Ufrivillige nedgraderinger og kompensasjon

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av GinTonic, 01. mars 2014.

  1. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    La akkurat merke til et av segmentene på en bonusreise neste uke (DM selvsagt) har blitt nedgradert fra First til Business (NRT-ICN med OZ) pga bytte av flytype. Funderer derfor på følgende:

    - Har man krav på noe som helst kompensasjon da det kun er snakk om ett leg i en større booking?
    - USAirways skal ha meg til å trykke på "Accept Changes" på hjemmesiden sin, har selvfølgelig ikke gjort det. Kan man bli konfrontert allerede under innsjekk på OSL?
    - Kan man grine seg til adgang til lounge etter opprinnelig klasse? I dette tilfellet er det snakk om ANA Suites Lounge på NRT.
     
  2. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Har du sjekket om det er andre alternativer med First tilgjengelig (som ikke blir for upraktisk å bytte til)? I så fall hadde jeg tatt kontakt med USDM for gratis endring.

    Kan ikke svare deg sikkert på spørsmålene - men magefølelsen sier nei til alle tre. Hvis flighten var i/til/fra EU hadde du hatt krav på kompensasjon, men ellers i verden er de mye mer gniten på slikt.
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    De har vel forsatt daglige F avganger der, men om det er ledig og om det passer med stopoverregler er en annen sak.

    Ikke kompensasjonskrav på flighter til EU med ikke-EU flyselskaper.
     
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    1- Klar nei fra meg.
    2- tror ikke du hører noe om det på OSL, men det har vel heller ingen hensikt å ikke akseptere med den risiko det kan medføre.
    3- Meget tvilsomt, men ta med printouts og prøv. Kanskje om det hadde vært ex-ICN. Eller NH ex-NRT.
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Litt surt, men på en så kort strekning ville jeg heller fokusert på at det sikkert blir en fin tur enn å irritere meg og ødelegge opplevelsen.
     
  6. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Har jo selvsagt reservert 2K i nesen til dagen etter, så fest blir det læll;) Vet jeg kunne ha booket om gratis gjennom US, men siden tredjemann er på egen booking i business er det ikke aktuelt å bytte flight. Men nå sitter vi hvertfall samlet alle mann.

    Var mest nysgjerrig på ANA Suites Lounge på NRT, men det får bli ved neste korsvei.
     
  7. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Da var flighten gjennomført. Riktig nok ingen form for kompensasjon, men fikk adgang til ANA Suites på NRT ved å høffelig spørre om invitasjoner siden vi hadde blitt nedgradert. Innsjekksagenten tok en kjapp telefon til sin overordnete som mente det var innafor. Sistemann som var på egen booking i business fikk også invitasjon, da på familiekvota. God service og topp stemning der altså!

    Forøvrig har jeg utelukkende positive erfaringer med Asiana i både First og Business, denne turen var intet unntak. Top notch service som alltid, lite som tilsier at man burde velge F fremfor C på en så kort flight. På andre forum derimot er det full furoe over at denne ruten gjevnlig blir nedgradert fra 747 til A333.
     
    Fnate liker dette
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å høre at det ordnet seg litt ihvertfall, da.

    Men er det virkelig slik at om man kjøper en billett i First i Asia, så står flyselskapet fritt til å flytte deg til en annen klasse på flyet uten noen form for kompensasjon? Det er jo litt som om man bestiller en Golf, og VW forbeholder seg retten til å heller gi deg en Lupo - uten kompensasjon.
     
    Jørgen liker dette
  9. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker at dersom du kjøper en F billett direkte fra selskapet, stiller det seg annerledes enn om du er på en bonustur booket gjennom et annet selskap.

    Har selv fått kompensasjon fra TG når orginal booking klasse ikke var tilgjengelig pga. flybytte (typisk Thai...).
     
  10. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Reagerte litt på hvor lett de tok på det, ble heller ikke nevnt noe under innsjekk. Hadde det ikke vært for nerden i meg så hadde jeg nok heller ikke merket noe før jeg skulle ha kranglet meg inn i First loungen, vel uvitende om at jeg stod med en business billett i hånda;)

    Men som sagt, dette var jo bare et segment i en større DM-booking som jeg kunne ha fått endret gratis gjennom DM. Som SASDC8 sier hadde det nok blitt gjort litt ryddigere om det var en kjøpt billett fra Asiana.
     

Del denne siden