Tyrkisk julenisse på sultestreik i LH C,

Tråd i 'Reisebrev' startet av drsyk, 19. des 2019.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Årets jule feiring ble selektert av 2 stk pax på 4 og 6 år. Kids disco i Tyrkia er deres favoritt.

    Det ble booket både hoteller, fly billetter og transport. Pappa jobbet dag og natt for å lese og google seg fram til beste alternativer, det kokte ned til dette:

    LH booking class D(8.000 EB status +32.000 EB i family poolen.)
    OSL-FRA-IST-FRA-OSL

    Overnatting: IST: 3netter.
    Hilton med club (styrken til AmEx P)

    TK monkeyclass:
    IST-AYT-IST

    Overnatting: 4 netter AYT
    Titanic mardan palace all inkl. 5* (bra review)

    Alle gleder seg til å den tyrkiske julenissen med reinsdyr og slede fra luftwaffel, stas å fly "normal" biz class, selv om det er bare blokkert midsete og bestikk.

    Ulempen med denne reisen fører til "I lost my passport, can i order new ones, i need transit visa in China).

    Alt av julegaver er nedpakket, 2 store kofferter, 3 små, hva har kona pakket???

    Stod opp gryntidlig for å avslutte innkommende lab svar og RTG. Samtidig online check in på LH appen, gikk knirkefritt, bare et bilde av passet og alt ble logget, godkjent og voila perfekt.

    Til en så flight update og klikket på den...

    Fortsettelsen følger...
     
    Jeanette, OttoL, geddi and 29 others like this.
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Klikker meg fram til denne linken:

    https://www.lufthansa.com/de/en/flight-information?afsrc=1&bfact=true

    Der røk, boblevann og saftig biff steiker, det verste var da jeg "informert" min bedre halvdel:

    Det ble et massiv latter uten like...

    Jeg forstod ingenting og spurt helt tapt for all råd og fornuft:

    Hvorfor ler du?

    Med et lurt smil, svarer hun:

    Du har planlagt denne reisen til punkt og prikke. Brukt flere timer og alltid svart, jeg er opptatt kjære, bare booke fly billetter, bare booke hoteller, bare booke, booke, booke...

    Jeg ga opp og leste videre nedover siden:

    Et håp i fortvilelsen:

    Any costs incurred will be reimbursed, so please keep the receipt

    If you choose to buy your own food and thereby incur costs, these costs will be refunded by Lufthansa after a validity check.

    Please submit the relevant receipts via our online contact form or by email to [email protected]. Lufthansa will respond to your refund request as quickly as possible.

    Først tanke som slår en: Kan jeg kjøpe en flaske bobler på taxfreen OSL og FRA, som drikke på hver reise:D:cool::D

    Tar en telefon til LH og spør...
     
    geddi, Insomnia4u, RoadKing and 20 others like this.
  3. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    God tur og julefeiring!
    Er en så heldig at en får widebody på FRA-IST?
     
    drsyk liker dette
  4. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    12,903
    Bonuspoeng:
    183
    Håper din frues kommentar er 100% korrekt sitert. :) Min egen eks-forlovede lo høyt når jeg leste den for henne.
    Forøvrig, medlidenhet og god ferie ønskes.
     
    drsyk and Kristian like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god (slanke)tur :)

    Jeg gleder meg til bilder fra familiens pre flight hamstring på gate Z12 samt løping til egen gate med champisflasker og annen hamstermat i korridorene på FRA.

    God Jul!
     
    paron, drsyk, jonss and 1 other person like this.
  6. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    God tur og God Jul:)
     
    drsyk liker dette
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ankommet flyplassen, LH F og C har 1 skranke?

    image.jpg

    Etter en telefon med LH på tysk nr (den norske kom jeg overhode ikke igjennom på) er det gode nyheter, spis og drikk , ta vare på kvitteringen og ettersend :D
     
    geddi, Insomnia4u, RoadKing and 12 others like this.
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Huff for en løpe runde. Dette har vi kjøpt for å skape egen C klasse

    025B139A-EF86-4758-B561-A0677A58FD97.jpeg F6EB19A6-9261-4AAF-A9A5-F41A96A287AB.jpeg E5C9A161-AD14-4056-8ED6-46E573CF32B5.jpeg
    I posen er det baggiser, fant ikke miss Gin:rolleyes:
     
    geddi, RoadKing, SAJblue and 11 others like this.
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke bare passasjerene som sliter, tydeligvis :
    ABE1A380-1AD6-4AF7-B484-E4F2F26D721E.jpeg C372A001-9909-462E-A184-D88854E277AD.jpeg 8DADDF64-4A71-4947-A477-40FC0ADFDB29.jpeg
    Var en liten fugl, som er stappfull. Romslig og godt i C, kan vi ikke lette snart??? Trenger champis glass :D:D:D

    Ulempen med å stå i kø overalt førte til ingen tid igjen til å nyte loungene.
     
    geddi, RoadKing, SAJblue and 17 others like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Forsatt på bakken, de spiser opp lounge tiden...

    Står i kø
    102BF101-1676-4086-AB26-74BDD56181F8.jpeg 0008B4BA-29F6-4859-B944-914447903355.jpeg

    Liker at LH bruker riktig benevning på sin C klasse
    image.jpg

    Men nå er jeg tørst!
     
    Lnbre, RoadKing, kjeeli and 12 others like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Romslig for meg også?
     
    drsyk liker dette
  12. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel bare å poppe den flaska du har med? :D
     
    Eddie47, drsyk and Kristian like this.
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Da vi omsider kom opp i luften, Ca. 30min etter skjema(ja det hadde etterfølger på FRA) fikk en beskjed av CC, streiken var avslått av en domstol i vår favør, men ulempen var at mat/drikke var ikke LH standard servering. Her var det bare å iiie ha noen forventninger da fikk en kort innføring av @OttoL dagen før om hva en skal forvente seg :rolleyes:

    Blokkert midtsetet var en liten følelse av C, selv om stolene var ikke noe mer imponerende enn SK.

    CC mellom OSL-FRA vare vennlige, spurte flere ganger om drikke, fylte på og spurte enda mer, litt bedre enn SK på dette her ( Short haul)
    237D2555-FC4F-4061-B66A-445F81354D98.jpeg

    Maten til barna, pølser helt ok, vannbakelse fuktig og stått i sukkerlake, næsty men kidza slukte ned:eek:
    35348F40-2F5B-42CF-9873-D3C1E1AA7128.jpeg
    Her en helt ok kald kylling filet, har smak bedre, litt i overkant mindre plastikk aktig enn innbilt! Desserten nei takk, LH sliter her?Sjoko kulene var gode.
    7CA127B8-719C-4A7C-9E8C-6291F34DE2BA.jpeg
    Da kom boblene:D, men kvalitet :oops:
    765EF6FF-0A50-4DB3-8432-90D5B0ED5F8B.jpeg
    FC648779-85F6-4C6B-AD87-C35467227C26.jpeg

    OSL-FRA en grei reise, CC var topp, men servering Ha Ha. Må nesten si savnet SK, og da er bestikk null verdt? Men vi må nok velge å avvente med noe konklusjon pga amputert servering...
     
    geddi, Lnbre, RoadKing and 13 others like this.
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Ånei! Brenner du inne med en flaske champis som du ikke trengte allikevel da? :D:p
     
    drsyk and jgroneng like this.
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ankom FRA, makan til stor flyplass, tok evigheter før en kom fram til en busgate, må si de medreisende, ventet til siste liten før de steg opp av stolene, idet det plinget og setebelte skiltet var slått av.

    Det takkes hyggelig og pent for seg med en liten auf wiedersehen.

    IMG_7442.jpg
    Bussen er tett pakka, noen fordeler med C, er vel å velge sete fritt i bussen...
    IMG_7443.jpg

    LH appen hadde en interaktiv map of FRA, geleidet oss fram til nærmeste Senator og inn smatt alle sammen. Nada spm. hos dragen... IMG_7444.jpg IMG_7445.jpg
    Det første doktor`n fant fram i lougen...Etterpå så en hvor knøttliten denne var
    IMG_7446.jpg
    Her var det litt pølser, biff og kylling gryte, sjokis, vann og juice. Dette smakte betydelig bedre enn servering på flyet...
    IMG_7447.jpg IMG_7448.jpg IMG_7449.jpg IMG_7450.jpg IMG_7451.jpg
    Litt dessert, nydelig vafler, men hvor er gummi bjørnene??? Kan vel si at vi kompenserte fint på Loungen, men var ikke en vellykket lounge visitt, da Boarding flashet og vi løp av sted...Hadde tydelig valgt feil Senator Lounge, hva mer kunne gå galt fremover tenket jeg i mitt indre ro:rolleyes:
     
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Her stod fuglen, for et nydelig syn, dog kunne godt vært en A380, eller A350 også hyggelig.

    FRA-IST fungerte overhode IKKE priority boarding, de annonserte barne familier, da grep jeg sjangsen og dro med barna og fruen etter, dette var pussig saker, er det forskjells behandling hos LH utifra desinasjon...Skuffende saker, dog vi kom ombord, og fant våre plasser. Ble møtt med guten abend.

    IMG_7452.jpg

    Serveringen var betydlig amputert, skuffende nok, likevel fikk en litt godsaker med seg i fra lougen(hysj, hysj). IMG_7453.jpg
    Dette var stusselige saker, men de fylte på flere ganger med drikkevarer, maten kan ikke engang kommenteres, spiselig ja, appentitt vekkende nei. Desserten var bare slengt i skålen...Nei takk! IMG_7454.jpg IMG_7455.jpg

    Sjokoladen var ok, SK > LH! IMG_7456.jpg
    Eneste en kunne da finne på var å lage div. drinker for en selv, alt blandet med sparkelig vine... En ble bare passe "brisen". De boblene var ikke av den beste sort for å si det slik... SK=LH ingen vinner på boblene(litt usikker om var standard bobler de serverte på LH eller ikke.)
    IMG_7457.jpg IMG_7458.jpg IMG_7459.jpg
    Ankomst sent på kvelden, fungerte Fasttrack og vi slapp igjennom pass kontrollen ila. 10 min, da V-visum var søkt og innvilget(papir kopier likevel med). Da var det å finne koffertene, lurerte en liten stund på om alle var kommet fram, mens en ventet. Det tok ikke lange tiden, og all baggasje fant sin herre, heller ikke ble vi stoppet av tollvesnet og rett utenfor stod en horde med mennsker, minst halvparten hadde navnelapper. Lett brisen, som jeg var tenkte jeg ikke noe mer på dette).

    Overså jeg dette og gikk rett ut av terminalen, forsøkte å ringe vedkommende som skulle ta med oss til Hilton:
    I dont speak English, svarte han i appen da han avviste samtalen.
    Oiiii sann tenkte jeg, skrev tilbake litt oppgitt, How do i contact you Sir? Kona himler med øyene og får noen skarpe blikk...

    You must find your name at arrival exit, svares innen 30 sek.

    I have to go back inside again? Litt fortvilet, først streiken, så crap mat og nå dette! Best å ikke si noe til kona enda:rolleyes:

    Yes you must, If you dont i cannot help you, man vil call me and i drive car to pick up location.

    OK Sir please wait for us.
    SATAN er nok med på denne turen! Bryter tausheten og sier vi må inn igjen og finne et navnskilt.

    Okey, og dette viste du ikke på forhånd? Er sliten, trøtt og må ta en dusj...(tydelig irritert).

    Ja da kjære snart i mål!
    Hold roen tenker jeg og teller 1-10...

    Nei F¤#%, enda en sikkerhets kontroll, alle kofferter opp på rullebåndet, av med klokker og mobiler, pader osv...Gikk igjennom, dog stusset på hvorfor jeg hadde en uåpnet Champis flaske med meg, svarte kjapt christmas gift og slapp billig unna, er vel ikke dødsstraff å ta med bobler til/fra Tyrkia?(ja boble var uåpnet, var IKKE lov å ha medbrakt på flyet, selv med streik:()

    Fant omsider klovnen som var vår kontakt person, samlet oss til et møtepunkt, stod 3 andre familier der, ca. 25 min etter skjema kom vi oss videre...For en dag!
     
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ble geleidet til airport pickup service point, Vitoen parket og ut kom en eldre herre, hilste og tok koffertene våre. Vi hoppet inn, var en 4 og 3 rader vendt mot hverandre, selvfølgelig ble det krig om hvem skulle sitte hvor, så fikk de øye på litt snack i vanen:
    IMG_7460.jpg
    V ankom hotellet, fant senere ut var på den asiatiske siden, og denne var lokalisert i business sector. Rett fra motorveien, inn på en avkjørsel, så inn dørene og et stort bord med pepperkaker ble møtt.
    IMG_7462.jpg IMG_7463.jpg IMG_7464.jpg

    Kom meg bort til en køløs, Hilton Honers seksjon, sjekket in, ble infomert, takket for å være GOLD member, og ifra en Suite, ble vi oppdradert til Familie rom, altså to ved siden avhverandre...En twin og kingsize bedrom.
    IMG_7465.jpg IMG_7466.jpg IMG_7467.jpg IMG_7468.jpg IMG_7469.jpg IMG_7470.jpg IMG_7471.jpg
    For en utsikt(not, sett bedre, men var ihvertfall lydløst ifra støyen uten)
    IMG_7472.jpg IMG_7473.jpg
    Her ser vi barna gå berserk! Gutten på pulten og jenta i telefonen mellom sengene...OMG, kanskje denne oppgraderingen var verdt det! Da kan vi bare låse døren...Og roen finner sted:rolleyes:
    IMG_7474.jpg IMG_7475.jpg IMG_7476.jpg

    Et ganske hyggelig velkomst brev, lett snacks og frukt:
    IMG_7477.jpg IMG_7478.jpg IMG_7479.jpg
    Var i 15.executive floor, det var laaaaaaangt ned!
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dagen etter ringte jeg min onkel som er gift med en tyrker og vi fikk da en ypperlig tour guide. Vi var såpass slitene av vi sov alle mann over frokosten dag en, og valgte å ta en liten sight seeing av hotellet før avreise da fruen hadde bestemt at idag var shopping på agendaen, og deretter turist attraksjoner...Ja ja bedre å bli ferdig med shoppingen for så å kunne nyte resten av ferien.(like greit å ikke si noe på det, da hadde en nok få hørt litt og flaskehalsene på vei ned til IST:eek:, et diplomatisk og fornuftig valg).

    IMG_7480.jpg IMG_7481.jpg

    Tilgangen til Lougen var med hotell kortet, inn åpnet dørene til dette rommet: IMG_7489.jpg
    Lunchen var da på "tallerkenen" og ble inntatt uten bobler:( IMG_7492.jpg

    Tyrkiske delikatesser, noe var godt, bedre og best, litt uvanlig smak, akkuratt som da vi spiste gele"greier" i Japan, de to kl. 23.30-0.00 var ikke sjokolade: IMG_7493.jpg IMG_7494.jpg IMG_7495.jpg IMG_7496.jpg IMG_7497.jpg

    Her fant en alt av te, kaffe, mineral vann, soft drinks, og div. matvarer i begrenset tids periode, drikke varer(de uten bobler) var fritt fram, med litt nøtter og annen snacks.
     

    Attached Files:

  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ble hentet og kom oss av sted. Fruen av i lykkerus da shopping, barna var lovet godterier, jeg var lovet bobler til happy hour på Hilton.

    IMG_7482.jpg

    Liten flysnute fra TK som stakk fram, forventet noe flyrelatert, men var bare lekeplass for barn, uten flere fly affeksjoner... IMG_7483.jpg
    Gigantisk kjøpesenter. Nada å skrive om, mao., totalt Waste of time...
    IMG_7484.jpg
    Min tante hadde en autentisk, utenom turist angrepet, god gammeldags tradisjonell tyrkisk restaurant, de ofte besøker, i ermet, og meningen med hele turen av å oppleve litt "Street Food" IMG_7485.jpg
    Forretten bestod av salat, flatbrød med kjøtt, en "bolle med fylt kjøttdeig". Dette var virkelig godt(mye bedre enn Hilton) Nam nam.
    IMG_7486.jpg
    Så fulgte neste forrett: tynt brød med potet strimler og nydelig strimlet kjøtt, jøss hva er dette her, "tyrkisk kebab" kalte de dette, men smaken var jo 100 ganger bedre enn de kværne "greiene" en får i Norge. Snadder!
    IMG_7487.jpg

    Når jeg endelig hadde spist meg ok mett, hadde jeg ikke fått med meg at bestillingen som fulgt, var et stort fat med delikatesser, som ble løftet med to hender, satt på mini paller med varme i: Oi oi oi, som en fulldyrket kjøttetende skapning, var en nesten i himmelen:
    IMG_7488.jpg

    Her var det lam, biff, og kylling, så utrolig mørt, saftig med sin unike smak. Droppet happy hour, da ble sittende og kose seg med dette mektig måltidet. IMG_7491.jpg
    Tiden fløy og slik så det ut da vi ankommet hotellet.
     
    cuivien, Stuttfeiten, geddi and 9 others like this.
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dagen etter var det samme frokosten som til lunch i går. I dag var planen å komme seg ut å kikke litt.
    IMG_7501.jpg IMG_7507.jpg
    Dyktig som jeg er å skrive notater undervis, hadde jeg ikke fått med meg hva dette "slottet/parament/offentlig bygning" het.
    IMG_7508.jpg
    Lang bak der, den høyeste bygningen som stikker opp, er det nye TV/radio tårnet i Istanbul, da har de i hvert fall god dekning.
    IMG_7512.jpg
    Framme på den store plassen alle må oppleve. Litt wikipedia følger for de som er interesserte:
    Sultan Ahmed-moskeen er en stor muslimsk moske, kledd i blå tegl, som står i Istanbul, Tyrkia. Om natten stråler lyskastere opp bygningen fra alle retninger. Den ble bygd av den osmanske sultanen Ahmed I en gang mellom 1609 og 1616, og arkitekturen er delvis inspirert av den opprinnelige kirken Hagia Sofia

    IMG_7513.jpg
    En annen moske. IMG_7514.jpg IMG_7515.jpg
    Det stod 2 vakter ved inngang porten, her var verken hår og naken hud tillat, fruen kvalifiserte ikke, ergo vi snudde i døren...
    IMG_7517.jpg
    På vei til neste attraksjon: Igjen lånt fra wikipedia:

    Church-Mosque of Vefa (Turkish: Vefa Kilise Camii, meaning "the church mosque of Vefa", to distinguish it from the other kilise camiler of Istanbul: also known as Molla Gürani Camii after the name of his founder) is a former Eastern Orthodox church converted into a mosque by the Ottomans in Istanbul. The church was possibly dedicated to Hagios Theodoros (St. Theodore,[1][2] in Greek: Ἄγιος Θεοδόρος ἑν τὰ Καρβουνάρια), but this dedication is far from certain.[3] The complex represents one of the most important examples of Comnenian and Palaiologan architecture of Constantinople.[4] IMG_7518.jpg IMG_7519.jpg
     
    Calling, Stuttfeiten, geddi and 12 others like this.

Del denne siden