Ikke nødvendigvis. Ingenting vil gå gratis mens bilutleiefirmaene kan tjene gode penger på enveisleier, og det vil det bli mange av. Først når streiken er over vil returbil ordningen bli hett
Fra osl sine nettsider: https://avinor.no/flyplass/oslo/ "26.06.2018 09:15 Meklingen starter torsdag 28. juni. Dersom det ikke kommer til enighet har LO stat og YS varslet at streik iverksettes fra fredag 29. juni klokken 10. En streik vil ramme flere av lufthavnene i Avinor. Ved Stavanger, Haugesund, Alta, Svolvær, Sandnessjøen, Honningsvåg, Sandane og Rørvik vil det ikke kunne avvikles trafikk etter klokken 10 fredag morgen. Ved Stavanger vil også offshore trafikken stoppes av en streik. Streikeuttaket gir foreløpig ingen konsekvenser for Oslo lufthavn. Avinor.no og Facebook-sidene vil bli løpende oppdatert. For informasjon om din reise ber vi deg om å forholde deg til informasjon fra ditt flyselskap." So far ser det ut som jeg er i the clear..
Om stenging av flyplassene går ut over helse (ambulansefly) kommer vel tvungen lønnsnemd ganske kjapt. Men får disse flyene unntak? I tillegg rammer nok offshore ganske hardt. Kan ikke se for meg at denne streiken varer lenge.
Enig med @Insomnia4u , når de tar Nordsjøen går det ikke lenge før det blir tvungen lønnsnemd. Pussig, skulle nesten tro at de ønsker nemd.
Ja nei så visst ikke flyteknikerne egoistiske, selvsentrerte tosker som skulle ødelegge ferien til folk https://www.bt.no/article/bt-kaOBjQ.html On a different note, hvis en tar en titt på arbeidsforholdene til en del flygeledere nedover på kontinentet så ser vi hvor veien går uten sterke fagforeninger. Spesielt i Spania er arbeidsmengden på grensen til uholdbar, så alt hat jeg har mest på diverse fora mot folk som bare er ute etter å ødelegge ferien til folk grenser til det forkastelige. #rantover
Hat? Nå synes jeg du drar det litt langt, og tillegger folk her meninger de ikke har. Det må være lov å bekymre seg over effekten av en streik. Hvilke poster anklager flyteknikere for å være "egoistiske, selvsentrerte tosker" i denne tråden?
dårlig ordlegging av meg i del to. Det var mer et hjertesukk til generelle kommentarfelt og ikke nødvendigvis representativt for synet på denne siden.
Skulle egentlig ut fra SVG fredag ettermiddag, har for første gang brukt EBD fordelen med garantert plass og presset meg inn på avgang før 10:00 for å prøve å unngå forsinkelser.
Har SAS garantert at flighten går på fredag morgen? Jeg har flight kl 09:00 men får ikke noe klart svar fra dem om flyene faktisk går frem til en eventuell streik trår i kraft kl 10:00. Har fått bekreftet fra flyplassen at alt går som vanlig frem til 10:00 men har ikke fått samme betryggende svar fra SAS.....
Går det gale så burde de sende standby A340 flyet på CPH med siste flyet til SVG torsdagskveld og samlet opp alle før kl.10:00 på fredag til OSL. Tippe det hadde blitt full kamp for setene framme
De kan vel ikke garanterte det, det er vel opp til om flyplassen er stengt eller ei. For min del kan jeg ikke reise tidligere så dette er min beste sjangse om det skulle bli streik.
Noen som har noen formening om når evt oppgradering av streiken vil skje? Pleier det å gå en uke, to uker, etc?
Tror nok risikoen er større for dem som planlegger å ankomme SVG like før streiken etter planen iverksettes. Er nok en del flyselskaper som er lite keen på at flyene blir stående der. Vil derfor anta at flighter som er kommet inn før streiken i all hovedsak går, da det ikke er noen ønskesituasjon å ha noe materiell stående der.
Tydelig at folk har sikret seg og booket om, det er ikke en eneste plass å oppdrive på en eneste direkte flight SVG-OSL i morgen. Og det er vel også grunnen til at oppgraderingen min med Plusgrade ble avslått. Så da blir det 11C klokken 18:30 i morgen, hvis det ikke er en desperat person som kommer viftende med en stor bunke Eurosedler da, da kan jeg vurdere å haike med en av trailerene våre til Oslo på natta.
Jeg skulle egentlig reise hjem fra Olja i går kveld, men min avløser har blitt syk og jeg må derfor bli offshore til i kveld. Helikopteret lander da uansett for sent til at jeg ville ha rukket å komme meg til Vigra i kveld, men det som er verre er at det var svært få muligheter ut fra SVG i morgen tidlig før 1000 også. Jeg fant i utgangspunktet ingenting og var forberedt på å kjøre leiebil til Bergen i kveld/natt og så fly BGO - AES i morgen tidlig. Men, en hyggelig dame i reisebyrået vårt fant faktisk ett annet alternativ til meg, nemlig Norwegian SVG - BGO og deretter Widerøe på BGO - AES. Så går alt etter planen er jeg hjemme før 1200 i morgen. Krysse-fingrer-og-tær.
Det er vel veeeeldig tilfeldig, men med tanke på at de går etter den Norske Stat sin lommebok ved å stanse offshoretrafikken fra en av de viktigste heliportene så tar det nok ikke lang tid før det evt blir lønnsnemd. I tillegg til den vanlige trafikken offshore så er det jo SAR helikoptere på riggene og en streik vil muligens gå på bekostning av denne beredskapen også. Det er ikke mye populært kan jeg love deg....
Snakket akkurat med SAS som sa "at de ikke kunne se noen grunn til at avganger før kl 10:00 ikke skulle gå som planlagt." Høres jo bra ut...