Kanskje en "ny" ukentlig utspørring fra undertegnede. Benytter din arbeidsgiver seg av et reisebyrå for jobbreiser? I såfall er du lojal mot denne avtalen og hva synes du om reisebyråenes service og kunnskapsnivå i dag?
Som ansatt i Avinor bruker jeg Via Travel. Alt funker stort sett greit bortsett fra endringer i siste liten. Men alt i alt fornøyd.
Ja, min arbeidsgiver bruker Via Egencia. Dette fungerer jevnt over veldig bra, men de har noen utfordringer på open jaw bookinger on-line. De har en veldig grei oversikt over avtalepriser som kommer opp automatisk, og de gir meg muligheten til å velge bookingklasse på de enkelte flygningene (man ser veldig greit hva som er merkostnaden med å f.eks. kjøpe seg opp til Plus om det skulle være nødvendig). Normalt sett har jeg ikke så mye dialog med de ansatte der, men i den grad det trengs så virker det som om de stort sett vet hva de driver på med, men jeg er litt fristet til å si at det var mer kompetanse på byråene før (det har vært noen ganger når jeg har måttet påpeke hva som er korrekt)... De har også en 24 timers telefonservice for min arbeidsgiver (sikkert i likhet med de fleste andre avtaler), og de har ordnet opp i re-routinger ved kanselleringer ved behov (en av mine kollegaer som booket direkte hos SAS måtte imidlertid pent selv stå i telefonkø for å ordne opp, mens jeg fikk en epost med endringene fra byrået). Jeg er ikke 100% lojal, men sjekker normalt sett prisene som Via Egencia kommer opp med og booker der om det er tilsvarende det jeg finner hos wf.no og flyselskapene.
Via Egencia eller hva løsningen heter. Ikke fornøyd, de gjenkjenner feks ikke EDB som gjør at jeg ikke får valgt seter ved booking..
SAS gjenkjenner vel selv ikke EBD... Hos meg går det helt fint å reservere seter, men det ligger vel inne EBG (og ikke EBD) i profilen.
Berg-Hansen på jobbereiser, vi skal bruke dem og ikke booke direkte for flyreiser. Liker ikke helt den nye webgate-løsningen, og den har aldri vært spesielt god med å komme med gode forslag til litt kompliserte reiser, f.eks. TOS-FCO da den er veldig følsom på tidspunkt som velges og kan komme med vidt forskjellige forslag om man endrer ønsket avgang med 1 time. Hoteller/leiebil booker jeg selv på andre plasser som regel.
Vi skal bruke Via Egencia for alle jobbreiser, men jeg reiser omtrent kun enkle reiser i Skandinavia + Riga, så da booker jeg selv. Tror faktisk det er mange år siden jeg har brukt deres self-service-portal, og da ga jeg opp da den ikke skjønte "københavn" som resiemål. Hoteller booker jeg enten direkte (bruker avtale-kodene som jobben har) eller på hotels.com. Funker fint som snus. Så svaret er vel nei, jeg er ikke lojal. Og jeg vet dessverre ikke om kunnskapsnivået er godt eller dårlig heller.
Selv benytter vi HRG Nordic og deres selvbookingsverktøy. Bedriften vår har godt over 85% selvbookinger - men så er det vanvittig mange tur/retur Oslo-Stockholm som vi benytter. Brudd på reisepolicy tror jeg blir rapportert inn. HRG Nordic har 24-timers service og den har hjulpet meg et par ganger. Kunnskapsnivået er definitivt en av de positive sidene ved å være kunde hos HRG Nordic. I utgangspunktet skal også leiebil og hotel bookes via byrået...men her hender det jeg går rett på leverandørens hjemmeside.
Bruker Via Egencia, funker greit online for enkle turer/tur -retur. Dog er jeg en typisk Go ut/Plus hjem kunde (med mindre prisen diff er liten) og dette koster jevnt over mer å booke hos byåret enn på sas.no. For open jaw, multi-city og long haul ringer jeg byrået og får litt gebyr. Bruker det mest fordi det er policy og for å forhåpentligvis få service når ting skjærer seg.
Har avtale med VIA og "skal" bruke Egenica på flyreiser som innbefatter andre selskap enn Norwegian. Følges dersom reisen innbefatter DY i kombinasjon med andre selskaper. Er det ren SAS eller kombi med WF blir det faktisk rimeligere å booke hos SAS.no. Administrerer da ALT via appen og får hente billetten ut via smartpass. For hotel booker jeg rett hos bookingkontoret til foretrukket kjede om mulig, alternativt direkte hos hotellet. Sparer tid og masse gebyrer på det. Ble drittlei å bli belastet gebyr for nettbookingen, et gebyr som da skal føres på reiseregningen og kvittering for gebyr legges ved.
I følge konsernregler, skal vi bruke Berg-Hansen og belaste eget kredittkort ved booking (om man har mer enn 3 reiser i året). Når vi i tillegg må ringe inn til en på hovekontoret, slik at vedkommende gjør bookingen med B-H blir det vel tungvint. Jeg har derfor avtalt med min overordnede at jeg booker selv, og passer på å finne billigste priser til enhver tid. Blir med andre ord SAS Go som gjelder.......
Jobben har avtale med VIA Egencia og selv om prisene de klarer å skaffe er gode er jeg ikke spesielt fornøyd. Har hatt avtale med de i 6 år nå og til dagsdato har jeg ennå ikke fått gjennomført en booking via dem selv, da det til stadighet er et eller annet feil med løsningen deres/profilen min. Det at de i tillegg tar et ganske stivt gebyr på alle bookinger og endringer gjør at jeg stort sett booker direkte med flyselskap og hoteller i stedet.
Det er uproblematisk for meg å booke via onlineløsningen til Via, men når du nevner det så oppdaget jeg nylig at de tok seg heftig betalt for både kansellering (mener jeg å huske) og ombooking. Selve bestillingsgebyret er bare noen små 10'ere i mitt tilfelle (ved bruk av onlineløsningen; booking direkte på telefon eller epost koster nok noe mer), men jeg ble lettere sjokkert når jeg ble presentert med den reelle kostnaden med å booke om en billett.
Dette hoeres jo nesten ut som byraaene blir dobbelt betalt ved Hotell Bestilling, hoteller betaler vel ennaa svaert solide kommisjoner til Byraaene ? Hotell Bransjen har vel tdiligere (og ennaa?) betalt over 20% i kommisjon, det lille byraaet paa andre siden Puget Fjorden (Expedia (og Hotels.com)) har vel avtaler paa naermere 30% hos Hilton gruppen
Flere bedrifter har som krav at hotel skal bookes via reisebyrå og dette gjelder som sagt også her jeg jobber. En god grunn er selvfølgelig byråenes mulighet til å spore ansatte på reise om noe spesielt skjer. Brann, terror, jordskjelv etc. som vil trigge en rapport fra reisebyrå til firmaets HR-avdeling som på den måten kan ha en bedreversikt. Gebyrene er nok til å leve for større konsern - men ofte tenker den reisende ut i fra egen lommebok og ikke ut i fra det totale bildet til arbeidsgiver. Økt bruk via byrå kan jo også ved neste korsvei/anbud gi lavere kostnader for bedriften.
Det siste poenget ditt er vesentlig og en av hovedgrunnene til slik corporate policy. Jeg har brukt en del tid på å forklare mine ansatte at det hjelper ikke om halvparten av dere finner en billigere rate på nettet, når det skal forhandles om nye avtaler har selskapet ikke noe å slå i bordet med og det gjør direkte utslag på prisene. Enda mer på utvalgte hoteller hvor man har mye netter per år og kan forhandle direkte om spesialpris. Så er det ting som fleksibilitet og evt andre ting som kan inkluderes i prisen. Det er definitivt viktig også som du sier å ha en umiddelbar oversikt over ansatte i krisesituasjoner.
Liker godt et par av de større konsernene i Norge som ikke refunderer reiseregninger som ikke er ihht reisepolicy.