Turkish Airlines Business i Europa

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av kristtorp, 11. april 2018.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har vore innom IST noen ganger i det siste, inkludert transit med overnatting i Istanbul.

    Flyplassen har store avstander, men super-smooth arrival og departure med Business eller Fast Track. Både på security, passkontroll og check-in.

    Dersom du kommer fra byen, be bilen stoppe ved inngang 5.

    Istanbul har problemer med rushtrafikk, så check Google Maps for estimerte reisetider. Uber fungerer på bestilling av vanlig/premium drosje.

    Med kun håndbagasje tar det ca. 15 min fra bil til lounge, inkludert to sikkerhetskontroller.

    Turkish sine shuttle-transporter drar tulletidlig fra hotell til flyplassen, gjerne over 3-4 timer før avgang. Husk at gate stenger 20 min før departure ved IST.

    Nordmenn trenger ikke visum, og som vaksinert ingen covidtest. Kun HES helseskjema og kode. Én ting TK er dårlige på er boarding, men det har de alltid vore.

    TK har ubegrenset Internet i Business for egne statuskunder og 1 GB for andre.

    https://www.turkishairlines.com/en-no/inflight-connectivity
     
    Last edited: 22. sept 2021
    Are, drsyk, paron and 2 others like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det fungerer likt som ved gamle Atatürk. Ingen info gis av TK eller pre-booking nødvendig.

    Du tusler ut fra Customs ved IST, tar til høyre, går bort til Turkish Airlines sin Hotel Desk. Gir dem pass og begge boarding pass, venter litt, hopper på en shuttle til hotell. Avhengig av tid for opphold får du voucher for mat og tidspunkt for pick-up.

    Likt opplegg for revenue og award bookinger. Bra hoteller for Business Class.

    Tilbake tar du en privat bil, med mindre du vil ha mye tid før avgang på flyplassen.

    https://www.turkishairlines.com/en-no/flights/hotel-service

    Om du gjør en dummybooking på turkishairlines.com så vises en seng på forbindelser som kvalifiserer, som er 9 timer for C og 12 timer for Y. Detaljer på FlyerTalk, link.

    [​IMG]

    Ved kortere Transit er Touristanbul et flott tilbud (for tiden på pause).
     
    Last edited: 24. sept 2021
    Spielhaug, EndreD, Are and 5 others like this.
  3. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde vert fint med en liten rapport om tilstandene i business loungen siden du nylig har vert der @Edvard. Eventuelt har du tatt turen innom miles&smiles også? Hvordan er det med mat og drikke?
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Kun Miles&Smiles lounge som brukes, men det er på høy tid å åpne begge.

    Mye trafikk og folk på IST. Mat varierer med tid på dagen. Ganske redusert i både utvalg og kvalitet fra gamledager – litt stusselig.

    Rapporter om bedre catering hos İGA lounge på andre siden. Har ikke vore innom post-covid. Som du kan lese på tidligere innlegg, så er jeg ikke begeistret for Turkish sin lounge.
     
    Last edited: 24. sept 2021
    Are and drsyk like this.
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var jo trist lesning, inntrykket mitt var at loungen var bra og ikke minst så er jeg skuffet over at det kun er miles&smiles loungen (hvor jeg uansett kommer inn) som er åpen, utifra din tidligere post hvor du ikke nevnte dette så tenkte jeg at business var åpen.
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Trist å lese, virker som hos LH også. Takk for update, riktignok er det lenge til egen reise med TK, men greit å vite hva en kan forvente.

    Er det noen forskjell på de 2 lougene(antok var litt som biz vs Senator hos LH). Husker leste denne her for noen år tilbake og selv vært på miles&smiles loungen som var god mat, ikke så bra med bobler.

    https://thepointsguy.com/reviews/turkish-airlines-business-lounge-istanbul/
     
    Flyrlavt liker dette
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vel blitt rapportert tidligere at de er helt like, bortsett fra adgangsreglene.
     
    Edvard, Flyrlavt and drsyk like this.
  8. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Ahaa! Var klar over at de var like, men trodde det kanskje var litt forskjell på mat & drikke, men da er det jo bare å gå for den med minst folk :)
     
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Business loungen er som nevnt over stengt for øyeblikket - vet ikke om det er satt noen dato for når den åpner?
    Ser det rapporteres flere steder at det er ganske så fullt i M&S loungen.
     
  10. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Rettelse: Da er det bare å gå for den med minst folk i fremtiden når begge er åpen igjen var vel det jeg ville frem til.
     
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal ikke si det 100% sikkert siden mine loungeopphold på IST ble kansellert av pandemien, men det er det jeg har hørt fra Folk™. Det er sikkert nok av forummedlemmer som kan bekrefte/avkrefte ;)
     
    Flyrlavt liker dette
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Fornuften tilsier at M&S loungen= Gullstua/Senator mens biz er bare biz, men men, vi får se hva vi kommer frem til på returen ifra SIN via IST om det lar seg utføre :)
     
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel bare SAS og Lufthansa som driver med sånt? Andre selskaper prioriterer som regel biz foran gull ;)
     
    drsyk and Edvard like this.
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hmmmm, er det sant, eller kødder du med meg :D Se på 1W komme med BA G kort i monkey class og vipps sitter du og sipper Laurent Perrier Grand Siecle på F-wing på LHR
     
    Upsaker liker dette
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kan skrive under på at business loungen på ADD er langt bedre enn den lokale gullstua...
    Gull upload_2021-9-24_17-14-51.png

    upload_2021-9-24_17-16-31.png
    upload_2021-9-24_17-16-58.png

    Business
    upload_2021-9-24_17-17-14.png
    upload_2021-9-24_17-17-43.png upload_2021-9-24_17-18-2.png
    upload_2021-9-24_17-23-26.png

    Og ikke minst kan man få se hvordan en kaffeseremoni gjøres i Ethiopia.
    Der brenner de bønnene og trakter kaffen på kull, inne i loungen! :)

    upload_2021-9-24_17-18-55.png
     
    Edvard, Kalsnes, Kristian and 5 others like this.
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    He he he ler meg skakk i hjel :p:D kaffe ja, hadde de produsert bobler så hadde det vært
    andre boller
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Så vidt jeg har observert med egne øyne og lest meg fram til er de rimelig identiske i både oppbygging og service nivå. I og med at en ofte har tillgang til begge, er det vel bare å velge den en tror er minst full, og eventuelt sjekke den andre hvis det er kaos i den første.

    Jeg er ikke noe superfan, men det går i blant å finne en rolig krok der det ikke er alt for mange som snorker.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Bobler ja du din snobb :p
    Ethipoisk musserende er vel omtrent like kjent som Champagnes kaffe.. :confused: :p

    Din nisse! :D

    Kaffen fra loungen der var faktisk rimelig bra i forhold til mye annet du får servert i lounger rundtomkring så jeg takker ikke nei til et nytt besøk.

    Supplerer gjerne med et par bilder, om noen synes det er merkelig at damen forandrer seg så er det fordi bildene er fra forskjellige reiser....:
    upload_2021-9-25_1-30-19.png

    upload_2021-9-25_1-31-31.png

    upload_2021-9-25_1-29-28.png

    Er sikkert langt fra alle som vet dette, men i Ethiopia er en kaffeseremoni et svært viktig punkt og en flott opplevelse for både lokale og ikke minst turister.
    Jeg synes det er fantastisk at de har klart å sette opp en slik sak i loungen for de som bare mellomlander, dog vil antakeligvis svært få av de sette pris på den kulturelle betydningen bak dette.

    Så jeg anbefaler absolutt et besøk i ADD business loungen, vil samtidig advare mot å besøke gull-loungen, den er ikke verd tiden..

    Det var dagens 5 cent fra gamle grettne Are :D:D:cool:
    PS. hvor mange emogies må man bruke for å slå @drsyk sine poster fra tidligere tider? :D:D:D:D:D:D:D:cool::p:p:p:cool::cool::D:D:cool::cool::(:(;):):):mad::mad::D:Do_Oo_O:cool::mad::rolleyes::rolleyes::cool::cool::oops::confused::mad::mad::mad:;);):):):(:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:o_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_O

    ?

    :cool:
     
    Edvard, Kristian, LaDuden and 7 others like this.
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    :p Greit jeg er solgt! Vi får planlegge en MR ditt og prøve den svært så fantastiske kaffen du så varmt promotere! Hva slår bobler, snobb eller ei. Edle dråper for ganen. Eller hverdagskost for noen. Er meget simpel og jordnær, meeeen er over snittet glad i bobler jeg :D

    PS doktor’n har gått i praksis hos @Tore og lært den gyldene midtvei… ergo 2 smiley. Er det virkelig et statement kan til nød ta en tredje :cool:
     
    Are, RoadKing and kjeeli like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ....
     

Del denne siden