Ukens streikefare, hvem rammes og hvordan?

Tråd i 'Nyheter' startet av Pingus, 25. juni 2018.

  1. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke nødvendigvis. Ingenting vil gå gratis mens bilutleiefirmaene kan tjene gode penger på enveisleier, og det vil det bli mange av.
    Først når streiken er over vil returbil ordningen bli hett :)
     
    Last edited: 26. juni 2018
    Are and RoadKing like this.
  2. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Fra osl sine nettsider:

    https://avinor.no/flyplass/oslo/


    "26.06.2018
    09:15
    Meklingen starter torsdag 28. juni. Dersom det ikke kommer til enighet har LO stat og YS varslet at streik iverksettes fra fredag 29. juni klokken 10. En streik vil ramme flere av lufthavnene i Avinor. Ved Stavanger, Haugesund, Alta, Svolvær, Sandnessjøen, Honningsvåg, Sandane og Rørvik vil det ikke kunne avvikles trafikk etter klokken 10 fredag morgen. Ved Stavanger vil også offshore trafikken stoppes av en streik. Streikeuttaket gir foreløpig ingen konsekvenser for Oslo lufthavn. Avinor.no og Facebook-sidene vil bli løpende oppdatert. For informasjon om din reise ber vi deg om å forholde deg til informasjon fra ditt flyselskap."

    So far ser det ut som jeg er i the clear..
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Om stenging av flyplassene går ut over helse (ambulansefly) kommer vel tvungen lønnsnemd ganske kjapt. Men får disse flyene unntak?

    I tillegg rammer nok offshore ganske hardt. Kan ikke se for meg at denne streiken varer lenge.
     
    RoadKing liker dette
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Det er søkt om fritak for ambulansefly. Svært sjeldent slike ikke godkjennes.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @Insomnia4u , når de tar Nordsjøen går det ikke lenge før det blir tvungen lønnsnemd. Pussig, skulle nesten tro at de ønsker nemd.
     
    Lnbre and Insomnia4u like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er kanskje beste alternativ?
     
    RoadKing and Insomnia4u like this.
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ja nei så visst ikke flyteknikerne egoistiske, selvsentrerte tosker som skulle ødelegge ferien til folk:rolleyes:

    https://www.bt.no/article/bt-kaOBjQ.html

    On a different note, hvis en tar en titt på arbeidsforholdene til en del flygeledere nedover på kontinentet så ser vi hvor veien går uten sterke fagforeninger. Spesielt i Spania er arbeidsmengden på grensen til uholdbar, så alt hat jeg har mest på diverse fora mot folk som bare er ute etter å ødelegge ferien til folk grenser til det forkastelige.

    #rantover
     
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Hat? Nå synes jeg du drar det litt langt, og tillegger folk her meninger de ikke har. Det må være lov å bekymre seg over effekten av en streik.

    Hvilke poster anklager flyteknikere for å være "egoistiske, selvsentrerte tosker" i denne tråden?
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    dårlig ordlegging av meg i del to. Det var mer et hjertesukk til generelle kommentarfelt og ikke nødvendigvis representativt for synet på denne siden.
     
  10. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Skulle egentlig ut fra SVG fredag ettermiddag, har for første gang brukt EBD fordelen med garantert plass og presset meg inn på avgang før 10:00 for å prøve å unngå forsinkelser.
     
    Hilde liker dette
  11. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Har SAS garantert at flighten går på fredag morgen?
    Jeg har flight kl 09:00 men får ikke noe klart svar fra dem om flyene faktisk går frem til en eventuell streik trår i kraft kl 10:00.
    Har fått bekreftet fra flyplassen at alt går som vanlig frem til 10:00 men har ikke fått samme betryggende svar fra SAS.....
     
  12. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Går det gale så burde de sende standby A340 flyet på CPH med siste flyet til SVG torsdagskveld og samlet opp alle før kl.10:00 på fredag til OSL.
    Tippe det hadde blitt full kamp for setene framme ;)
     
    holmen liker dette
  13. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    De kan vel ikke garanterte det, det er vel opp til om flyplassen er stengt eller ei.

    For min del kan jeg ikke reise tidligere så dette er min beste sjangse om det skulle bli streik.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har noen formening om når evt oppgradering av streiken vil skje? Pleier det å gå en uke, to uker, etc?
     
  15. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    335
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Tror nok risikoen er større for dem som planlegger å ankomme SVG like før streiken etter planen iverksettes. Er nok en del flyselskaper som er lite keen på at flyene blir stående der. Vil derfor anta at flighter som er kommet inn før streiken i all hovedsak går, da det ikke er noen ønskesituasjon å ha noe materiell stående der.
     
    Monkeycat liker dette
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Tydelig at folk har sikret seg og booket om, det er ikke en eneste plass å oppdrive på en eneste direkte flight SVG-OSL i morgen. Og det er vel også grunnen til at oppgraderingen min med Plusgrade ble avslått. Så da blir det 11C klokken 18:30 i morgen, hvis det ikke er en desperat person som kommer viftende med en stor bunke Eurosedler da, da kan jeg vurdere å haike med en av trailerene våre til Oslo på natta. ;)
     
    Monkeycat liker dette
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skulle egentlig reise hjem fra Olja i går kveld, men min avløser har blitt syk og jeg må derfor bli offshore til i kveld. Helikopteret lander da uansett for sent til at jeg ville ha rukket å komme meg til Vigra i kveld, men det som er verre er at det var svært få muligheter ut fra SVG i morgen tidlig før 1000 også. Jeg fant i utgangspunktet ingenting og var forberedt på å kjøre leiebil til Bergen i kveld/natt og så fly BGO - AES i morgen tidlig.
    Men, en hyggelig dame i reisebyrået vårt fant faktisk ett annet alternativ til meg, nemlig Norwegian SVG - BGO og deretter Widerøe på BGO - AES. Så går alt etter planen er jeg hjemme før 1200 i morgen. Krysse-fingrer-og-tær.
     
  18. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel veeeeldig tilfeldig, men med tanke på at de går etter den Norske Stat sin lommebok ved å stanse offshoretrafikken fra en av de viktigste heliportene så tar det nok ikke lang tid før det evt blir lønnsnemd.
    I tillegg til den vanlige trafikken offshore så er det jo SAR helikoptere på riggene og en streik vil muligens gå på bekostning av denne beredskapen også. Det er ikke mye populært kan jeg love deg....
     
    RoadKing liker dette
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom jeg forstår er det gitt unntak for ambulansefly og redningshelikoptere.
     
  20. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Snakket akkurat med SAS som sa "at de ikke kunne se noen grunn til at avganger før kl 10:00 ikke skulle gå som planlagt."
    Høres jo bra ut...
     

Del denne siden