UD har gitt reiseråd fra i dag om fraråding av alle reiser til Etiopia herunder Addis Ababa fordi borgerkrigen nå rykker stadig sørover i landet mot byen. Det er utrolig trist at landet nå er i ferd med å bli helt ødelagt. Og det betyr vel at Etiophian som jo har fått det til som flyselskap, må holde seg mye på bakken inntil landet forhåpentligvis stabiliserer seg en gang i fremtiden. Så får vi håpe de kommer tilbake når borgerkrigen er over.
Da ser det ut som om turen til Seychellene i desember blir kansellert. Med mellomlanding i Addis er det nok ikke trygt å gjennomføre denne reisen.
Har en ZNZ-tur via ADD i desember selv. Men greit å få tilbake utgått CT da det hele var spekulativt.
Har billett i slutten av desember, OSL-ADD-LUN i Ethiopian Business, booket med LifeMiles. Hvis kansellering - er det da LifeMiles/Avianca som står ansvarlige for å booke om eller refundere? Aner en liten utfordring her..
Var i kontakt med sas idag. Reisen vår er kansellert og voucher for 2021, ble forlenget til 31/5-22. (Måtte bare sende kopi med lenke til gullmailen for å fikse dette) Skal også sies at han jeg pratet med, var ekstremt behjelpelig. Han brukte vel 15 min på å prøve å finne alternativer som ikke gikk via Etiopia, men fant ikke dette. Hadde også funnet endel alternativ på nye reisemål han søkte på, men selv om disse dukket opp på både AF og EF, fant han dessverre ikke disse setene. Da får vi vente å se om det dukker opp noe i 2022...
Var det en reise via Addis som ble kansellert av flyselskapet? Eller kansellerte du fordi det var reiseråd for Etiopia?
Det var det siste for meg, men på konto ser jeg nå amex voucher oppført med expiry som er utgått, men man kan likevel huke av for å bruke den! Det ble sagt ut neste mnd på telefon, så det er vel en tastefeil eller noe. Får ringe inn om det ikke endres automatisk.
Har en reise til Kenya med mellomlanding i Addis i februar. Er usikker på om jeg skal håpe på at reisen kan gjennomføres, eller om jeg skal kansellere nå for å få tilbake CT og poeng. Reiserådet gjelder jo reiser til Etiopia, men er reiserådet også for mellomlanding i Etiopia?
https://www.regjeringen.no/no/tema/...masjon/velg-land/reiseinfo_etiopia/id2414712/ «REISERÅDET ER SIST OPPDATERT: 10. FEBRUAR 2022 - FORTSATT GYLDIG Etiopia - reiseråd Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til regionene Tigray, Amhara og Afar. Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til østlige deler av Somali-regionen og grenseområdene til Somalia. Utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til øvrige deler av Etiopia, med unntak av Addis Abeba.» Mellomlanding i Addis Abeba synes ikke å ha reiseråd nå.
Det var veldig smidig med transfer i Addis for et par uker siden. Vil tro det var de samme reiserådene, i hvert fall ikke noe som advarte mot mellomlanding.
Skal være 10 dager i Addis i påsken. Ringte forsikringsselskapet som var helt enig i at det IKKE er reiseråd for Addis spesifikt, men at vi måtte ha krigsforsikring om vi skulle utenfor. Kan også melde om at borgerkrigen er inne i en tilsynelatende veldig rolig fase. I tillegg har den ene siden ikke flyvåpen, og tilsynelatende heller ikke særlig evne til å skyte ned noe. Både flyvning over Etiopia og stopover/layover/ferie i Addis er trygt.