Turkish vs Aegan etter SK forlater A*

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av stashorizor, 23. mai 2024.

  1. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    289
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Begynner litt med window shopping. Førut SK var jeg en Aegean golder. Jeg har enda en haug med poeng hos dem, som heldigvis ikke har noe forfallsdato. Ønsker seff å beholde gull hos Star Alliance etter august og lurer derfor hvor man skal satse. M&M Sen er fin men umulig å holde status for meg. Tenker derfor å entne matche tibake til Aegean, eller prøve meg på turkish forbeholdt de tilbyr.

    Aegean var alright hvis man hadde minst en tur til Hellas per år, men her måtte man være sikker at Aegean metall brukes, da man må ha 4 legs per år + 12k poeng for å opprettholde status. Routingen var og av og til unødvendig (fly via Athen i stedet for direkte til Kreta). Slik jeg forstår gjelder TK gull i 2 år, og man kan oprettholde i ytterlige 2 år ved å enten tjene inn 30k første året, eller 45k andre året? Med mindre TK har spesielt lav mileage accrual så burde det absolutt være innafor? Reiste nylig med swiss i laveste fare bucket (biz saver) til BKK og rappet 26400 bare for denne turen.

    Jeg har aldri brukt Aegean til å booke bonusbilletter untatt småtteri i Europa og har ingen kjennskap til tilgjengelighet via Turkish, men gitt at man ikke er bundet til å fly fire legs med metall som krever litt innsats, så virker kanskje Turkish som det beste valget?
     
    tobeornot999 and The_Dude like this.
  2. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    289
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    ser forresten at også Asiana har en 2 year period, med 2 year extension. Vet ikke hvordan det er ved match dog.
     
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,352
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    183
    Asiana er i likhet med SAS på vei ut av Star Alliance, de er kjøpt opp av Korean Air, så de vil også forsvinne.
     
    stashorizor liker dette
  4. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    289
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    takk det var jeg ikke klar over
     
  5. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,106
    Likes mottatt:
    1,779
    Bonuspoeng:
    113
    Til info, har forespurt A3 om status match (*G). Har allerede booket t/r OSL-ATH og påpeker dette i forespørselen.
     
    stashorizor and ari1000 like this.
  6. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    719
    Bonuspoeng:
    93
    Fortell oss hvordan det gikk
     
    The_Dude liker dette
  7. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    289
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Lyst å forteller hvorfor du valgte A3?
     
  8. turaga008

    turaga008 Fremdeles nytt medlem

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg forespurte det samme, riktignok FØR jeg har booket en planlagt tur til ATH, og fikk ikke godkjent. Hvis du har hell med match så skal jeg booke og prøve igjen..!
     
    stashorizor and The_Dude like this.
  9. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,106
    Likes mottatt:
    1,779
    Bonuspoeng:
    113
    Kom inn noe nå, men bare en helt generisk mail med pekere til hjelp for noen typiske problemer. Usikker på om dette er en "ventemail", eller om de bare sender helt generiske og irrelevante svar på forespørsler.
     
    stashorizor liker dette
  10. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,106
    Likes mottatt:
    1,779
    Bonuspoeng:
    113
    Kort og godt fordi eneste ekstrautgift for å fornye det er 4 legs på Aegan. Øvrige miles dekkes fint inn via min faste tur med ET. ET gir veldig bra credit om man er A3 (myye bedre enn SK).

    TK krever at du tar et long haul leg med dem innen noen mnd + vanskeligere for meg å fornye da man får mindre uttelling for ET-flighter. TK på OSL-ADD er veldig lite barnevennlig.

    Det som avgjør mellom disse to er reisemønsteret ditt / planene dine fremover.
     
  11. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    289
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Jfr flyertalk er det nok kanskje et automatisk valg da A3 åpenbart ikke tilbyr status matches. Jeg var ikke klar over dette. Samtidig så var det noen soms nakket om at star alliance fra sentralt hold direkte tilby valgfri match til en annen allians ved opphør av SK i A*?
     
    The_Dude liker dette
  12. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,106
    Likes mottatt:
    1,779
    Bonuspoeng:
    113
    Ble avslag. Tenker jeg da ser an situasjonen neste gang jeg skal long haul.
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,843
    Likes mottatt:
    7,876
    Bonuspoeng:
    183
    Dette tror jeg ikke før jeg ser det.

    Antar du ikke mener "annen allianse", men annet selskap i *A.

    Uansett: alliansen har ingen myndighet eller opplegg for å "tildele status" hos medlems-flyselskapene. Og absolutt ingen muligheter i andre allianser hvis det var det du mente.
     
  14. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,761
    Likes mottatt:
    11,825
    Bonuspoeng:
    183
    For min del er A3 uaktuelt, gidder ikkje fly til ATH.
    Flyr nok vertfall med SK sin poengtabell til og burde holde A* gull, kanskje TK er greit alternativ?
     
    The_Dude liker dette
  15. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,106
    Likes mottatt:
    1,779
    Bonuspoeng:
    113
    Tror TK har relativt lave krav og er på 2-års syklus, så er nok best om man ikke vil ha 4 legs på A3.
     
  16. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    719
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har hatt gullkort hos A3 siden 2014, og vedlikeholdelse av status er latterlig enkelt og billig, men det betinger da at du er villig til å ta 4 leg med dem. For en som elsker Hellas, er en slik tur bare kos. A3 har nå salg med opptill 60% rabatt, så da ble årets mileage run en tur til Kypros i November. Turen kom på ca 3000 kr og gir meg 8500 poeng på en ombookbar billett. Jeg har også 4 kuponger som jeg bruker til å oppgradere til business på alle leg, så da trenger jeg bare 3500 poeng til for å rekvalifisere til gull.
     
    jgroneng, The_Dude and Upsaker like this.
  17. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,106
    Likes mottatt:
    1,779
    Bonuspoeng:
    113
    Ellers, kanskje for spesielt interesserte, så er TAP Gold litt spennende. Kravene er høye, 70k for å kvalifisere og 50k for å fornye. Rosinen i pølsen er at man da kan gi bort et gullkort, hvorpå man da har dekket alle privilegier for en familie på fire. Utover dette lover de gull og grønne skoger med ulike benefits, men usikker på hvor lukurative disse er i praksis.
     
  18. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    289
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    jeg hadde lest noe sted at folk fikk en email fra sentralt star alliance hold der de kunne velge et medlem som status match, husker ikke hvor (var det ifm Alitalia?)
     
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,843
    Likes mottatt:
    7,876
    Bonuspoeng:
    183
    Alitalia har vært konk i flere år...
     
  20. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,872
    Likes mottatt:
    8,064
    Bonuspoeng:
    183
    Av nysgjerrighet om man ikke pendler til flyplasser som MUC/FRA o.l med LH hva skal man med status i A3 eller Turkish om over 90% av flyvningene blir gjort med SAS eller Norwegian for den saks skyld?

    Skal du til Italia må du med Star Alliance status innom eksempelvis MUC/FRA med LH og videre til Italia

    Ser ikke helt det å skulle gjøre milage run for x antall tusen kroner for å beholde status i en allianse man evt ikke blir å fly noe ofte? Da kan man like så greit de gangene man må fly annen allianse bare betale for biz for å få lounge tilgang om det er lounge tilgang man tenker man trenger for å opprettholde status? Evt skaffe seg Priority Pass gjennom feks Amex?
     
    kiev, Are, Eddie47 and 2 others like this.

Del denne siden