Jeg tror jeg etter hvert har reist med alle de større flyselskapene i Europa, men fram til nå så har jeg på ett eller annet hvis klart å omgå Swiss. Ekstra hyggelig selvfølgelig da at jomfruturen går i Biz. Ikke husker jeg hvorfor jeg bestilte Biz på denne turen, da jeg vanligvis flyr bak gardina intra europa. Trolig var det fleksibel billett som var motivasjonen i disse tider, men hey, who cares. Nå er jeg i alle fall trygt plantet i sete 3A på veg til VLC via ZRH. Flymaskinen er en A220, og da vil de fleste kjennere (antar de fleste her inne) vite at 3A er vindusplass i en toseter, som jeg har til egen disposisjon. Biz kabinen utgjør ca. 10 rader og her er det ikke i nærheten av halvfullt. Bak i flyet derimot virker det som om det er betydelig høyere setefaktor. Litt kjedelig når man reiser foran gardina at formålet med turen tilsier at man skal være meeeeget tilbakeholden med å benytte seg av i alle fall den delen av serveringen om bord som er alkoholholdig. Når i tillegg ØNH legen påstår at jeg har pådratt meg halskatarr pga for mye kullsyreholdig drikke (les: Cola Zero) så er det jaggu ikke mange alternativer igjen
Men la oss rykke ett steg tilbake. Turen starter tross alt litt før man faktisk sitter i setet på flyet. På morgenflyene ser man virkelig fordelen med å bo på Jessheim. En annen fordel jeg har opparbeidet meg etter hvert er at man har en tenåringssønn utstyrt med egen bil, så da ble han utkommandert på kjøreoppdrag på morgenen. Reisen til flyplassen kan altså neppe bli særlig smidigere.
Det er jo så praktisk i dag når man kan ha alt man behøver av dokumentasjon i telefonen. Til tross for dette har jeg etter hvert lært meg at det gir en betydelig smidigere prosess med innsjekk når man har printet all dokumentasjon på forhånd. På denne turen innebar det: Covid pass Innreisedokumentasjon Sveits Innreisedokumentasjon Spania Det var totalt tre innsjekkingsskranker som betjente den korte Biz køen, mens to skranker var for de ikke fullt så heldige som reiser bak i flyene. Etter innsjekk tok jeg delvfølgelig en tur inn i de innerste gemakker i loungen på OSL (altså det forgjettede land som går under tilnavnet «Gullstua») for litt frokost. Begge avdelinger i loungen var åpen og det var vel knapt halvfullt begge steder. I god tid (trodde jeg) gikk jeg mot gaten. Hadde konstatert på forhånd at det var gate E5, altså bussgate (som for oss andre ikke klinger like bra som for @Wiolenze i dagstråden i dag). God tid i mitt hode materialiserte seg som Gate closing på info skjermene. Til tross for starusen så var det vel ventetid på drøyt 10 minutter før bussen kjørte avgårde. Men omsider kom vi oss altså i flyet og første stopp på ferden var naturlig nok, gitt årstiden, deicing. Ingen fly foran oss i køen, så dette gikk meget smidig. Derimot kom kapteinen på intercom og sa at vi ikke fikk lov til å ta av før om 20 minutter pga trafikkontroll inn og ut av ZRH. Da var vi allerede 25 min etter planlagt avgangstid og da begynner man litt sånn uvilkårlig å bekymre seg en smule over en drøy time transfer på ZRH… Det ikke veldig klassiske deicing i soloppgang bildet
ZRH er vel sammen med Munchen den smidigste flyplassen å ha transfer så det går nok bra. I verste fall så henter de deg ved flyet å kjører deg til neste hvis det er langt. Fortsatt god tur. Swiss i biz er fint det. Men ikke Helvetic. Bare spørv @RoadKing og @Eddie47.
Touchdown 11:36, på plass i sete 3A i A321 som skal ta oss videre til VLC 11:53 (inklusive en tur i «det lilla rummet»), så ja @anders82 du har dine ord i behold, dette var ekstremt smidig.
Ikke like smidig hvis noen i reisefølget absolutt skal smake på spesielle whisky sorte som de bare har i loungen på E-pien ….
Etter å ha opplevd Biz i Swiss blir en sammenligning med det SAS har å tilby rett og slett meningsløs. Nå er det vel i teorien forskjellige klasser på flyet også, men likevel… Det beste SAS har å tilby er rett og slett minst en divisjon lavere enn Swiss. Serveringen startet raskt etter at fest setebeltet ble slått av. Det var da frokostbrett med varmt brød Frokostbrett… Åpnet… Godt utvalg av kjøttpålegg og i tillegg noe omelettlignende. Legg merke til skjærefjølen, det har jeg aldri sett på fly før. Selvfølgelig ordentlig bestikk også. Påleggsboksen… Tralla inneholdt selvføleglig et assortert utvalg av drikkevarer, men undertegnede holdt seg til appelsinjuice og kaffe. Etter at cc hadde gått runden på biz kom de en ny runde og tilbød mer brød og selvfølgelig også en ekstra runde for å kontrollere om alt var vel og om de kunne by på noe mer. Til slutt var det en runde med sjokolade. Ingen grunn til å bekymre seg om knyttnevetesten. Her var det plass til minst to knyttnever.
Frokosten så absolutt bra ut! Vi sveitsere vet hva vi holder på med. (Tror ikke jeg skal ta på meg æren for det altså..) Du la merke til trefjøla, jeg la merke til logoen på den. Sprüngli er noe annet enn polarrull.
Trefjøla til LX er det faktisk meninga at man kan ta med seg. Skulle gi den fra meg når de rydda av frokosten for to uker siden ombord på LX1211, og fikk spørsmål om "you dont want ze zuvenir?" La også merke til at purser samla opp de som ble levert tilbake og la i sin egen bagasje.
Pokker, at jeg ikke tenkte på det i tide. Hadde bestemt meg for å spørre på fly nr. 2, men da var det ingen.
Neste flight ZRH-VLC Om man nå skal klage på noe i forhold til LX så er det manglende nett på flyet. Ingen av flyene hadde nett. Denne A321 maskinen hadde 5 rader i biz og vi var vel 9 passasjerer, så overfylt kan man ikke påstå at det var. Hvordan det så ut bak gardina aner jeg rett og slett ikke. Ellers lignet dagens flight nr. 2 veldig mye på den første. Swiss leverer altså et meget konsistent produkt vurdert ut fra 2 flighter. Purser var så hyggelig og insisterende at jeg lot meg overtale til å ta i mot et glass Champagne også Litt småsnacks hører til Måltid nummer to var også delikat presentert, og rundene med service var akkurat de samme.
Og til slutt ble selvfølgelig måltidet rundet av med en bit sjokolade (eller egentlig to…) Siden connection på ZRH ble så kort så var jeg spent på om bagasjen hadde blitt med. Jeg behøvde ikke å bekymre meg så lenge for min koffert kom faktisk aller først. Antar jeg ikke overtolker for mye når jeg tipper at det kan bety at den kom sist ombord. Den var dog selvfølgelig som seg hør og bør merket med Priority. Hadde et ørlite håp om at den kunne være forsinket slik at jeg hadde en unnskyldning for å stikke ut i Valencia og kjøpe nye løpesko, men no such luck For å oppsummere det hele så har Swiss vært et særdeles trivelig bekjentskap, selv om jeg veldig gjerne også skulle ha sjekket lounge fasilitetene på ZRH, men det får bli neste gang, for det kommer definitivt til å bli en neste gang. Som sagt, eneste negative å anføre var manglende nett på flyene. Dette har man jo begynt å ta som en selvfølge etter hvert, så en skrape i lakken der. Nå taxi inn til hotellet i sol og 16 grader, så da takker vi for turen denne gang.
Seriøst? Fløy med dem for noen uker siden og fikk også fjøla. Tenkte aldri tanken på å ta den med. Ville vært litt som å ta med bestikk og tallerken fra TG F. Men da vet vi til neste gang
Minnet meg om denne tråden: https://insideflyer.no/forums/hvilke-gjenstander-er-akseptabelt-å-ta-med-fra-biz-first