Hadde opprinnelig tur til Panama, via Istanbul, der vi måtte overnatte. Både på ut-, og hjemreise. Utreisen ble delvis kansellert, så denne måtte bookes om. Omsider fant jeg TOS-OSL-LHR-BOG-PTY. Hjemreisen med samme rute var ikke tilgjengelig, verken business eller økonomi. For å i det minste ha en utreise, ringte jeg og booket ny utreise, med visshet at jeg måtte betale for endring av hjemreise.
Etter dager med søk, fant jeg samme rute på hjemreisen, men økonomi PTY-BOG. Denne fikk jeg smertefritt booket av en forkjølet og hyggelig agent. Hun informerte om at skatter og avgifter måtte regnes om manuelt, så billetten blir reservert og sendt til kø hos Eurobonus. Jeg ville bli kontaktet når dette var gjort for å fullføre bestillingen. Dagen, som var på torsdag, fikk jeg mail om at jeg måtte kontakte SAS umiddelbart for at bestillingen kunne gjennomføres. Jeg gjorde dette, men til min store overraskelse brukte agenten (som virker svært uerfaren) enormt lang tid på å komme frem til en konklusjon. To ganger ble jeg satt på vent. Satt over 20 minutter i telefon. Jeg trodde først det handlet om ventetiden i London, for hun mumlet noe om London før jeg fikk ventemusikk på øret. Da hun kom tilbake ba hun meg om kortnummeret, og spurte samtidig om jeg godkjente beløpet - som enten ble belastet eller tilbakeført. Hun ante ikke beløpet. Vanskelig for meg å godkjenne noe jeg ikke vet hva er, men det kan jo umulig være et spesielt overraskende beløp. Forskjellen var at jeg slapp å bli oppringt for å godkjenne beløpet når det var klart. God idé, for jeg har nattevakter, og vil ikke være spesielt tilgjengelig på dagtid. Mens jeg snakker med agenten, ser jeg at reiseruta er et salig rot, med en blanding av den forrige hjemreisen og den nye, med fri miks av legs som ikke gir mening. Jeg informerer agenten om dette, som sier at det vil ryddes opp i.
Mot kvelden sjekker jeg reiseruta, og nå er LHR-BOG, PTY-BOG og BOG-LHR borte fra reiseruta... Jeg ringer tilbake på morgenen, og møter en hyggelig agent som ikke skjønner hva som har skjedd. Han må legge til de savnede leggene på nytt. Heldigvis er de fortsatt tilgjengelige. Nok en gang reserverer han billetten, tar kortnummeret mitt og sender den i kø. Han ba meg ringe tilbake mot slutten av dagen for å høre status. Så jeg gjorde. Her møter jeg en raring, og får ikke mye svar. Den ligger fortsatt i kø, og han vet ikke når den blir utstedt. Jeg spør når en reservert billett blir kansellert, og får vite 31. juli. Jeg regner da med at utregningen er klar til da, men agenten kunne ikke garantere det. Her var det ikke snakk om noe prioritering. Det tar den tiden det tar. Deretter får jeg vite at jeg blir oppringt når det er klart for å fullføre billetten, selv om jeg har gitt fra meg kortnummeret. Spiller ingen rolle. SAS må ringe meg uansett. Tar jeg ikke telefonen, er sannsynligheten stor for at billetten ikke blir utstedet. Jeg blir litt irritert, og får ut av agenten at jeg enten blir kontaktet i dag (ble ikke det) eller i morgen, lørdag.
Så, hva er greia her? Hvor lang tid kan dette ta? Er det virkelig så vanskelig å endre en billett? Aldri har jeg opplevd at en endring skal være så kronglete.
Vis alt...