KAPITTEL 1 - FRA NORD TIL EKVATOR I januar fant vi Seychellene med Ethiopian i biz for under 6000 kr. Og vi tenkte "wow" og slo til. Tror du pinadø ikke Qatar dukket opp uka etterpå med selveste Tokyo i biz fra Europa for under 6000 kr OGSÅ? Tror du ikke vi klarte å koble disse til å lage tidenes billigste luksus-flyferie? Spoiler: det klarte vi! BILLIG og LUKSUS: to ord som ikke liker hverandres oppsyn, men som @Ursa og @kaijoar bringer sammen i et gøyt te-selskap. Ruta blir: 07. juli: SK4079: EVE-OSL i Go (738) 07. juli: ET715: OSL-ARN-ADD i C (B788) 08. juli: ET879: ADD-SEZ i C (738) 12. juli: HM3100: SEZ-PRI i eco (twin8) 13. juli: HM3151: SEZ-PRI i eco (twin8) 15. juli: ET878: SEZ-ADD i C (738) 15.juli: ET714: ADD-ARN-OSL i C (B788) 17. juli: SK1463: OSL-CPH i Go (A320) 17. juli: SK1591: CPH-BRU i Go (CRJ900) 18. juli: QR196: BRU-DOH i C (A350) 19. juli: QR806: DOH-NRT i C (B777) 26. juli: QR807: NRT-DOH i C (B777) 28. juli: QR195: DOH-BRU i C (A350) 28. juli: SK594: BRU-CPH i Plus (CRJ900) 28. juli: SK1456: CPH-OSL i Plus (A320) 28. juli: SK4094: OSL-EVE i Plus (B737) Du tenker kanskje at "blæch det er skrevet trip reports fra begge disse plassene allerede!!!" JA VI VET DET, men vi gjør det likevel Først må vi komme oss fra Nord til Ekvator. Så bærer det av gårde fra Evenes igjen! 06:30-flyet sørger for at vi har jetlag allerede før turen har startet Matkubene til SAS er jo nye, så det ble bestilt frokost til sete 17A og 17C denne morran. Ursa digger kubene og synes at SAS endelig har funnet et råbra matkonsept som funker. Etter spising funker kuben som en liten søppelboks - perfekt! Tror du jaggu ikke at de to første koffertene på båndet var "diamantene fra nord" sine? Klapp på skuldra til SAS Oh gods man blir raskt glad i *A Gold på disse innsjekkingskøene 2 stykker før oss der i motsetning til ca 100 i eco Ingen var helt sikker på hvilken lounge Ethiopian skulle ha, siden de er såpass ny på Gardermoen. Vi stakk likegreit på OSL-loungen og de var heller ikke sikre, så de slapp oss inn det var kult for ingen av oss har vært her før. Åjjjj disse stolene var digg! Ønsker meg slike i gullstua til SAS også! På OSL loungen har de noe boblevann - er flott for den gode feriefeelingen. Forsåvidt fint i "slækkis-stolene" på SAS Gold lounge også, i hvert fall nå i juli når det faktisk ikke er kø for å bruke de. Vårt 1 år gamle B787 "Colonel Robinson". Vanvittig kult å kunne gjøre vinduene helt sorte på B787 med magi! Amenity kitet er praktisk og kan hentes opp på knagg. Bruten var helt grei. Har dessverre ikke peiling på boblevann men tenker å bli ekspert i løpet av turen.
Et halvt år senere våkner jeg fortsatt dyvåt av svette etter mareritt om natta, på grunn av at jeg gikk glipp av det Qatar-salget. God tur!
Er ikke rart utenforstående kaller oss over gjennomsnittet gale! Spenstig rute og skal bli morsomt å følge!
I hellige jul... To lange c-turer for totalt 12k...? Er av prinsipp ikke misunnelig, men den her... den høres rimelig kul ut! God tur til dere, og jeg ser frem til sprudlende skildring!
Snadder å klare og kombinere to C flash salg i en ferie....blir mye deilig C for penga det. Blir gøy å følge dere!
KAPITTEL 2: "AFRIKA" Før turen "gruet" jeg meg til å fly Ethiopian pga en del ukonsekvente reisebrev med de. Samtidig har man hørt så utrolig mye bra om Seychellene. Vel mitt førsteinntrykk er vel nesten motsatt. Å fly Ethiopian har vært en sann glede, mens første døgn på Seychellene har vært stort sett litt kjip med kun regn og internett fra helvete. Takeoff fra Oslo! Farmland og fornøyde turdeltagere! DETTE er helt fantastisk: pasjonsfrukt-juice og rystet hel hvete "KOLO" som var flott å knaske på. Her er forretten. VELDIG Norge-vennlig med tanke på at den ble lastet i Oslo. Røkelaksen var den beste jeg har smakt i lufta, og sammensetninga var fin. Presentasjonen veldig god med ekstra dessert-bestikk. Tror du jaggu ikke Ethiopian har funnet ut at vi har tenkt å dra til Tokyo senere i sommer, og laget en stor artikkel i magasinet sitt om byen? Sovesetene i Ethiopians 787 bizklasse er forsåvidt noe kort for en på 190 cm. Meny OSL-ADD Honningvinen må prøves! Drakk den opp i en slurk (neida). Vi synes biz-kabinen ser finere ut i virkeligheten enn det bildene klarer å få frem. Gardinene bak til economy ser nesten ut som veggpanel, og så gir det en fin "stue-aktig" følelse med kunsten som henger i midten. Landing i Addis Abeba hvor biz-buzzen sto og ventet Etter å ha kjørt Boeing 787 for første gang, er det så man gleder seg til de neste 20 årene hvor disse flyene nærmest blir standard. For min egen (Ursa) sin del er det først og fremst lufttrykket som gjør meg fornøyd. På grunn av kompositt-materialet i flykroppen kan lufttrykket være nærmere bakkenivå enn i andre fly (ca 2000 vs 3000 m). Det betyr at man føler seg bedre og kan stige av med godt humør selv etter 7 søvnløse timer. Addis Abeba som flyplass var ikke mye å skryte av. Mye kaos og kø-ståing og litt komisk "varehus" feeling med sånt oppheng i taket. Beregn god tid her ved connection. *A Gold hjelper, men bare litt. Biz-Loungen til Ethiopian derimot var kanon med 10-12 varmretter og ei egen "kaffeavdeling" hvor man kan sette seg ned og få ferskbrygget kaffe i etiopisk sosial stil. En unik liten lounge-opplevelse! Ikke mye tvil hvem som ruler på Addis Abeba hovedflyplass! Endelig flyr vi i gode seter på et single-aisle fly. B737en som tar oss fra ADD til SEZ har 8 biz-seter, og service er upåklagelig. Bildet viser at hodestøtten faktisk går helt opp til bakhodet på en 190 cm høy mann (man er vant til at hodestøtten kun går opp til nakken, så om man er så uheldig og sovner har man kink og hodepine i dagevis etterpå). Maten til Ethiopian har topp servise, bestikk og tilbehør, og er godt på smak, men mangler litt på selve presentasjonen på fatet. Man får ofte litt "grå gugge"-feel. Her er den første av 2 lunsjer vi fikk på 3-timersturen ADD-SEZ. Det er ruller laget av "teff" som altså er en type frø man får kun i Etiopia. Veldig næringsrikt. På grunn av brutal spicyness sier Kaijoar at "det er ikke ofte man får en kulinarisk utfordring i lufta". Dessertvogna med mye snask. Kaffen til Ethiopian er den beste jeg har smakt i lufta - upretensiøs og kun laget med gode bønner og en dose kjærlighet. Til å begynne med synes man det er merkelig at Ethiopian har livbåter oppe i taket på sin B737, men så innser man at dette flyet er tilpasset denne ruta som kun går over vann, og setter pris på å være i det tryggeste flyet man kan være i Innflyginga til Mahe er helt rå. Her er den kunstige øya som ligger nært flyplassen og er snart ferdig. Etter å ha fløyet Ethiopian på 2 flygninger nå synes jeg det er på plass å skryte av servicen vi har opplevd. Mulig vi hadde flaks med besetning, men for oss er det tydelig at crew hos ET setter stor stolthet i jobben sin, og vi opplever servicen å være svært autentisk og koselig. Dessverre sviktet været oss første dag, og vi endte opp med bare å kjøpe snacks og sløve på hotellet "Berjaya Beau Vallon" som er et ellers helt OK hotell. Vi betaler 2700 kr for 2 netter på familierom. Man går rett fra resepsjonen til stranda, men dessverre er et bedritent internett med på å trekke ned. Stranda klokka 07:00 dagen derpå er kald og utrivelig. Glem forrige bilde. Noen timer senere er det strandlykke! 28 grader, perfekte badetemperaturer og litt bevegelse i lufta. Vi satser på at Seychellene viser seg fra sin beste side resten av uka
Så hyggelig å gjenoppleve turen til Seychellene igjen. Jeg var også stort sett fornøyd med servicen til Ethiopian, men fikk følelsen av at maten ble lastet på og av i Stockholm?
Vi fikk både norsk Brelett og Tine jordbær-yoghurt av samme type som SAS har i frokostkubene sine, så jeg tror det meste kom på på OSL.
Hyggelig å se at Ethiopian leverer, dette ser ut til å bli en spennende tur å følge med på. God tur videre
KAPITTEL 3: ØYHOPPING! Etter 3-4 dager med solslikking og sand mellom tærne, er det tid for å bevege seg litt. Vi har fått tips om at La Digue, så dit går turen. Kanskje gleder vi oss mest til Air Seychelles, som flyr Twin Otter-flyene sine mellom Mahe (størst øy) til Praslin (middels stor øy). Derfra tar man hurtigbåt til La Digue (liten øy). Innenlandsterminalen på SEZ er koselig som få. Innsjekk tar ikke mange minuttene. Air Seychelles flyr SEZ-PRI ca 40 ganger om dagen! Twin Otter-flyet vi tok het S7-FAR og var 4 måneder gammelt. Lisensen til Twin Otter-flyet er kjøpt av Viking Air Ltd. Så de produserer disse helt nye. Utrolig kult flyets design er fra 60-tallet så det er vanvittig kult å få kjøre disse (men litt glad for at vi slapp å fly de i Finnmarka med Widerøe på 70-tallet Ursa fikk sete 1B ene veien, med andre ord omtrent det samme som å sitte i cockpit siden det er åpent inn dit. Vi har mye mye video, men pga 3G-internett til ca 100 kr/ gigabyte er det eneste som funker her nede må vi bare legge ut denne lille videoen for å vise flyturen. Oppdateres når vi kommer til et land med bedre internett Knyttnevetesten IKKE bestått på Twin Otteren, men det var da ærlig talt ikke forventet heller. Mest overraskende kanskje er at de 19 setene er kjempesmal, slik at de fleste normale mennesker vil sitte med halve rumpa i midtgangen På Praslin fant vi en kultur som var enda mer laidback og rastafarisk enn på Mahé. Taxisjåføren var superhyggelig og fortalte litt om øya. Coco de Mer er en endemisk art for Praslin. Vi sier at vi har hørt at denne kokosnøtt-lignende greia minner om et hjerte. Taxisjåføren sier "it looks more like a butt!". Vel.... du får dømme selv: Det er vanskelig å ikke tenke koffert når man ser noe slikt! Det hjelper naturligvis ikke når man vet at hannfrukten ser ut som dette: Kjært barn har mange navn. Coco de Mer fikk navnet fordi fiskere opprinnelig trodde disse nøttene/fruktene/frøene kom fra havet, siden de ofte lå flytende der. Den kalles også "Love Nut" og "Butt Nut", og prisen på disse kan ligge på 2.000-10.000 kroner om man ønsker å kjøpe de som suvenir. Ferga fra Praslin fergeleiet til La Digue. Denne tar 15 minutter. Man kan sitte ute i sola og få saltvann i fjeset eller innendørs i iskald AC På La Digue er det forbudt med motoriserte kjøretøy for privatpersoner. Lei en sykkel med kurv og peis på. Sykling i nydelige omgivelser er ren terapi for sjelen <3 man sykler gjennom et naturreservat på vei til Source D'Argent stranda hvor man kan se både skilpadder og kjøpe ekte vanilje og kokosolje. Kjempeskilpaddene kastet ikke bort tiden på småprat. "MAT MEG" sier den når den stiller seg og gaper mot deg. Merkelige skapninger Endelig framme på selveste hovedmålet med denne lille ekskursjonen. Anse Source D'Argent - stranda som ofte ligger som nummer 1 i kåringer av verdens vakreste strand. Bildene klarer ikke å yte plassen rettferdighet. Du må rett og slett bare reise dit. I perfekt vær kan man gå langs stranda innimellom svære lavasteiner som er slepet nok til at man kan bevege seg oppå/mellom/under disse. Hver gang etter en klase med steiner, åpenbarer det seg en ny strand med sin egen personlighet. Vi er enige om at dersom målet med ferien er ren avslapping, kan man like gjerne dra hit til La Digue uten å være på Mahe først. Mahe som reisemål er 9 av 10, men La Digue er virkelig 10 av 10. Litt dyrt, men sjelefred og naturopplevelser som dette kan ikke måles i penger.
Herlig, tusen takk! Om eg let att augene no (sommar eg sikkert, men før det tippar eg...) vil eg nok kjenne tyngda av blomsterkrans rundt nakken og lyden av ei ustemt ukulele.
Dette ser verkeleg herleg ut Korleis er det med folk langsmed strendene? Finst det stader der ein er litt åleine?
Taxisjåførene sier høysesong er desember og januar, selv om det er mest regn de månedene. Jeg synes det er veldig lite folk her på alle strendene vi har vært, men uten at det føles som man har stranda for seg selv. Det fins strender på alle de 115 øyene, så det er nesten bare å ta seg en tur og hoppe på Twin Otter til noen av de mindre øyene, så fins det garantert strender man kan ha for seg selv. Dersom man reiser til La Digue så er det 3 strender på østsiden som er passe "remote". Den første heter Grande Anse (storstranda) og den andre kan man kun nå med ca 10 min gåtur og heter Petite Anse (lillestranda) og den tredje tar ca 30 min å gå til, og er derfor ikke mye besøkt. Den heter Coco Anse (kokosstranda?) og har også noen varme kilder man kan bade i. Vil tro man kan kaste trusa her om det er det man ønsker vær obs på at havstrømmene kommer fra syd i sommerhalvåret slik at man ikke bør bade i havet på denne siden av øya da. Vi rakk ikke å besøke disse Ansene. Seychellene har forresten de 2 dyreste resortene i verden i 2017. Den ene er på Fregate Island og den andre North Island. Tror Prins William og Kate feira bryllup på en av disse tipper man kan få være ganske i fred på strendene her (men overnatting må nok bli i telt mtp at det koster oppmot 6000 euro/natt her