Uber: Din egen privatsjåfør til samme pris som taxi

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Henning, 10. febr 2014.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Kult at de har black, trodde det bare var Pop.

    Hvordan fikk du invite?
    Jeg sendte en mail til Londonkontoret hvor jeg skrev noe som "som du ser bruker jeg Uber dritmye i London, kan jeg pleaze få en invite"....

    Edit: Ser det er biler tilgjengelig i Oslo nå, var vel kanskje bare riktig at det ikke var noen biler tilgjengelige tidligere idag da.
     
    Last edited: 20. nov 2014
  2. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    er vel bare å vente på at første bil blir tatt for pirattaxikjøring da..
     
  3. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Nja, Uber Black har vel samarbeid med eksisterende limousinsjåfører som kjører på "selskapslisens". Og det er da fullt lovlig og ikke piratkjøring.
    Sakset fra DN:
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    UberPop lanseres invitebasert (sannsynligvis for å omgå noen lover), fikk mail nå om at jeg vil få invite asap (er vel noe med å ha rett antall kunder ift. Sjåfører)...
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde min første skikkelig kjipe opplevelse med Uber (jeg har brukt det masse) kl. 21:00, 21:23 var klage sendt, 03:00 var pengene refundert.

    Jeg elsker dette selskapet.
     
    Henning liker dette
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hater å være Debbie downer her, men etter siste månedens avsløringer kommer jeg ikke til å bruke Uber. Selskapet er blottet for skrupler og ned Uber X er forsikringene vanlig ansvarsforsikring for privatsjåfører.

    Det er veldig praktisk, ja, og enkelt å elske hvor enkel en app er, men det er moralske aspekter som er viktigere for meg.
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    I UK har alle (også X) private hire license og commercial insurance, jeg er helt komfortabel med det.
     
    tommy777 liker dette
  8. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kjører bare taxi på jobb og da på kreditt. Tviler på at det blir noe Uber her i Vestby med det første :)
     
    tommy777 liker dette
  9. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
  10. Blackcellence

    Blackcellence Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Er det noen med juridisk innsikt som vet hvorvidt den lukkede kretsen Uber Pop markedsføres mot, har noe å si for lovligheten?
     
  11. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan ikke se at det skal ha noen betydning i det hele tatt. Etter yrkestransportloven må man ha løyve og kjøreseddel for "persontransport mot vederlag", uavhengig av hvordan det markedsføres. Pirattaxi med lukket markedsføring til dine Facebook-venner er fortsatt like ulovlig.
     
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke peiling, men tviler på det. Er det ikke slik at om en venn kjører meg fra A til B så har jeg kun lov til å betale for bensin? Tipper det bare er en måte å regulere supply&demand.
     
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner godt at noen helst vil lete etter en bil i gaten, sitte på et klappsete og betale cash istedenfor å ha en Mercedes E-klasse kjørene opp til døren din, sjåfør som hjelper deg med bagasje, vann i setelommen og transaksjonen belastes kortet ditt automatisk til en brøkdel av prisen til førstnevnte :)
     
  14. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Dette svarer et skrevet fra baksetet på en uber på vei mot FCO. Jeg ser et par ting med appen og servicen som er bedre enn Oslo taxi. Men ikke mye. I Oslo bruker jeg Taxifix, appen. Da får jeg raskere og billigere bil enn det Uber klarer der.

    Men i utlandet så er de jo perfekte. Du vet hva du får, selv om du ikke kjenner stedet.

    Så jeg vil påstå at mye av verdien til uber er merkenavnet, vel så mye som produktet.
     
    KristianSk liker dette
  15. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    I Norge pr. idag er neppe Uber noen erstatning for tradisjonell taxi. UberPop blir nok rimeligere, men de må ha MANGE biler for at det skal fungere optimalt. Jeg har forsøkt å bruke Uber i Tokyo, Berlin og Hong Kong med svært begrenset suksess, her derimot... akkurat nå har jeg 15 biler (fordelt på 4 klasser) i umiddelbar nærhet.
     
    PettR liker dette
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    "Uber makes everything so easy, which means it shows us who, and what, we really are. It shows us how, whatever objections we might say we hold, we don’t actually care very much at all. We have our beliefs, our morals, our instincts. We have our dislike of douchebags, our mistrust of bad behavior. We have all that. But in the end, it turns out that if something’s 10 percent cheaper and 5 percent faster, we’ll give it all up quicker than we can order a sandwich."

    https://medium.com/matter/how-to-get-away-with-uber-75b406043733
     
    KristianSk and AndersB like this.
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Når jeg var i Manchester i forrige uke så fisket jeg frem app'en for å sjekke hva som fantes om nærheten. Da fant jeg 8-10 biler i umiddelbar nærhet, og så langt jeg har forstått det slik som KristianSk skriver at disse opererer på samme lisens som "minicabs" (dvs. de er ofte nettopp minicabs som også kjører for Uber; minicabs = taxier du ikke kan ta uten forutgående bestilling). En black cab sjåfør fortalte meg at det var flere av sjåførene på disse bilene som vurderte å gå over til Uber, pga den høye månedlige avgiften til drosjesentralen (og han var overraskende positiv til Uber i motsetning til det man normalt sett hører fra den kanten).
     
    KristianSk liker dette
  18. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
  19. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg liker Uber, men den uttalelsen er jo komisk...

    Er det slik at UberPop sjåfører i Norge ikke har mulighet til å tegne "commercial insurance" fordi dette krever løyve?
     
  20. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Prøvde Uber Black i Oslo i dag. Fikk en Mercedes S-klasse på 2 minutter. Rakk nesten ikke å få på meg skoene. Rapport følger :)
     
    view, Blackcellence and KristianSk like this.

Del denne siden