Ukens spørsmål: Hvor og hva kjøper du tax-free?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av EB, 25. okt 2014.

  1. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Har du noen favoritter du alltid kjøper med deg fra tax-freebutikken? Handler du ved avreise eller ved ankomstflyplassen?
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Unngår tax-free kø for en hver pris med mindre jeg har glemt noe essensielt f.eks parfyme. Handler vanligvis ved avreise (mindre kø).
     
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Tax-free ankomst OSL er blitt pyton, liker ikke dette nye kø og kassesystemet der du blir sluset som kyr, unngår dette så langt som mulig. OSL har kø-garanti. Prisene er også til dels veldig høye.

    Så hvis avreise flyplass har bedre tilbud kjøper jeg også heller noe der, mye mer behagelig. AMS, LHR, CPH er å foretrekke og virker jevnt over å ha bedre priser, liker å plukke med litt viner. Sist ble det 4 flasker Jacquart champagne fra AMS til 21 Euro flasken, har ikke funnet rimelig sjampis på OSL på flere år. En helt grei standard brut, men til den prisen fyller jeg opp aperitiff lageret.
     
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg handler veldig lite taxfree egentlig, men om jeg handler noe så er det som regel noe parfyme/fuktighetskremer etc.

    Og ja, OSL er håpløs, men det vet vi jo alle ;) Dessverre er ikke CPH noe alternativ direkte hjem lengre, det var jo greit da jeg skulle til KRS. Handler som regel på hjemreisen om det er noe.
     
  5. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Rødvin: La Motte (Sør-Afrika) OSL ankomst.

    Knallkjøp.
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjøper alltid
    upload_2014-10-25_12-33-6.png
     
    LN-FHU, nvnmonkam and SASDC8 like this.
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Kjøper aldri champers hos Heinemann jeg heller. Hvis man bare skal ha en standard champagne får man jo det på polet nå til rett over 200 lappen. Og man må vel nesten opp i 300 for å få en champer hos Heinemann.

    Dessuten skal man jo vite hva man skal kjøpe. Tommasi Amarone er godt. Den koster 349 på polet og 299 på Heinemann. 50 kr billigere er nesten så jeg ikke gidder jobben med å bære den med meg ut av tollen. Johannisberg Riesling Rotlack til 169 er da et bedre kjøp. Koster 299 på polet.
     
  8. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Minst mulig på OSL-- God vin kjøper jeg på polet. De har jo mitt favorittøl på OSL, Erdinger hveteøl etc. Men ølflasker orker jeg ikke å dra med. Dyrt også. Noen ganger kommer jeg over godt øl.( også hveteøl ) i supern i f.eks. AMS I boks. Disse hiver jeg det I kofferten for å unngå OSL helt. Rett ut.

    Men synes det er greit med en tre liter med "plonk" ( billigvin ), men OSL har nesten polpriser, så det står jeg over.

    Men supern I utlandet har det til en rimelig pris, rett I kofferten. Hadde meget OK hvitvin i 3 L dunker fra CPT sist tirsdag. Virkelig overraskende bra, kr 36 for dunken :D

    Fruen og jeg tok med to slike fra CPT... ( Sprit kjøper jeg ikke, har huset full av dyr slike noen år nå ).
     
    Last edited: 25. okt 2014
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    For dere som bor på Østlandet og like Weissbier, er det beste alternativet å dra til Sverige og kjøpe på Systembolaget. Weihenstephaner (mange hakk bedre kvalitet enn Erdinger.....) koster bare SEK 20,90 der. Med tanke på at de koster 55 NOK på polet er det god butikk selv å fortolle dem inn. Til sammenligning koster den 25 DKK på supermarked i Danmark, men bare 9 kr i Tyskland (men det er jo også litt lengre reisevei)

    Fant nettopp ut at min favoritt Schneider Weisse Original er i bestillingsutvalget på Systembolaget og du må minimum bestille en kasse på 20 flasker. Synd jeg fant ut det i går og skal til Sverige på mandag. Men Weihenstephaner blir det nok et par kasser av. Og ja, jeg smugler ikke - kjører på rødt. :p
     
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Kjøper sjokolade på utgående OSL. Ingen vits å drasse på alkohyler hjem til meg. Ikke stort dyrere i butikken. ;)
     
  11. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Selv kjøper vi mest vin og da ved ankomst. Har ennå ikke orket å ta med meg hele FrP-kvota på 6 flasker... Stort sett så finner jeg alltid noen flasker med Sancerre i kurven/posen.
     
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har helt slutta å kjøpe på OSL for jeg synes det har blitt så dyrt der. Altså, kall meg en enkel sjel, men jeg gidder ikke stå der og kjøpe bøttevis med 200-kroners viner som jeg sparer "20 kroner på" i fht polet.

    Tax Free for meg = billig Amigo og Åddevi.

    Kjøper jeg noe så er det hvis jeg vil ha en halvflaske rødvin å kose meg med samme kveld. Eller om det er hælj så kan jeg kjøpe et par 6-pack med øl hvis det ikke er kø
     
  13. Olav

    Olav Galning

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Det pleier heldigvis ikke være så galt med kø på SVG, så svipper som regel innom der for litt sjokkis. Ellers så hender det også at det blir kjøpt litt på avreiseflyplassen hvis jeg har nok av tid til flighten hjem.
     
  14. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Handlet både bache-Gabrielsen XO og snus på OSL idag. Og angret som en hund før jeg sto i køen. Den begynte nemlig ved rulletrappa.
     
  15. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    To gode røde spanjoler: Condado de Haza og Pesquera - begge ca. 100 kroner billigere enn på det lokale Glassmagasinet, der prisene er hhv. 230 og 250. Førstnvente er drikkeklar nå, mens sistnevnte bør få 2-3 år i kjelleren før korken sprettes. Eneste gode kjøpene jeg har funnet på OSL.
     
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Latskapen lenge leve.. Kjøper ofte ved ankomst OSL, men da ofte bare en flaske vin eller to, samt litt godteri! Vinen sparer man lite på, men jeg er nesten aldri innom polet, så da kan jeg likegodt kjøpe der.

    En gang i blant kjøper jeg ute i verden, kanskje spesielt om man vil ha seg en god flaske med Cognac eller Whisky!
     
  17. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Prøver å aldri handle på ankomst på OSL, da det alltid er en syk kø der. Kjøper gjerne med meg et par flasker god champagne på utreise (selv om det ikke er så mye å spare) og snus. Det siste fordi utvalget av 5 pack med bokser er bra på OSL.
     
  18. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    Handler all drikke så sent som mulig og oftest blir det på SVG, driter i om det kan være dyrere for jeg orker ikke bære rundt på varene.
    Da jeg ofte får kraftige allergiske reaksjoner av sterke drikkevarer, kjøper jeg bare RØD VIN og ØL av høy kvalitet som jeg kan jeg kose meg med.
     
  19. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Handler sjeldent kvoten. Gidder virkelig ikke draske rundt på mer bagasje enn jeg allerede har med. Tar en deo i ny og ne, samt en flaske vin om det virkelig er kjedelig på flyplassen.
     
  20. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Vanligvis følgende: Sixpack med øl til 55,-, kanskje noe godteri (stor pose bamsemums nå på tilbud til 38,-!) og en flaske sprit til svigers. Ellers røyk/snus til en trengende kollega eller venn. Drikker fint lite selv i hverdagen, og barskapet er fullt. Handler kun på innreise i OSL for jeg gidder ikke drasse på varer unødig. En pose, rett i bilen, rett hjem. Pleier ellers å annonsere på Facebook at jeg har "ledig plass i kvoten" og får alltid fyllt opp.
     

Del denne siden