Hong Kong står på reiseplanen de neste dagene. Målet for turen er å finne "nye" (les: for meg ukjente) urter og krydder som kan egne seg i en akevitt- eller annet krydderbrennevin. Er det noen av forumets reisevante som har kjennskap til om det er et kryddermarked i- eller i nærheten av Hong Kong? Er det noen som har smakt asiatisk brennevin krydret med noe som ble oppfattet som godt, samt husker navnet på dette/disse krydderne? Jeg tenker da selvsagt ikke på anis, fennikelfrø, muskat, kardemomme og nellik, som jo er veldig vanlig benyttet i brennevin også her i vesten.
De "vanlige" markedene har uante mengder med kryddeier og rare tørkede greier, inklusive skorpioner og annet krispy snacks. Et hint kan kanskje være å finne et større tradisjonelt kinesisk apotek. Da kan man få gode tips på engelsk av meget dyktige folk, og kanskje finne frem krydderier som ikke tar livet av halve kundeporteføljen
Jeg var på et stort "wholesale market" da jeg var i HK for noen år siden. Jeg var mest interessert i klær, men jeg mener at de hadde seksjoner med det meste der. Dessverre husker jeg ikke hvor dette var, men om du søker på wholesale-market vil du helt sikkert finne masse. Xxx