Upgrade Austrian

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Spielhaug, 12. jan 2020.

  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg har gått i ei nybegynnerfelle her, men planen var å bestille billigbiletter via Expedia, for så å by på upgrade til Biz.
    Men når jeg legger inn bestillingsreferanse og etternavn på Austrian sine sider, så dukker det ikke opp noe valg for upgrade? Det er forøvrig behørig reklamert for på sidene deres at upgrade er mulig.
    Er det kanskje slik at det er kun visse biletter som kan oppgraderes? Jobbreiser har jo funka veldig greit å oppgradere tidligere...
    Har klasse K ut og J hjem igjen.
     
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Er billettene bekreftet og billettert, altså at du har fått billettnummer?

    Hvor skal du fly?

    Det er ikke noe codeshare i bildet? Vet faktisk ikke om Austrian krever at billettene må være kjøpt direkte hos de, men mener jeg har oppgradert med de når jeg har booket hos og flydd resten med Lufthansa
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, har fått både ref.nr og PNR. Skal reise OSL-VIE med OS. Deretter VIE-FRA med OS, og FRA-OSL med LH.
    Står forsåvidt at OSL-VIE er en SK-flight, så antar det da er codeshare. Men VIE-FRA står som en ren OS-flight. FRA-OSL en nok codeshare igjen.
    @bombusfervidus: Tenkte å kjøpe oppgradering for ca$h og ikke poeng. Men tabellen gjelder kanskje begge deler?
     
  5. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har noen ganger opplevd at billetter hos Lufthansa ikke har latt seg oppgradere. Regner med det er samme greia hos Austrian også, det er jo "samme" selskap. Jeg har aldri greid å finne noen grunn til dette, men det kan jo være så enkelt som at det er høyt belegg eller fullt i de klassene du prøver å oppgradere til?
     
  6. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har en tur til Roma i februar med OS biz ut og LH monkey hjem. På LH sine sider fant jeg info om at innen Europa er oppgradering først mulig å kjøpe innen 6 uker til avgang. Jeg trodde det skulle være budgivning, men innen Europa er det fastpris og det virker som man blir oppgradert med en gang og ikke et lotteri som trekkes 48 timer før avgang. Prisen er forresten latterlig høy, 1050 kr per segment for både FCO-FRA og FRA-OSL. Da jeg bestilte turen lå vel biz ca. 800 kr over monkey.
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, interessant. Jeg får se om noe åpner seg 6 uker før.
    Her var ca priser 1200 eco vs 2800 biz ved bestilling. Eller for å si det på en annen måte, 5500 for 2 pax i eco, 10900 i biz t/r.
     
    Last edited: 13. jan 2020
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Er det bare meg, eller er det ikke logisk at oppgradering faktisk er dyrere enn å kjøpe Biz med en gang. Om man kan spare penger på å oppgradere så ville vel "alle" kjøpt billigbillett først for så å oppgradere senere...
     
  9. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg frekventerte tidligere OSL-VIE med nettopp Austrian, annenhver måned i nesten to år. (Reiste ofte med flyet som gikk fra OSL om morgenen - 06:15 tror jeg?)

    I starten reiste jeg ofte i økonomi, så ble det business pga muligheter for å endre reisetidspunkter. Men jeg fant fort ut at jeg heller kunne kjøpe økonomi og heller by på oppgradering til business. Dette fordi at oppgraderingen kostet bare noen få hundrelapper ekstra. Det var riktignok ikke alltid dette fungerte, men stort sett alltid.

    Hvorfor? Fordi de heller ville ha noen der fremme enn å ikke ha noen der. Så lenge det var ledig, så hadde man altså anledning til å oppgradere for en rimelig penge.

    Om det fortsatt er slikt skal jeg ikke spekulere i, men sikkert ikke langt unna heller.
     
    jgroneng and Arvid1410 like this.
  10. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende tema som jeg vet svært lite om. Jeg har tidligere bare oppgradert med bonuspoeng. Tydelig at det er flere mekanismer som spiller inn her...

    Jeg ser at det er bedre for flyselskapene å oppgradere passasjerer når de har behov for å frigjøre seter i økonomi, men klarer ikke helt å se noen logisk forklaring på påstanden "...de heller ville ha noen der fremme enn å ikke ha noen der". Hvorfor? (Antar i alle fall at det er en forutsetning at det de tar inn ekstra på oppgraderingen mer enn dekker de ekstra kostnadene ved å oppgradere?)

    Jeg ser i alle fall logikken i at oppgradering først er mulig i en kortere periode før avgangstid, når selskapet begynner å få en oversikt over kabinfaktor (ikke noe poeng i å oppgradere for en billig penge om du likevel har god sjanse for å selge setet til en høyere pris)

    Hadde vært artig å høre om noen har noe empiri på dette
     
  11. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    BA har en annen innfallsvinkel på dette med oppgraderinger. Ofte får jeg innenfor Europa tilbud om å oppgradere med penger via appen. I tillegg kan man få tilbud om å oppgradere på flyplassen, de har ofte faste priser der. BA garanterer også minst 2 seter til bonus i Club World (business på langdistanse) men disse blir ofte tatt 355 dager før avgang. I tillegg legger de selvsagt ut bonusseter utover i året. Men det er aldri noe system på dette. BA velger ofte heller å la flyet gå med tomme seter i C enn å tilby bonusseter. Grunnen til dette er jo enkel, hvis folk venner seg til at det blir ledige bonusseter når ikke flyet er fullt, hvorfor skal de da kjøpe et revenue sete i C? Ganske bra revenue management spør du meg:)

    Men siden BA flyr 6-7 fly hver kveld fra JFK til LHR så har jeg aldri hatt noe problem med å finne et ledig bonussete i C.

    En annen ting relatert til dette. BA oppgraderer heller ikke basert på status. Men heller ser på historikken. En passasjer som flyr mye I Premium Økonomi vil kanskje ha større sjanse for oppgradering enn f. eks meg som flyr mye i C allerede. Grunnen er jo enkel her også, bedre å gi de i W en smakebit på hvordan det er foran i C så kanskje de bestiller C neste gang istedenfor:p:D
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Det ligger noe i at et flyselskap muligens heller vil ha flere der fremme, og det er ikke fordi det ikke skal være tomt men at det er økte inntekter. La oss si man legger inn et bud på 800, men den ekstra cateringen bare koster 200. Så kanskje du må betale for lounge og fast track, men jevnt over så er det uansett mer penger inn enn ut. Et par hundrelapper her og der utgjør litt etterhvert.

    Ekstra fint er det for flyselskapene når de kan godkjenne bud 48 timer før avgang, da har de ganske god kontroll på hvor fulle flyene blir.
     
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig årsak til at jeg ikke får bydd på oppgradering, T&C: «In order to take part in bidding with Bid Upgrade you will need a valid, issued Austrian ticket (ticket number beginning with 257) on a scheduled flight operated by Austrian». Etter hva jeg har funnet ut, så begynner mine billetter med 117...
     

Del denne siden