Turkish Airlines Business i Europa

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av kristtorp, 11. april 2018.

  1. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    Vurderer å ta en tur med Turkish Airlines sin Business innen Europa og klarer ikke helt å finne informasjon om hvordan denne klassen er.

    Tanken er OSL-IST

    Noen som har erfaring med Business med TK?
     
  2. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Fungerar veldig bra. Eg flaug OSL-IST-MLA i januar. Då var begge flightane i narrow body, men med 2-2 konfigurasjon. No har også TK sett inn A330 på eine avgongen frå OSL. God mat og eg har alltid vore nøgd med servicen hjå TK.

    Av businessprodukt intra-Europa so er nok TK i toppen.
     
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Osl-ist flyr med både 2+2 og 3+3 og er helt vilkårlig du får. Mye bedre service og mat en sk pluss så hadde valgt tk om jeg kunne.
    God mat.
    Om du er heldig og får 2+2 er setene helt topp for en 4 timers tur. Har prøvd begge :)
     
    chrt and kristtorp like this.
  4. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar begge to.

    Den dagen vi tenker å fly, så er det satt opp en A330 med 2+2+2, men dette virker så absolutt lovende :)
     
  5. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy Osl-ist-Mle-ist-Osl for noen år siden. Generelt veldig fornøyd med turen vi hadde i TK C. Og intra Europa C så leverte TK veldig bra, så kjør på :)
    Liten apropos (hvis de ikke har upgradert kabinen sin de siste årene) så er det litt forskjell på airbus 332/333 til TK. Når vi fløy med dem var 332 angle lie flat mens 333 var lie flat, ikke verdens største problem og spesielt ikke på intra Europa.
    Husk også at TK skifter fly veldig ofte på Oslo ruta, så man kan få det meste mellom 737-320 familien og 330 familien.
     
  6. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    A330-203 Wide Body er satt opp, men dette kan jo endre seg frem til avgang :)
     
  7. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det offisielt bekreftet, turkish skal bruke A330 på permanent basis ifølge finalcall.no. 10 April ble det markert på Oslo Lufthavn, les mer om saken her: https://finalcall.travel/no/turkish-airlines-satser-pa-oslo-lufthavn/, så da er du nok sikkret @kristtorp med en A330, men om det blir 200 eller 300 typen gjenstår å se :).
     
  8. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Turkish biz er det beste man får i Europa – om du er heldig å få den rette kabinlayouten. Ta sjansen!
     
  9. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    Det var ikke flere bonusbilletter igjen via CT telefonen på denne flighten, så da ble det ikke TK Biz :(

    Har sjekket United sin award kalender og ser at man kan fly via WAW eller FCO.

    Hva ville folket valgt?

    SAS til FCO eller LOT til WAW
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    LOT har business
    SAS har premium økonomi
    Business er bedre enn premium økonomi.

    En annen ting, hva for videre fra FCO?
     
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor skal du fly egentlig til og hvor fra starter du? Hvilken periode? Som regel, kan man prøve ulike byer fra Norge til f.eks frankfurt/københavn/brussel deretter søker du enkelt vis fra disse byene til istanbul med Turkish og som regel er det alltid noe, spørs jo bare hvor mye tid du legger inn på å lete hos united sin side. Lykke til
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Wide-body i Europa er ikke alltid bedre enn A321/B739 med Domestic First seter (som jeg liker godt). Var nylig om bord på A332 med 1-1-1 Herringbone og mislikte denne configen – føltes som ku i binge (à la Air New Zealand).

    Herringbone-kabinen kan være grei om du vil ha privacy og sitte å jobbe alene, men se ut vinduet funker overhode ikke, elendig for par/venner, uvant å sitte skjevt ved climb og dårlig layout/oppbevaring. Pluss for stoffseter, flyene er leaset fra Jet Airways (9W).

    Lucky syntes kabinen var OK til SEZ og maskinene går fast på Oslo-ruta. Folk har delte meninger om Lufthansa 2-2-2 Business og kortrute C, men LH er forutsigbare og leverer.

    • Min lille guide for hotel transfer på Istanbul (IST).

    [​IMG]
     
    Last edited: 28. april 2018
    Flyrlavt and jgroneng like this.
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fant ut nå at den flyr ut fra oslo den 11. oktober som TK 1752 kl: 12:00, tror at den er mer romsligere enn a321 winglets som flyr senere på dagen. Hva tenker du selv?
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    På korte turer liker jeg de små maskinene; en personlig kabin og individuell luft. Om du har A332 på OSL-IST er det godt mulig du får akkurat de samme setene:

    [​IMG]

    Her er en annen variant, ex-TAM. Betydelig dårligere komfort enn setene vist ovenfor.

    [​IMG]
     
    Last edited: 23. aug 2019
    Flyrlavt, jgroneng and DanH like this.
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ser jo spennende ut!
    Hadde vært fint om de gikk CPH-IST utpå høsten... :)
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Du skal vel ikke tilfeldigvis den veien? :p
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Skal ikke se 100% bort fra det nei .... :)

    Deres nye neo har faktisk vært i DK, dog er det ingen forutsigbarhet i ruteoppsettet så er vel bare å vente...
    Er satt opp med 32B dvs 321 da.. :)
     
    holmen liker dette
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 24. sept 2021
    jgroneng and Kalsnes like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Noen tanker om Turkish sin lounge på nye Istanbul Airport (IST)

    Sidenote: Forstår at mange har fokus på mat og drikke, men for meg betyr dette lite i en Business lounge – normalt finner jeg bedre kvalitet om bord og landside i begge ender.

    Jeg ser etter tilbaketrukket ro og stillhet fra terminalen, færre folk, et bord med arbeidsplass, en dusj, god kaffe og ev. lenestol for å lese en bok.

    Flyplassen er stor men oversiktlig, og det er helt greit med 20 minutters spasertur etter en lengre flight. Dersom jeg er på IST så er det for overgang til medium/long-haul.

    Terminalen er luftig og fin. En missed opportunity på design og førsteinntrykk er flybroene, de ser ut som grå Intermodal containere og er like stusselige på innsiden.

    Turkish Airlines (TK) har foreløpig to lounges i origo av terminalen; Business og Miles&Smiles (for XX*G). De er dønn like i størrelse, utforming og tilbud.

    Eneste forskjellen jeg kan komme på er at Business har et kunstgalleri der M&S har kino og M&S har golf-rom. Begge har fine private hvilerom (strenge regler) og separate dusjrom. Som før er det venteliste for disse i rushtid sent på kvelden og tidlig på morgenen.

    Transfer desk er på utsiden ved porten, det er tilstrekkelig med oppbevaringsskap, WiFi ligger på 10-20 Mbps stabilt og det finnes (noen få) steder med utsikt mot flyene.

    Områdene som er under tak i lobby/stue-stil er meget vellykkede og skaper riktig stemning. "Utendørs" er du velsignet med flombelysningen fra taket etter solnedgang og ambient noise. (Har aldri likt åpne løsninger på lounges à la Hong Kong).

    Det er få passende sitteplasser for arbeid og et begrenset utvalg stikkontakter, men begge loungene har noen helt nydelige møterom som ingen bruker. Et perfekt styrebord, høydejusterbare stoler i stoff, lys med fin varmetemperatur og grei lydisolering.

    Senere i høst åpner Exclusive Lounge, så tar turen innom der da.

    Turkish må forbedre serviceholdningen hos de bakkeansatte, passe på generelt vedlikehold og renhold (toalettene er dog alltid bra) og lære seg at detaljer må følges opp.

    Fremdeles liker jeg meg bedre på den jevne Senator lounge og gullstua til SAS.


    [​IMG]

    I andre TK-nyheter, vi er endelig ferdige med LEGO safety demo.



    Se også:
    https://insideflyer.no/forums/lounge-tråden
    https://insideflyer.no/forums/ny-business-kabin-turkish-airlines
     
    Last edited: 27. aug 2019

Del denne siden