Turkish Airlines - trustworthy?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tobeornot999, 22. mai 2022.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Noen med nylige erfaringer eller annen info om Turkish?

    Har registrert her på forumet at de ofte bytter metall i siste liten, men holder de stort sett tider og flyr oppsatte ruter?

    De var jo store på OSL-IST-mangesteder før corona, og jeg lurer på å kjøpe sommerferie med dem OSL via IST til Asia (ja, ett av de åpne landene) men er litt usikker på om det kan oppstå tull med ruteavviklingen.
     
  2. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Utenom de dagene det var snø i Istanbul og de kansellerte alt eller mye, har de vært stabile OSL-IST i hvert fall, 5x t/r siste 6mnd. Ofte 30-60 min forsinket avgang, men god margin på ruten så de lander likevel omtrent på planlagt tid.

    Noen av mine medpassasjerer har opplevd å måtte hente ut boardingkort for videreforbindelse med SAS på OSL på retur, men det skyldes kanskje like gjerne SAS IT som Turkish.
     
    tobeornot999 liker dette
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Helt trygt å booke med de om du ikke må fly med flytypen som er oppsatt. Det kan byttes ut rett før de flyr mot Oslo.

    Eneste negative jeg har opplevd med Turkish er matservering til Kathmandu. Den var trist. Sikkert uheldig med den eller så er kanskje ikke det nepalske folk så kresne og nøye på maten :D
     
    tobeornot999 liker dette
  4. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    TK er ikke av de verste. Som situasjonen er nå, hvor "alle" selskapene fortløpende gjør justeringer i ruteprogram/frekvkenser, finnes det dessverre ingen garantier for når eller hvor en kan bli utsatt for kanselleringer. Bare å booke og krysse fingre etc.
     
    tobeornot999 liker dette
  5. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,006
    Likes mottatt:
    1,393
    Bonuspoeng:
    113
    I dag leverte SAS sitt gullkort. Er på IST og uvanlig lange køer på sjekk inn iflg de ansatte. Ruslet videre til Star Alliance Gold Fast Track innsjekk og passkontroll. Null kø. Antar jeg brukte 10min fra taxien til jeg var i loungen. Selv kona likte dette :D
     
    jonss, jgroneng, Andyfly and 9 others like this.
  6. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har kun positive erfaringer å komme med om TK :) (service, on-time, bagasjeregler...+ *A gold med lounge osv.)

    Opplevd metallbytte et par ganger, men siden de fleste av flyene deres har IFE og slikt så har det gått fint for min del.
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    En av fordelene med TK var at de i før covid hadde hyppige avganger til feks bkk ut fra ist, sånn at hvis en er sen fra oslo så kan ting løse seg. Hvordan status er nå kjenner jeg ikke. Jeg ville ikke vært mer bekymret hos dem en hos andre.
     
    tobeornot999 liker dette
  8. DrJens

    DrJens Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter akkurat nå på returen min fra SGN til IST, og jeg kan ikke klage på noen ting. Tredje turen min på 14 dager, og siste kommer nå etterpå til CPH. Flyr bizz og har 7,5 timer på IST, og kvalifiserer derfor også til «suite» i loungen deres. Bra service, bra mat, hyggelige folk… Ergo, bare positive opplevelser hele veien!
     
    tobeornot999 and Upsaker like this.
  9. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    TK har tilsynelatende problem med å se status på flyvninger operert av SAS. Oppdaget tilfeldigvis at flyvning TK8207 (SK2893) AES-CPH 3.juli var kansellert når jeg prøvde å velge sete hos SAS i forgårs. SAS sier de har gjort det de skal og det er TK som må ordne rebooking (vet ikke om det ville vært annerledes på billett uten codeshare), men etter å ha snakket med 6 stk hos TK og "eskalering" med feedback form sier de fortsatt at flyvningen ser ok ut i deres system og da kan de ikke gjøre noe gratis endring. Har heldigvis ikke hastverk, så dropper plan B om å dra til CPH og høre om jeg får være med derfra, og plan C blir å betale for endring 5-6 dager frem i tid og prøve å få det igjen etterpå, om ikke TK finner ut av det veldig snart.

    Neste tur har jeg separate billetter med SAS og TK, og vil vurdere å fortsette med det for å ikke havne i samme situasjon igjen. I hvert fall så lenge SAS jevnlig kansellerer fly. Og vil anbefale andre å sjekke status selv på SAS flyvninger som er del av TK billett på https://www.sas.no/travel/flightstatus/
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Går ikke inn på så mange av detaljene her, men har erfaring med at TK-turer som ikke er 100% TK er veldig vanskelig for dem.

    De fleste andre *A selskaper klarer dette greit (SAS IT er en drøm, sammenlignet med TK), men de sliter med IT'en.

    Heldigvis går det stort sett an å få tak i dem på tlf. Og da ordner de opp.
     
    Nordlands liker dette
  11. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Denne gangen tar de telefonen gang på gang, men ordner ingen ting. 2 timer til opprinnelig avgang nå, fortsatt ingen ny billett etter 7 samtaler og feedback form. Siste kunne bare si at jeg måtte vente på epost svar på feedback form...
     
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke bra! Håper det løser seg greit til slutt :)
     
    Nordlands liker dette
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig å lage billett mens man sjekker inn på flyplass. De som sjekker inn folk vet hvem de kan snakke med. Det har jeg gjort en gang.
     
    Nordlands and tobeornot999 like this.
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, på telefon sa SAS at de ikke kunne gjøre noe siden det var TK codeshare, og da tenkte jeg det ikke hadde noe for seg å forstyrre de på flyplassen her i Ålesund med dette. Nå ga jeg opp og endret billetten selv på nett, som virket helt fint utenom at stod det var fullt på noen fly som det fortsatt går å kjøpe ny billett på.

    Om jeg kommer borti samme situasjon igjen på jobbreise vil jeg bare gjøre 1 forsøk på å ringe før jeg betaler for endring, i stedet for å bruke så mye tid på det som jeg har gjort nå. Så får tiden vise om jeg får noe refundert.
     
  15. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Ny god erfaring med TK: Reiste fredag IST-PRG med en helt ny A350 (med Aeroflot interiør), hvor IFE på flyet var avslått / i debug mode. Tenkte ikke noe spesielt over det, og ikke sendt noe klage, men fikk nå en epost fra TK kundeservice med beskjed om at de har overført 3000 miles til min TK M&S konto pga. dette. Ikke verst mtp. at dette var en billig eco billett som bare ga 500 miles eller 250 EBP.
     
  16. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,060
    Bonuspoeng:
    93
    Melder meg på denne. IST er deilig med *Gold.
    Innsjekk, pass, sikkerhetskontroll og Lounge tar hensyn. Det eneste du ikke slipper unna er ekstrakontrollen i inngangsdøren, som kan være litt brysom. Tror den og politisperringen på veien, har en ørliten sammenheng med bombeangrepet i 2016.
     
    Ombo and tobeornot999 like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for updates, dette var hyggelig å høre.

    Skal til IST for første gang om noen få uker, så da skal jeg trekke Star Gold kortet :D
     
    jonss liker dette
  18. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Har ca 1 uke til reise med TK booket med CT og poeng. Får ikke lengre logget inn på TK app for å endre seter. Står også at det ikke er lengre mulig å endre seter på sas.no, har noen opplevd dette?
     

Del denne siden