United har akkurat begynt å fly sin nye 777-300ER, det første flyet med nytt interiør. Riktignok har ikke 77W fått first-kabin, men mitt første inntrykk av Polaris Business er veldig bra. De har stappet inn mange seter, hele 60 stk. Vindusetene på oddetallsradene gir deg sete helt inntil vinduene som SAS har på partallsradene, så da skal det være mulig å få litt privatliv allikevel. Midtsetene (annenhver rad) har en divider du kan ta opp og ned. Jeg gleder meg til å se first-kabinen når den kommer. Er det noen som har booket noe i ny kabin? Bilder, video og tekst kan leses her: https://thepointsguy.com/2017/02/united-777-300er-tour/
Jeg skal fly United til uka over dammen, riktignok i en gammel 764 kjerre, men de kaller det likevel Polaris Business. Ser de har piffet opp maten, og har masse madrasser og puter som er nytt, samt noe vinsmaking (litt usikker på kvaliteten her altså). Setet er "gode" gammle Continental business first. United har bestemt seg for å skrote Global First, eller Polaris First som de kaller det nå om dagen. Så det kommer ikke noe nytt First sete der, når de gamle flyene blir oppgradert får de Polaris, Eco+ og Eco. Like greit spør du meg, United har ikke gjort et redelig forsøk på å levere et skikkelig F produkt de siste 10+ årene, og Polaris ser såpass bra ut at jeg tror de gjør det eneste riktige.
Sånn og forstå, da gir det mening at jeg finner så lite info om first. Jeg var sikker på at de reklamerte med Polaris First på et tidspunkt.
Det kan i vært fall ikke bli dårligere en det er i dag i United Economy.. Men det opplegget på bilde mitt, hva er det for noe greier?
Du tenkte dette var United Economy? Det sier vel egentlig sitt om hvor dårlig deres business er. Dette er deres business klasse i 777-200 flåten internasjonalt fra United før merger med Continental. En helt forferdelig 2-4-2 konfigurasjon, selvom det er flate seter og den kommer fortsatt til å fly rundt i flere år fremover. Litt av problemet til UA er at de i mange år fremover kommer til å forvirre kundene med en en blanding av gamle UA og gamle CO business seter, med en økende andel Polaris seter. Til alt overmål så kaller de business Polaris Business på hele flåten i dag, så med mindre man følger relativt godt med er det gode sjangser for å bli skuffet vil jeg tro hva gjelder selve setet.
Neida, vet at det ikke er economy. Måtte smertelig opplev en gang å gå rett fra nye SAS Biz til et midtsete langt baki bussen fra EWR - LAX. Men det ser ut som et ræva business produkt. På den EWR - LAX flygningen hadde de forøvrig flatbeds som så greie ut
Dette er et veldig godt poeng. De blåser opp konseptet og legger en bamse på stolen og alt er som før. En hundedritt er fortsatt en hundedritt selv med et kirsebær på toppen. Jeg skal forøvrig fly Polaris First til uka, prøver å ikke ha noen forventninger til turen...
Polaris-race på gang! Skal prøve den mixen med gamle UA International First seter oppgradert til Polaris First om noen timer. Ser frem til det! Eneste skåret i den gleden er at United ikke har sett det verdt å legge en lounge her i Cancun. Ingen Star Alliance å spore heller. Får kjøpe fruen inn på en tredjeparts lounge så jeg beholder goodwill til å reise enda noe måneder. Tips? Prøvde ellers den oppgraderte Polaris lounge i Chicago, og den var milevis over gamle United Club. Vil plassere den sånn ca på nivå med SAS gullstua i Oslo.
Besøkte ORD Polaris Loungen i januar etter de hadde begynt med A La Carte servering, personlig synes jeg loungen var vesentlig bedre enn SAS Gold på Osl.
Da vi var i Cancun sommeren 2014 var vi på Priority loungen (den du får gratis medlemsskap fra AmEx men må betale inngang). Den var grei nok. Ingen stjerne dog. Lett utvalg med snacks og smørbrød og noe standard drikke (ink alkohol). Mener å minnes at det var litt slitne møbler, men helt ok wifi.
Drittselskap! Ville ikke skrive om United før en natts søvn hadde roet ned følelsene, men det hjalp ikke. I korte trekk mistet jeg connection CUN-EWR-FRA-OSL-TRD på første leg. Kun grunnet kommel og vas fra Untied. Sent innkommende fly til Cancun, så uendelig tid på å tømme flyet for folk og flyttelasset i hattehyllen, så masse sommel til vi ble sluppet ned på broen foran åpen flydør, så presterte kabinsjefen å ha en åpen kamp med gate manager om flyet var klart til å ta imot passasjerer eller ikke. Nesten slagsmål. Kapteinen og stasjonsjefen måtte gå i mellom og megle. Så fikk vi endelig lov å boarde, men som vanlig var flyet fullt av smellfeite amerikanere med mer håndbagasje enn en middels polekspedisjon. Tar FRYKTELIG med tid dette. Etter boarding complete ble det forsinkelser med lastepapirer, og så ut i en endeløs kø for å ta av. På turen nordover gikk alt glatt og vi tok igjen litt tid. Håpet steg. Inntil vi landet og fikk en langsgående gate som krevde traktor. Evigheter å vente. Etter å ha kommet frem til gate fikk vi ikke lov å reise oss. Fem minutter gikk, så kom kranglefanten på høyttaleren og kunne fortelle at flyet var lastet så baktungt at de måtte ha jekk bak før de tillot avstigning. Kjapt i gjennom immigration (men hvorfor i huleste har ikke USA international transfer? Alle siviliserte land har da det?) og kom frem til bagasje. Og ventet. Og ventet. Vel to timer forsinket til slutt, og så mye slakke legger jeg ikke inn selv på Newark. Tante Beate i skranken til United var ikke stort bedre. Alt var fullt til Europa påstod hun. Enden på visa var at vi ble puttet på en vanlig United Business ett døgn senere, og plassert i et Wyndham ute i myra med matkuponger for 100USD. Kjempeservice til United First. Jeg gjentar: Drittselskap! Men vi har hatt en fabelaktig ferie så langt: topp service på Lufthansa med first lounge og den pakka, og Villa del Palma var også meget bra. Artig at ting fungerer mye bedre sør for grensen? Egentlig synes jeg Meksikanerne skal være glad for muren - den holder forhåpentligvis ute de primitive fra nord.
Ojda, dette var ikke pent håndtert. Hadde ikke vært så blid selv. Du ble ufrivillig nedgradert fra first til business over atlanteren? Hva med kompensasjon? Var det bonusbillett? Redd for at bonusbilletter stiller langt dårligere enn revenue billetter i den sammenheng, har sett eksempler på det før.
Det er vel ikke noe spesielt å skryte av? Gullstuen på OSL er grei nok den, men ingenting å rope hurra for, akkurat.
De få erfaringene jeg har med UA tilsier det samme. Ble blant annet ombooket grunnet sen avgang fra OSL. Skulle til LAX via EWR. Enden på visa ble at jeg ble flyttet fra et godsete på 752 til et midtsete helt bakerst i bussen på en stappfull 739. Hjelpes det var en prøvelse...
Oppfølging: Har brukt deler av ungdomstiden min - nærmere bestemt to timer nå på formiddagen her - på å overbevise United 1K checkin manager at vi var blitt nedgradert. Hun påstod at 1) United ikke har noen First class, og 2) spesielt ikke på Europaflightene som flys med 737. Da ga jeg opp... Sitter nå på den gode(???) gamle(!!!) United Club og drikker egenkomponert Irish Coffee (Cappuchino, kaffesukker og whisky fra baren). Fruen minner meg på om at 99.99% av verdens befolkning ville synes en tur med United Business var en storveis løsning. Men vi her på Insideflyer har da alltid vært blandt 0.01-prosenterne
Jeg var bare på Chicago Polaris på morgenen, og da var utvalget desidert dårligere enn på gullstua. Lokaler og møblement var klart bedre en greiene SAS har rasket sammen på Fretex. De hadde terminaler for å bestille mat, men det åpnet ikke før senere på dagen. Uansett så den menyen ut som en tenårings drøm: Pizza, Pasta og Burger (de tre P'er hvis man legger finnmarksuttale på burgeren...)
Var nok akkurat det som skjedde. SAS EUROBONUS AWARD står smurt utover hele bestillingen for de som titter innom PNR'en.
Ringte til SAS hotline, og de kunne ikke forstå hva problemet til United var. SAS prøvde å fikse saken, men dragen på United hadde klart å låse eller på annen måte føkke opp bestillingen slik at de ikke kunne endre noe fra Sverige. Og det stemmer nok fordi jeg ikke kan gå inn og velge seter på FRA-OSL-TRD. Websiden til SAS bare henger med sær feilkode når jeg prøver. Forsåvidt ikke så unormalt med nærmere ettertanke...