3 stykker sammen med et par øl og en helt grei Glen Grant single malt gjør at ventetiden absolutt er levelig.

20180120_191509.jpg

Veldig lite folk her da vi kom, men det henger vel sammen med at det er lørdag kveld og ikke så mange avganger.

20180120_184202.jpg

Relativt surt og vått i Tyskland i kveld, men ikke noe snø. :)

20180120_184234.jpg

Da skal vi bare slå ihjel et par timer til her i FRA, så er neste stopp BKK. Fortsettelse følger. :)

9. Earl

Earl Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,021
    Bonuspoeng:
    93
    Virker som en fin start på turen, alltid fint med litt god mat og drikke i Senator loungen :)
    God tur videre!

10. OttoL

OttoL Senior Medlem

Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    93
    Godt dokumentert rapport så langt :) god tur!

11. jvsandem

jvsandem Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Da fikk jeg svar på det jeg lurte på over her, pri boarding gjelder hos LH både for innehaver av EBG og medreisende selv om man reiser i economy. Så boarding gikk unna på noen minutter, og vi fant våre plasser. Og jeg må bare si det med en gang, A380 i economy var ikke mye å skryte av. Knyttnevetesten gadd jeg ikke engang ta bilde av, det var ikke plass til et par fingre i mellom. Omtrent som hos DY i Europa. Det var dessuten et par minusgrader så vi ble nesten 1 time forsinket pga kø til de-icing.

20180120_223425.jpg

Drikke ble servert med det samme vi var i lufta, og gin og tonic samt Warsteiner smakte som det pleier, ikke noe å klage over der. Det ble også servert mat etter en times tid, noe kyllinggreier som smakte greit, men ikke noe mer. Ikke det jeg ville kjøpt for å si det sånn. Det beste var faktisk osten, en sveitsisk camembert,

20180121_004308.jpg

Etter mat ble det et pat GT'er til, og så var det natta. Heldigvis klarer jeg å sove relativt godt selv om det ikke er noen spesiell god stilling å sove i. Sov vel en 7 timer mer eller mindre sammenhengende.

Frokosten hopper jeg glatt over her, det å kalle den smørja vi fikk servert for omlett er en fornærmelse mot alle egg i hele verden. Heldigvis hadde jeg vett nok til å pakke ned et par saltkringler på loungen før vi dro, så det ble frokosten.

Vi hadde i utgangspunktet god til i BKK med 3 timer til neste fly, men med 1 time forsinkelse og lange køer i imigration kjente jeg at jeg ble litt stesset. De klarte nemlig ikke å sjekke inn bagasjen hele veien til CNX på Gardermoen, så vi måtte hente ut bagasjen for så å sjekke den inn på nytt. Da koffertene kom på rullebåndet var det nøyaktig 1 time til flyet til Chiang Mai skulle ta av. Men vi rakk det med 20 minutters margin.

Før takeoff taxet vi forbi A380'en som hadde tatt oss ned til BKK.

20180121_112424.jpg

Fra BKK til CNX fikk vi et noe tilårskommet 777-300 med kjennetegn HS-TKA (de var ihvertfall det som sto på vingen), og her var det ikke snakk om å få noe alkoholholding. Vi fikk en flaske vann...

20180121_121415.jpg

Etter 50 minutter var vi så fremme i Chiang Mai, og vi fant en taxi som kunne ta oss til hotellet, De Chai The Colonial i gamlebyen. Et helt greit hotell selv om det er langt unna Hilton, IC og de luksuriøse hotellene, men til 600 kroner natta er det bra nok.

20180121_195903.jpg

Etter en kjapp dusj bar det så ut på byen for litt mat og noe godt i glasset, og vi fant en liten koselig restaurant med helt ok biff. Jeg er ikke spesielt begeistret for thaimat, så det går mye i vanlig europeisk mat når jeg er her. Så ble det natta rundt midnatt lokal tid, og jeg må si at dette faktisk er en av de bedre hotellsenger jeg har overnattet i.

Så var de en ny dag, og dagen i dag har egentlig stort sett blitt tilbragt i diverse barer og restauranter med dertil litt for mye godt drikke, så nå tar jeg natta igjen her. Kommer vel tilbake med litt mer iløpet av uka. :)

12. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    113
    Trivelig tur! :)

Del denne siden