http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/05/30/1009/Reiseliv/flyreisen-til-usa-kan-bli-enklere OSL virker å være utvalgt til et prosjekt for å få US Preclearance. Først tenkte jeg at dette er sikkert helt konge, så tenkte jeg dette er kanskje muligens helt konge. Området etter Preclearance blir neppe noe kult sted å vente, på den andre siden er det fint å vite når man kommer frem. Jeg har ingen erfaring med Preclearance selv, men har som sikkert flere andre lest skrekkhistorier fra Abu Dhabi. Vil dere andre ha Preclearance?
Ser på naboforumet at følgende flyplasser er utvalgt til prosjektet... Brussels Airport, Belgium; Punta Cana Airport, Dominican Republic; Narita International Airport, Japan; Amsterdam Airport Schipol, Netherlands; Oslo Airport, Norway; Madrid-Barajas Airport, Spain; Stockholm Arlanda Airport, Sweden; Istanbul Ataturk Airport, Turkey; and London Heathrow Airport and Manchester Airport, United Kingdom.
Tvilsomt må jo deles med United i vinterhalvåret - blir vel heller en hybridløsning med slips & video
Labbe tidligere fra loungen for å være med på et slikt kaos? http://onemileatatime.boardingarea.com/2014/09/07/etihads-abu-dhabi-pre-clearance-still-disaster/ I kombinasjon med økt MCT for oss som ikke starter reisen på OSL; Nei takk. I beste fall tvilende...
Jeg velger å stille meg meget positiv til dette. Jeg flyr per nå aldri OSL-EWR ene og alene fordi jeg hater passkontrollen og køene i sikkerhetskontrollen der. Men vis jeg vil lande som en domestic flight vil man vel muligens slippe sikkerhetskontrollen der. Og passkontrollen er tatt på OSL. Skiter i om jeg får 45 min med venting i dritt område der enn å stå å trippe på EWR pga short connection. Og kunne fly OSL-EWR-FINAL istedet for OSL-ORD-FINAL som tar type 3-5 timer lengre tid in total
Jeg vil for alt i verden gå tidligere fra loungen enn å stå i sterile venterom med inntil 1 1/2 time kø på Newark. I dag er all immigration i NYC et sant helvete for oss med Røde Pass.
Wasa går nok greit, de er nok mer skeptisk til ubehandlede landbruks- og sjømatprodukter som eks. frukt, sushi m.v. (mulig syltede rødbeter er greit)
Hvis noen blir tatt i tollen i OSL på vei til USA med virkelig ulovlige saker , blir de da satt på håndjern og puttet bak i bussen med en US marshall?
Helt sikkert ikke. Men de får nok "sitt pass påskrevet" En antagelse er at man forhandler med Norge om hvordan dette skal gjennomføres, og så kommer man overens om avtaler som gjør at folk som bryter amerikansk lovgiving (f.eks.. importforbud) kan bli tatt hånd om på lovlig vis av norsk politi. Hva de skal gjøre med saken er jo en annen diskusjon. Mye av den samme problemstillingen skjer jo ifbm. dokumentkontrollen i dag som utføres før man går på et fly (gjelde rikke bare USA-fly).
Spiser Wasa knekkebrød med brunost til frokost akkurat nå, begge innkjøpt på min amerikanske nærbutikk. Tror jeg tviler litt på at det omfatter det. Om du tar med rå fisk får du kanskje problemer, men jeg opplever tollen som ganske grei, jeg. Har tatt med meg norske havregryn, elgpølse, svolværpostei, (hjemme-i-hagen)røyket laks og mer uten problemer. Det eneste jeg har fått problemer med er norsk leverpostei. Det har derimot vanligvis funket fint om jeg har beskrevet det som babymat. Så lenge man skriver alt på bruker det å gå helt fint, til og med om man har noe man ikke får ha med.
For min del håper jeg det ikke blir noe av. Dagens 50 minutters connection til SK907 hvis jeg vil starte hjemmefra om morgenen vil ryke hardt med ordningen. Det er nå mitt finnmarksentriske syn.
Amerikanske toller liker ikke norsk spekeskinke Snakker av erfaring. Vel, egentlig så ser jeg på dette med litt kritiske øyne. Alle som er avhengige av å bytte fly på OSL får lengre MCT, og det kan i verste fall bety at mange av connections fra andre steder i Norge utgår same day og da blir fort den rimelige USA-turen et par hakk dyrere. Sikkert fint for alle som har OSL som hjemmebane. For alle oss andre.. Well...
Sier meg enig med Cecilie. For oss som ikke starter fra OSL er det ingen fordel i det hele tatt, tvert imot. Nå har jeg aldri vært innom OSL på langturer uansett (med unntak av noen jobbturer der vi alle skulle på samme fly), så det betyr ikke så mye fra eller til. Jeg foretrekker immigrasjon i USA. Da har en landet og har normalt litt bedre tid. Ser greia hvis en skal videre innenriks (forutsatt at en fremdeles starter fra OSL).
Vis/ når dette kommer så kommer jeg til å begynne å fly OSL-EWR i stedet for å ta ARN eller CPH for å unngå immigrasjon EWR. Alt for tregt der med tanke på connection