ULTIMATE AFRICA - 13 land på 38 dager

Tråd i 'Reisebrev' startet av flying_all, 29. nov 2017.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    God kveld,

    Da er flybillettene booket for AFRIKA 2018-turen. Skal innom 13 land på 38 dager :)

    Første etappe m/business class:
    AES-OSL 14:20-15-15 (SAS) 737-700
    OSL-ARN-ADD 18:45-6:20 +1 (Ethiopian Airlines) 777
    ADD-MPM 8:55-13:10 (Ethiopian Airlines) 737-800

    Skal innom:
    - Mosambik,
    - Swaziland,
    - Lesotho,
    - Sør-Afrika,
    - Namibia,
    - Botswana,
    - Zimbabwe,
    - Zambia,
    - Malawi,
    - Uganda,
    - Rwanda,
    - Ethiopia,
    - Seychelles,


    Her tar jeg gjerne i mot tips til hva jeg bør tenke på i de enkelte landene viss noen har en spesiell erfaring, samt "must seen" steder/ting og ellers andre råd.

    Viss noen har ønsker til noe jeg skal sjekke ut, prøve eller spør om for noe, til din eventuelle kommende tur til en av landene - så er det bare å komme med ønsker så skal jeg gjøre mitt beste :)
     
    Last edited: 10. mai 2019
    DrFrisk, SASking, Alfred and 56 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,793
    Likes mottatt:
    57,178
    Bonuspoeng:
    293
    Altså, dette må jo bli et bra reisebrev!
     
    ArthurDent and flying_all like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,399
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har bodd en stund i området og reist litt. Så her kommer noen skriblerier.

    Tiden i SA bruker du på Swaziland og Lesoto. Er det et sted du skal ha leiebil og ikke stoppe på røde lys ( i noen byer) så er det SA. Ellers ville jeg ikke prioritert tid i SA. Les deg opp på sikkerhetssituasjonen og husk at noen få steder i Sørlige Afrika er det faktisk farlig.

    Hvis du trives ombord i buss og tog som tar tid er bussen mellom Windhoek og Livingstone en fin tur. TAZARA går mellom Lusaka og Dar i Tanzania, enkle forhold ombord og 3 døgn betyr at du bør like tog.

    Nambia. Vi var 6 og delte en van med sjåfør og fullt utstyr, til å telte og lage mat på camping. Namibia er som en kjøretur gjennom Europa. Prioriter ørken og natur, jeg klarte aldri sove i bilen fordi det var så vakkert. Er veldig glad for at jeg ikke fløy i det landet, fordi reisen i seg selv er så vakker. Men var evig lykkelig fordi jeg slapp å kjøre selv på grunn av avstandene. Prioriter forunderlige tyske småbyer og hopp over Windhoek og safariopplevelsen i de store parkene i SA og Nambibia. Safari skal ikke oppleves ved å stå i kø bak Sør Afrikanere på en asfaltvei.

    Botswana. Okawango, Makadikadi og Maun er prioritert ( av meg) i den rekkefølgen. Skal du til Okawango, så legg nok penger i det til at du flyr inn med småfly. Ellers er det jo tøft som fy å haike med trailersjåfører i stedet for å vente på bussen til den går om noen dager.

    Zambia. Hvis du vil gå tur i jungelen med en sjimpanseflokk så kan du få et tips som ligger langt utfor allfarvei, Bo på JollyBoys bakcpackers når du skal til Victoria Falls. Safaritur med overnatning i Maun ( altså inn i Botswana) er en flott opplevelse og billig i forhold til mange andre safarimuligheter. Skal du på en safaritur i løpet av turen legger du pengene på bordet hos http://www.flatdogscamp.com. I Zambia går det fint å ta bussen. Spar pengene på dyre småfly. Og bruk dem heller der avstandene er enorme.

    Betal det det koster å se en silverback i Uganda eller Rwanda.

    Planlegg kortere tid på stranda sammen med alle nyforelskede bryllupsreisepar på Zanzibar. Men få til dykking/dykkelappen med delfiner der eller på Seychellene.

    Ikke ta den korteste turen opp på Kilimanjaro. Kjøp en med litt mere tid og litt bedre utstyr.

    Pengene går fort på tur i Sørlige Afrika. Har du et budsjett så må du lære deg å sove godt på sovesaler, hvis du ikke kan det fra før. Lokalt øl er billig og lokale utesteder på en fredagskveld kan være et minne for livet. Og husk kondom, alt som finnes av vaksiner og malariatabletter der de faktisk trengs.
     
  4. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Artig. Har aldri vært i Afrika selv utenom Mauritius så ser frem til å høre om landene du reiser til!Hvordan reiser du videre fra Maputo og har du bestilt/planlagt resten av reiseruta eller tar du det litt på sparket?
     
  5. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Gleder meg til å følge deg på denne turen. Husk mye bilder.
     
    ArthurDent and flying_all like this.
  6. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Er også interessert i å høre hva som er reiseplanen mellom alle destinasjonene. Virker jo som at du har planlagt en del av det. Blir det bil, tog eller fly? Hvis det er fly hadde det vært stas med et kart over ruta :)
     
    ArthurDent and flying_all like this.
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Maputo - Swaziland blir med bil, 1 dag i Swaziland.
    Swaziland - Lesotho (via JNB) fly med South African Airways, 1 natt i Lesotho.
    Lesotho - Cape Town (via JNB) fly med South African Airways, 2 netter Cape Town. Nok med 2 dager i Cape Town?? :cool:

    Fra Cape Town og videre blir det 18 dager med landkjøretøy. Kan ikke røpe alt med engang ;);)
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 6 others like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,399
    Bonuspoeng:
    293
    Få med deg nok dekk slanger og en god jekk i bruktbilen :D

    Og helt seriøst. Jeg tror det er mange som vil glede seg over et innholdsrikt reisebrev fra denne turen. håper du legger ut/ linker til blogg osv. Og hvis du har litt bakgrunnsmateriale, infosider/ blogger/nettsteder du har brukt for å planlegge så skriv gjerne litt om det også.
     
    ArthurDent, Anton80 and flying_all like this.
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det blir:
    1 natt i Maputo, kjøring til Swaziland og 1 dag der. 1 natt Lesotho og 2 netter Cape Town før jeg tuter videre oppover mot Namibia.

    Namibia: Her blir det kun 1 dag i Windhoek før vi kjører videre til Botswana.

    Silverback Uganda/Rwanda: har booket allerede :)

    Kilimanjaro: Der var jeg i fjor. Skal opp en gang til men ikke på denne turen!

    Budsjett: fly, transport, lodge/hotell/telt, safari, privatfly, guide osv osv som er booket så langt, så er prisen på 300000kr for 2 personer.. før ekstra kostnader som mat og andre ting :rolleyes: (PS, bruker ikke noen miles fra KLM eller SAS på denne turen..)
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 9 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,399
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var student i den perioden jeg reiste og bodde for noen år tilbake så budsjettet var litt annerledes, men da får dere en tur med mange gode opplevelser.

    Ellers ville jeg tenkt seriøst på om du trenger å kjøre via Windhoek til Botswana/ Maun hvis du ikke har tid til å se dere omkring i Namibia. Men nå er jeg ikke godt nok kjent med kjøretider fra Cape Town og opp og hvilke veier som er god/ flotte til å si noe veldig kvalifisert.

    Og må si at jeg misunner dere turen mer og mer og er veldig glad for at det ikke er meg som er hvit og turist og skal krysse ca 17 Afrikanske grenser i egen bil.
     
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    DETTE gleder jeg meg til å følge!!
     
    ArthurDent and flying_all like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Funker det med engelsk over det hele, eller regner dere med å måtte støtte dere på kunnskap om andre språk også?
     
    flying_all liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,399
    Bonuspoeng:
    293
    Med mulig unntak av Mosambique kommer de til å klare seg med engelsk og mye kroppsspråk:)
     
    ArthurDent, flying_all and RoadKing like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    hehe, morro at du nevnte dette. For når billettene hos Ethiopian Airlines skulle bookes måtte jeg ringe inn pga jeg flyr fra AES og flyr hjem fra et annet sted osv. OG servicen til Ethiopian over telefon er ELENDIG!! :mad: dårlig engelsk og jeg måtte ringe 5 ganger totalt hvor av flere ganger bare la de på / mistet kontakten. Enda jeg trykket "2 for English" så begynte hun å snakke Etiopisk når jeg ringte :rolleyes:

    Kan Engelsk, Tysk og Spansk. og med litt kroppsspråk kommer vi vel oss frem vil jeg tro. Kommer med en oppsummering på slutten av turen på dette ;)
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 4 others like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,399
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan går det med planleggingen?
     
    ArthurDent and flying_all like this.
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Alt er booket og klart! Avreise fra AES-OSL-ADD-MPM 5. januar i business.

    Det blir telt, hotell, resort, luksustelt, gjestehus, buss, bil, taxi, stort og smått fly, båt, kano, fjell, jungel, ørken, foss, de 5 store, gorillaer, strand og palmer ;);)
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 8 others like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,399
    Bonuspoeng:
    293
    Sleng gjerne ut litt reiserute om du har...
     
    ArthurDent liker dette
  18. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Så langt har det vært utrolig dårlig med Internett på turen og dagene fremover blir i telt så tenkte på om jeg skal vente med hele brevet til jeg kommer hjem slik det blir gjort ordentlig!

    Håper folk synes det er en grei løsning. Vil gjør ting ordentlig når jeg først skal skrive om en så lang reise og der jeg har Internett i noen min er det for dårlig til å laste opp bilder :) jeg lever
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 14 others like this.
  19. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Flotte greier, husk å få i deg nok kinin!

    (Ellers tek vi gjerne i mot korte oppdateringar om du skulle falle for freistinga mens du er på tur (og vi ventar i kulden), sånn type: "Dag 21: Har sett sjiraff og elefant." :))

    God tur vidare!
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Fortsatt god tur - vi gleder oss til reisebrev!
     
    ArthurDent and flying_all like this.

Del denne siden