Nå har jeg kommet meg gjennom immigrasjonen i Beijing og sitter i Air China First Class Lounge, så nå tørr jeg å starte reisebrevet. Hadde nemlig 24 timer og 45 minutter i Bejing uten å ha visum, men det viste seg å gå fint. Første og siste gang jeg fløy Lufthansa First class var det meg (student) og en annen person (også student) i kabinen, så min personlige konklusjon er da at det bare er studenter som flyr first class. Datagrunnlaget er dessverre ganske tynt, så det måtte jeg få gjort noe med og en ny tur i Lufthansa First class ble planlagt. Planlegging Det hele startet i slutten av Februar, da jeg snakket med min bror. Han hadde sett på noen turer fra Seoul til Fiji på United og lurte på hvordan prisen hos Eurobonus var. Det var relativt dyrt og dårlig utnyttelse av poeng. Jeg har lenge likt sonen Øst-Asia, så jeg prøvde å se hvor langt man kunne fly i denne sonen. Gjorde noen søk på United og fant direkteruter fra Beijing og Seoul til Almaty og Astana (eller Nur-Sultan om du vil). Dette er relativt lange ruter så ganske god utnyttelse av poeng, spør du meg. Noen dager senere ble jeg tilsendt et screenshot hvor min bror hadde funnet ruter på SAS.no fra Kina/Sør-Korea via Europa til Kirgisistan og Kasakhstan til den nette sum av 50 000 poeng T/R i business class. Jeg holdt på å besvime. Brukte store deler av dagen til å finne en tur som passet og hvordan jeg på billigst mulig måte kunne posisjonere meg. Fant først følgende rute: PEK-ICN Air China C A330-300 ICN-ALA Asiana C A330-300 ALA-IST Turkish Airlines C A330-200 IST-FRA Turkish Airlines C A330-300 FRA-PEK Lufthansa C B747-8i Men etter noen dagers betenkningstid ble denne endret til en open jaw og ruten ble til slutt som følgende: PEK-FRA Lufthansa F B747-8i FRA-IST Turkish Airlines C A330-200 IST-FRU Turkish Airlines C B737-800 ALA-IST Turkish Airlines C A330-200 IST-FRA Turkish Airlines C A330-300 FRA-PEK Lufthansa C B747-8i I tillegg måtte jeg posisjonere meg til PEK og bestilte denne turen: CPH-ARN SAS Y A320 ARN-PEK Air China Y A330-300 PEK-ARN Air China Y A330-300 ARN-CPH SAS Y A320 Til sammen ble det dette: To uker før avreise tikket det inn en mail fra ExpertFlyer om at det var ledige seter i F på PEK-FRA og jeg heiv meg på telefonen og fikk endret fra C til F på utreisen og ble til sammen belastet hele 62500 poeng. I følge uttakstabellen er dette egentlig 2500 poeng for mye, men tenkte ikke på det når jeg endret reisen og tenkte i ettertid at det kom til å løse seg når returen tikket inn. Dessverre ble det aldri ledig F-award på returen, men med plass i andre etasje på en 747-8i skal jeg ikke klage for mye.
ARN-PEK Air China Y A330-300 Sete 45J Ikke så mye skrive hjem om egentlig, men det var en helt grei flyving i økonomi. Dessverre ikke ledig sete ved siden av meg, men han som satt til høyre for meg manglet venstre arm, så vi slapp å krangle om armlenet i alle fall. Kunne velge mellom en svinerett og en biffrett. Jeg gikk for biffen og det smakte helt greit. Det største problemet med setet er at det er en innebygget fjernkontroll i armlenet. Det geniet som fant ut at det var en god ide må ha vært på sterke medikamenter. Det var nemlig umulig å bruke armlenet uten å komme borti en eller annen knapp som stoppet filmen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg kom borti min fjernkontroll og kom helt sikkert borti sidemannen sin fjernkontroll noen ganger også. Ett par timer før avgang ble frokost servert og valget sto mellom pork noodles og omelett. Jeg gikk for førstnevnte:
24-timers visum på PEK Som nevnt ovenfor, så hadde jeg hele 24 timer og 45 minutter på PEK, men gadd ikke å skaffe visum og krysset fingrene for at det gikk bra. Det som gjorde at det gikk bra var at jeg bestilte en full-flex billett med Air China som jeg viste i skranken for 24-timers visum, sammen med ett blått ankomst/avgangskort, hvor Air China-flyvningen sto. Det gikk fort og jeg fikk et lite klistremerke i passet og gikk av gårde. Jeg tok så med meg et blankt ankomst/avgangskort, som jeg fylte ut etterpå, med Lufthansa-flyvningen. Dette ble levert i immigrasjonen og ingen reagerte på det i det hele tatt.
Og der kom selvfølgelig mailen om ledig F-award på returen, dagen etter avreise. Beijing Sheng Gang Express Hotel, Beijing Booket et av de billigste flyplasshotellene jeg kunne finne. Det lå 8-10 minutter unna terminal 3 med taxi. Litt språkproblemer med sjåføren som ikke snakket engelsk, men vi fant ut av det til slutt. Når jeg kom fram var rommet allerede klart (var fremme litt før kl. 12). Hoppet rett i sengen og sov i 3 timer før jeg tok en taxi inn den forbudte by. Brukte noen timer her før jeg dro tilbake med taxi. Brukte DiDi til å bestille taxi og det fungerte strålende. Men det fordrer jo at man har tilgang til WiFi eller mobildata (Kina er inkludert i mitt danske abonnement, så det gjorde det veldig lett for min del). Tilbake på hotellet rundt 21.00 hvor jeg sovnet jeg etter få minutter og sov til 05.00. Da var det nok. Surfet litt på IF, før jeg tok en gratis shuttle-buss til flyplassen. Lite rom, men helt greit for en natt.
Vell framme på flyplassen fant jeg Lufthansa-innsjekk. Innsjekk hadde ikke åpnet når jeg kom dit (litt før 07.30, men trengte ikke å vente i mer enn et par minutter før jeg kunne sjekke inn. Fikk forespørsel om jeg ville bli fulgt til loungen og selv om jeg nok hadde kommet raskere fram uten hjelp, så sa jeg ja til det. Måtte jo utnytte F-billetten til det ytterste og slapp å trille Rimowaen selv. Fikk selvfølgelig billetten i den fineste for som finnes: Ble ikke fulgt helt til loungen, som lovet, men kun til immigrasjonen. Heller ikke her ble det nevnt at jeg faktisk hadde 24t og 45min, noe jeg hadde fryktet på forhånd. Fant fram til Air China First Class lounge og som flere har meldt tidligere er ikke dette noe å hoppe i taket over. Fant meg litt frokost i buffeten, men det var lite som smakte særlig godt. Gikk til gaten relativt tidlig og ventet der i stede mens jeg nøt utsikten:
Helt rå reiseplan! Har jeg skjønt det riktig at du blir trukket poeng for LH F som om det er en tur innenfor Øst-Asia selv om det går PEK - FRA (eller motsatt)? I såfall er det vel helt i toppen for kroneverdi pr. poeng
Jepp, det er derfor jeg reiser den omveien. 62500 poeng for hele turen, inkludert 1 stykk Lufthansa First class. Bedre kroneverdi per poeng er nesten ikke mulig å få. Som student som ikke drar inn hundretusenvis av poeng i året og som ikke har noe i mot å fly omveier, så er det perfekt for meg.
PEK-FRA Lufthansa F B747-8i Ved gaten var det en kø for First/Business og en kø for økonomi, men når hun ene representanten så at jeg hadde billett i F ble jeg tatt ut av den vanlige køen og plassert i en egen kø for meg selv. Jeg fikk så boarde aller først. Ble mottatt at ei Fraulein som viste meg til sete mitt, 1A. Ingenting er så vakkert som en tom F-kabin. Like etter at jeg satt meg ned kom en annen Fraulein og spurte hva jeg ville ha å drikke. Jeg gikk selvfølgelig for Champagne. Fikk så pyjamas, amenity kit og tøfler.
Etterhvert kom det en eldre kinesisk herre (som jeg tviler på er student) å satte seg i 1K. Han flyttet seg senere bak til 3K. Like etter avgang ble jeg servert mer champagne og en amuse-bouche. Jeg ble fortalt at jeg kunne spise når jeg ville. Etter tragisk frokost i Air China-loungen var jeg sulten, så spiste med det samme. Her er menyen. Startet med litt kaviar. Deretter en liten forrett av kylling. Etterfulgt av hovedretten som var den asiatiske biffretten. Her byttet jeg fra champagne til hveteøl. Maten var fantastisk. Uten tvil det beste måltidet jeg har spist i luften. Service underveis var strålende og champagne-glasset ble fylt på med det samme det nærmet seg halvtomt og tomme tallerkner ble fjernet med det samme. Etter dette var jeg så mett, så når dessertvognen kom trillende bort, måtte jeg be om å vente litt.
Etter maten lente jeg meg litt tilbake og fortsatte å se Mission Impossible 6(?), som jeg startet underveis i måltidet. Vet ikke om det var fordi filmen var kjedelig eller at jeg var sliten på grunn av forkjølelsen jeg hadde pådratt meg, men jeg sovnet kort tid etter. Før avgang hadde den ene Frauleinen fortalt meg at hun kom til å re opp seng i setet bak meg slik at jeg kunne sove når jeg ville, men jeg kom aldri så langt. Kom meg faktisk ikke ned i 180 grader engang. Endte opp med å sove i 4-5 timer og når jeg våknet hadde de lagt et pledd over meg. Ganske søtt, men litt creepy. Bestilte meg en apfelschorle og litt frukt. Frukten var dessverre dypfrossen, så den ble stående ganske lenge og selv når jeg prøvde å smake på den, så smakte det ikke så veldig godt. Fikk en liten kopp med jordbær og blåbær i stede, som smakte som de skulle. Før landing bestilte jeg en streak sandwich, som smakte ganske godt. Siden vi bare var to personer i F, hadde jeg strengt tatt mitt eget bad. Vi landet ca 10 minutter etter oppsatt tid og det var på tide å ta farvel med mine to skjønne flyvertinner. De gjorde virkelig en strålende jobb og utenom at frukten var frossen, så har jeg ingenting å sette fingeren på. Fantastisk!
Minner om da jeg fikk egen buss de 50 meterne til flyet i Shanghai, mens resten ble holdt igjen. Strengt regime der borte kanskje, men sånt blir det god priority boarding av
Lufthansa First Class Lounge - Pir B Etter å ha gått i det som føltes en evighet kom jeg fram til loungen på Pir B. Foran meg i køen sto en kar med en økonomi-billett med Lufthansa og et Priority Pass-kort og prøvde hard å komme seg inn. Lurer på hvor mange de i resepsjonen må avvise i løpet av en dag? Første gang i denne loungen og den føltes relativt liten, sammenlignet med FCT. Men når det ikke var mer enn maks 5-6 andre personer der mens jeg var der, så gikk det fint. Startet med å ta meg en dusj. Helt standard dusjrom. Startet så med litt frukt og vann. Før jeg bestilte den obligatoriske wienerschnitzelen, akkompagnert med en weissbier. Baren var det ingenting å si på. Skuffende nok var det ingen gummibjørner i loungen, men greit utvalg av godter (dog dårligere enn i Senator-loungene). Alt i alt et helt greit opphold. Personalet var litt mindre oppmerksom enn jeg skulle ønsket og det gikk ofte lang tid før man så noen.
FRA-IST Turkish Airlines C A330-200 Gikk fra loungen 10-15 minutter før boarding startet og kom akkurat tidsnok til å nå pri-boarding. Trodde jeg hadde sett alle konfigurasjonene til TK, men denne var ny (beklager uklare bilder). 3(4?) rader med business i 2-2-2 konfigurasjon som var svært privat. Som dere ser så er setene noe slitt, men de funket svært fint for en 3-timers flyvning. For å få litt privatliv mellom setene var det en liten vegg som kunne kjøres ut ved hjelp av fjernkontrollen i setet. Fikk så tilbud om drikke, hvor jeg gikk for appelsinjuice. Ved siden av meg satt en kar som begynte å lete etter kontakt for å lade telefonen. Hvor kontakten egentlig skulle være var det bare et hull, så han endte opp med å flytte seg til et annet sete. Rare greier. Fikk så utdelt meny. Oppe i luften begynte det hele med en runde med drikkebestilling. Gikk for lemonaden. Så kom matserveringen. Imponerende at de ikke serverer alt på et brett på en så kort flyvning, men legger på duk og danderer det hele ganske så fint opp. Til hovedrett gikk jeg for kebaben. Helt ok, men ikke noe å hoppe i taket over. IFE i dette setet har nok sett sine bedre dager. Svært tregt og det var ikke mulig å lagre filmer man ville se. Brukte store deler av tiden på å bla meg gjennom utvalget uten å finne noe som var interessant nok. Alt i alt en godkjent flyvning intra-Europa. Bortsett fra IFE var setet ganske bra og servicen var det ingenting å si på. Alltid spennende når man kommer inn i et fly og har forventet noe annet enn det man får.
Istanbul Ved ankomst i Istanbul var det ca 20-30 minutter taxing til gaten. Deretter var det ca 20-30 minutter gåing til immigrasjonen, hvor det var relativt lang ventetid. Kom meg omsider ut og hoppet i en taxi til Hilton Garden Inn Istanbul Golden Horn. Bestilte dette i Mars for 7000 poeng og 20 Euro. På bestillingstidspunktet var jeg fortsatt gull, men rykket ned 1. April (RIP), men når jeg ankom ble jeg takket for å være gullmedlem og fikk sen utsjekk til 14.00. Fikk et finfint hjørnerom i 7. (eller 6.?) etasje. Morgenen etter var formen ganske ræva. Jeg ringte til resepsjonen og spurte om jeg kunne få en enda senere utsjekk, men det seneste jeg kunne få var til 14.30. Greit nok. Hadde flaks når jeg sjekket ut, for 3 minutter etter at jeg leverte fra meg kofferten gikk det en gratis shuttle-buss inn til byen. Tuslet rundt noen timer og prøvde litt lokal mat. Når jeg ble lei tok jeg en uber tilbake til hotellet, hentet bagasjen og tok en ny uber til flyplassen. Uber i Istanbul er ganske kult. De har kun UberXL, så man får en Mercedes mini-van uansett hva man bestiller.
Istanbul New Airport Kom fram til flyplassen ca 4 timer før avgang og fant raskt fram til business-innsjekk. Ganske chill område hvor man kan sette seg ned mens innsjekk blir ordnet. Sikkerhetskontrollen gikk relativt raskt for seg og plutselig var jeg inne i den nye loungen. Må man være gift/planlegge å gifte seg for å spise denne suppen? Mange matstasjoner rundt omkring, her lagde de tyrkisk pizza. Startet med litt diverse tyrkisk mat. Etter noen timer ble det en ny tallerken, denne gang med asiatisk mat. Før jeg avsluttet med litt pizza. Bilbanen har de klart å fått med seg fra den gamle loungen. Bra utvalg av kaker. Her er det klargjort for neste Insideflyer-møte? Som nevnt i en annen tråd så var maten litt så som så. Alt var litt dårlig tilberedt. Risen og nudlene var kokt for lite, kyllingen og pizzaen var stekt for mye og grønnsakene var stekt for lite. I tillegg var brødet ganske tørt. Små detaljer hele veien som lett kunne blitt endret. Mulig det bare er en innkjøringsperiode i den nye loungen som trengs eller om det kommer til å vedvare.
Dette er en tur som frister til etterfølgelse! Kan jo også fly PEK-MUC-IST-FRU som øker sjansene for å få LH F, eller eventuelt prøve seg med utreise fra HND med NH F til FRA eller med en mellomlanding i ICN og F i OZ - men her er kanskje ikke mulighetene like gode? En annen reiserute innenfor samme sone som fristet da jeg var på en lengre tur i Sør-Amerika var EZE-IAH-PTY-UIO t/r, med UA Polaris og Polaris lounge i IAH. En rimelige god deal til 50.000 poeng! Bestilte du hele reisen på telefon med SAS, eller gjorde du først bestillingen i SAS sitt verktøy, for deretter å ringe inn for å endre PEK-FRA fra C til F?
Bestilte først på nett og så endret til F over telefon. Om noen av dere tenker å bestille, så prøv å ring inn (spesielt til den skandinaviske-linjen) så lite som mulig, for å slippe å risikere at "tilbudet" forsvinner.