Utrecht, hvor er egentlig det?

Tråd i 'Reisebrev' startet av holmen, 12. april 2019.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Kjære dagbok, i dag skal jeg reise til Utrecht.
    Det er veldig få mennesker som har hørt om denne byen, og mange gjetter på Tyskland.
    Men, dette er i Nederland, og jeg skal derfor fly til Amsterdam om noen timer.

    (Det er noen som har fått med seg byen Utrecht i nyhetene for en tid siden, pga et terrorangrep på trikken. Vi skal ikke kjøre trikk..)

    Helgen skal tilbringes inne i en messehall, hvor det skal letes etter godbiter til LP-samlingen. (https://recordplanet.nl/en/)

    Først skal jeg kjøre min lille el-bil til OSL, og første spenningsmoment er om batteriet holder hele veien.. Det burde ikke være noe problem, men da dette er den store utfartsdagen i påsken 2019, så kan det plutselig hende at det er kø. Og da sitter man stille og ser at rekkevidden minker. Sakte. Men sikkert.
    Jeg har derfor beregnet god tid, og er klar for alle(?) eventualiteter underveis.
    Ekstra tid kan brukes til å drikke øl på OSL. :rolleyes:

    Jeg vet ikke om dette reisebrevet blir like innholdsrikt som turen til Berlin for to uker siden (reisebrev her), men noen drypp vil det nok komme.

    Skal bo på NH Utrecht (som vanlig), spise middag på Spekuk (som vanlig), og drikke øl på Cafe Vredenburg (som vanlig). Ikke noe poeng å finne på noe nytt!
     
    Upsaker, kjeeli, Earl and 21 others like this.
  2. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    566
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    God tur :)
     
    holmen liker dette
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    God tur :) Det eneste jeg vet om Utrecht er at jeg byttet tog der en gang jeg var på vei til Heerenveen fra Schipol. Spennende å se om jeg gikk glipp av noe eller ikke :p
     
    holmen liker dette
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har spist middag på en indonesisk restaurant i Utrecht en gang, verten sto for bestillingen (dette kunne han, må vite!)
    Jeg har aldri i mitt liv hatt så mange svetteperler i pannen under en middag.

    En kan jo undres over hvordan en mann fra Bekkelaget uttrykker lite sterkt på inonesisisk/hollandsk ..
     
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk da lærte litt geografi idag også, god tur og shopping ;)
     
    holmen and ArthurDent like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
    holmen and ArthurDent like this.
  7. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor det er? .... ikke så farlig om du skulle bomme, heller. Uansett hvor du er i Nederland er det bare "et hink og et lakk" unna.

    Maak een leuke reis :)
     
    Last edited: 12. april 2019
    holmen and drsyk like this.
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Har faktisk vært på sightseeing og spist middag (mener jeg å huske) på en båt på kanalene i Utrecht. Dette er vel 10-12 år siden så jeg husker ikke mange detaljer, men mener å huske at det var veldig fint der (det kan selvfølgelig ha vært jeg som var "fin" etter en del vin til middagen :p)
     
    holmen liker dette
  9. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    God tur til deg! Blir spennende å høre litt om reisemål fra de litt mindre byene
     
    holmen liker dette
  10. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    173
    Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
    Utrecht har veldig fine kanaler og serveringssteder nede ved kanalbredden der det passer bra å ta seg en øl i solen.
     
    Storbaba and holmen like this.
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Spekuk er indonesisk, så kanskje det var der du var?
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Det er veldig fint langs kanalene, når det er sol og varmt. Det er meldt 5 grader, så vi får se hvor mye utepils det blir.. Men øl blir det!
     
    Duxton liker dette
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Har ankommet OSL, og det var så lite trafikk at jeg kom alt for tidlig frem.. Hadde 50 km å gå på i elbilen, så det var ingenting å bekymre seg for.

    Så lenge Flight Park husker å lade bilen til jeg kommer tilbake.. Darth (som bilen min heter) skal også få spa-behandling mens jeg er borte, så han er klar for våren.

    Det er mye mennesker her i dag, men det er på ingen måte kaos. Ennå. Drikker kaffe på Starbucks mens jeg venter på at reisekompanjongen skal ankomme med VY(!?!?) fra Lillehammer.

    Jeg har vært i Utrecht 4 eller 5 ganger før, men har ikke bedrevet så mye sightseeing. Men, det har vært byggearbeider på og rundt stasjonen i alle disse årene, og for meg som er veldig interessert i by og byutvikling, synes det er spennende å se hva som har skjedd siden sist.

    Blant annet har de verdens største sykkelparkering, og dette er i en by med noe over 300.000 innbyggere.

    Byen ble grunnlagt av romerne som Ultra Traiectum, ca år 50 e.kr. Men jeg tror de har dratt derfra nå.
     
    Earl, Kristian, Avixlo and 5 others like this.
  14. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Var faktisk på konsert med Jan Akkermann i Utrecht for nokre år sidan. Bra konsert, og bra liv i byen då me var der.

    God tur!
     
    holmen liker dette
  15. 91559226

    91559226 Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    God tur og god jakt. Har vært der 23 ganger som selger siden 1988, og det er vel den største platemessa i verden nå etter at Austin kuttet ut en hall.

    Synd at jeg ikke tenkte på dette litt før, jeg har jo bekjente som selger der og kunne sikkert ha skaffet deg et adgangskort til i dag også. Men du har jo god tid i morgen da, det er jo bare et par kilometer med plater der. :p
     
    holmen liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har hele lørdag og søndag, så det blir nok trasking mellom platene uansett :)
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Det varslede kaoset på OSL er sterkt overdrevet så langt. Gullstua har i alle fall mye plass :D
     
    Earl and jgroneng like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Er nå ombord på et stappfullt fly. Akkurat nå synes jeg SAS Plus er en vits.
     
  20. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde to karer fra Utrecht på couchsurfing når jeg bodde i Oslo i 2011. Om de var representativ for resten av befolkningen der, tror jeg du kommer til å kose deg!

    De stilte med gave i form av literflasker med brennevin, så det ble en fuktig helg!

    Enjoy!

    C
     
    holmen liker dette

Del denne siden