Utregning av skatter og avgifter, og billettreservasjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Neguah, 29. juli 2023.

1. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde opprinnelig tur til Panama, via Istanbul, der vi måtte overnatte. Både på ut-, og hjemreise. Utreisen ble delvis kansellert, så denne måtte bookes om. Omsider fant jeg TOS-OSL-LHR-BOG-PTY. Hjemreisen med samme rute var ikke tilgjengelig, verken business eller økonomi. For å i det minste ha en utreise, ringte jeg og booket ny utreise, med visshet at jeg måtte betale for endring av hjemreise.

Etter dager med søk, fant jeg samme rute på hjemreisen, men økonomi PTY-BOG. Denne fikk jeg smertefritt booket av en forkjølet og hyggelig agent. Hun informerte om at skatter og avgifter måtte regnes om manuelt, så billetten blir reservert og sendt til kø hos Eurobonus. Jeg ville bli kontaktet når dette var gjort for å fullføre bestillingen. Dagen, som var på torsdag, fikk jeg mail om at jeg måtte kontakte SAS umiddelbart for at bestillingen kunne gjennomføres. Jeg gjorde dette, men til min store overraskelse brukte agenten (som virker svært uerfaren) enormt lang tid på å komme frem til en konklusjon. To ganger ble jeg satt på vent. Satt over 20 minutter i telefon. Jeg trodde først det handlet om ventetiden i London, for hun mumlet noe om London før jeg fikk ventemusikk på øret. Da hun kom tilbake ba hun meg om kortnummeret, og spurte samtidig om jeg godkjente beløpet - som enten ble belastet eller tilbakeført. Hun ante ikke beløpet. Vanskelig for meg å godkjenne noe jeg ikke vet hva er, men det kan jo umulig være et spesielt overraskende beløp. Forskjellen var at jeg slapp å bli oppringt for å godkjenne beløpet når det var klart. God idé, for jeg har nattevakter, og vil ikke være spesielt tilgjengelig på dagtid. Mens jeg snakker med agenten, ser jeg at reiseruta er et salig rot, med en blanding av den forrige hjemreisen og den nye, med fri miks av legs som ikke gir mening. Jeg informerer agenten om dette, som sier at det vil ryddes opp i.

Mot kvelden sjekker jeg reiseruta, og nå er LHR-BOG, PTY-BOG og BOG-LHR borte fra reiseruta... Jeg ringer tilbake på morgenen, og møter en hyggelig agent som ikke skjønner hva som har skjedd. Han må legge til de savnede leggene på nytt. Heldigvis er de fortsatt tilgjengelige. Nok en gang reserverer han billetten, tar kortnummeret mitt og sender den i kø. Han ba meg ringe tilbake mot slutten av dagen for å høre status. Så jeg gjorde. Her møter jeg en raring, og får ikke mye svar. Den ligger fortsatt i kø, og han vet ikke når den blir utstedt. Jeg spør når en reservert billett blir kansellert, og får vite 31. juli. Jeg regner da med at utregningen er klar til da, men agenten kunne ikke garantere det. Her var det ikke snakk om noe prioritering. Det tar den tiden det tar. Deretter får jeg vite at jeg blir oppringt når det er klart for å fullføre billetten, selv om jeg har gitt fra meg kortnummeret. Spiller ingen rolle. SAS må ringe meg uansett. Tar jeg ikke telefonen, er sannsynligheten stor for at billetten ikke blir utstedet. Jeg blir litt irritert, og får ut av agenten at jeg enten blir kontaktet i dag (ble ikke det) eller i morgen, lørdag.

Så, hva er greia her? Hvor lang tid kan dette ta? Er det virkelig så vanskelig å endre en billett? Aldri har jeg opplevd at en endring skal være så kronglete.

2. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Opplevd flere ganger at de ikke kan gi svar på skatter og avgifter når man skal booke om på en eksisterende booking. Opplevde jeg senest i går og på onsdag. Men gir bare kortnummeret, så blir den sendt i kø, deretter så blir den issued dagen etter - aldri opplevd å bli kontaktet i forkant av det. Pleier alltid å si at avgiftene har 0 å si for meg, koste hva det koste vil:D

Når jeg gjorde om siste booking her nå fra OSL-LHR-FRA-BKK til OSL-MUC-BKK så fikk jeg i dag to mails på refusjon av noe skatt og avgifter og to mails med endringsgebyr + to mails til med nye billettene:)

Jeg ringte inn torsdag kl 22 og billettene kom idag kl 13.57.

På onsdag ringte jeg kl 1630 og fikk billettene 11.44 på torsdag.

Men det at de gamle flightene ligger i bookingen er riktig gjort av agenten sånn at du ikke mister de hvis de ikke skulle klare å gi deg billettene på den nye routingen, så du ikke står der med ingen billetter plutselig.

Neguah liker dette
  3. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Og jeg ringte inn 07:15 fredag. Da burde jeg allerede fått mail hvis jeg skulle hatt din tidsdifferanse. Da forventer jeg å få mail i løpet av lørdagen. Håper da virkelig det går i orden. Orker ikke glede meg til noe tur før den er i boks. Frykter bare at billettene blir kansellert før den er bekreftet, og når jeg skal bestille på nytt, så er billettene borte.

Det er jo logisk når jeg tenker meg om. Da må det være den nest siste agenten jeg pratet med som har klart å fjerne både den opprinnelige og den nye ruten. Hun virket ikke akkurat spesielt erfaren.

4. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Velkommen i klubben. Kjenner meg igjen i samtlige ting du lister opp, pluss masse annet. Hadde bortimot 25 samtaler med SAS for reisen vår. Det var 2 enkle ting de skulle fikse. Legge til retur, og det andre var å endre returen. Det loves og lyves (sannsynligvis en god miks av inkompetanse og "orker ikke, hiver det over på nestemann"). Hvis du ser på mine innlegg her inne finner du historikken over de første 10-15 samtalene mine med SAS, etter det orket jeg ikke gjenfortelle alt tullet de kom med. Tror jeg oppga kredittkort 7-8 ganger. Fikk heldigvis fikset det til slutt, etter en hang med samtaler og kontakt med diamantmail, som forøvrig bare beklaget og hadde kontaktet siste agent og fått lovnad om at han skulle fikse opp og ringe meg i løpet av dagen. Ringte noen, og ble det fikset? Selvfølgelig ikke. Klaget og samme beskjed neste dag. Og ingenting skjedde. Til slutt traff jeg endelig på en på CT-nummeret som tok tak og fulgte opp personlig mot avdelingen som utstedte billettene noen dager før turen startet.

Mitt tips er å bare fortsette å ringe inn om den ikke utstedes etter 2 dager. De påstår at den ligger i kø, men når det går en uke uten at noe har skjedd et det noe som ikke stemmer. Min teori er at reisen ikke er satt opp korrekt, så når den kommer til billettering er det noe som gjør at det enten tar lang tid og de ikke gidder, eller noe info som mangler. Sistnevnte skulle ikke overraske meg med tanke på kompetansenivået på mange der nå.

Neguah liker dette
  5. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er verken gull eller diamant, så jeg har ingen fordel der. Sikkert derfor jeg ikke blir prioritert i kø, men det må da være mulig å utstede billetten før den blir kansellert. Da ender jo bare opp med å må ringe inn og bestille på nytt, for så å bli lagt i kø igjen. Og så er vi på han igjen.

CT-nummeret er jo dessverre stengt i helgene, så jeg vet ikke helt om jeg får noe fornuftig fra den vanlige kundeservicen. De henviser vel bare til Eurobonus.

6. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,345
    Bonuspoeng:
    93
    Forsøk å ringe vanlig nr. Så velger du to for endring av eksisterende reiser. Men erfaring er at de er mer rutinerte enn de som sitter på EB telefonen. Evt velg engelsk som språk. De pleier også å ha ganske bra kunnskap.
    Jeg har hatt flere reiser og endringer de to siste årene. Har ikke brukt CT telefonen i det hele tatt.

Neguah liker dette
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Erfaringen min er at ny billett stort sett skrives ut iløpet av en arbeidsdag dersom agenten gjør alt riktig.

Har man derimot ikke forhåndsgodkjent betaling av skatter eller om agenten har gjort noe feil vil EB-avdelingen sende bookingen i retur til vedkommende som la inn endringen for videre oppfølging. Dersom denne personen kun jobber deltid/kveld stopper gjerne prosessen opp.

Neguah liker dette
  8. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Ringte SAS rundt 10:30 i dag (søndag). Fikk beskjed om å ringe tilbake etter 14:00 dersom billetten ikke var utstedt til da. Da kunne SAS ta kontakt med avdelingen (eller personen?) som sitter med dette for å høre status. På grunn av lang nattevakt har jeg sovet i dag, så får ringe tilbake i morgen til samme tid. På fredag fikk jeg beskjed om at billetten kanselleres mandag, men ikke klokkeslett. Er det slik at reservasjonen står ut mandag eller kanselleres den til et gitt tidspunkt denne dagen?

Agenten jeg snakket med i dag, sa ingenting om at billetten måtte ferdigstilles i ukedager, så jeg forventer vel egentlig at det blir gjort i helger også.

9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dette avhenger av hva slags regler selskapet du har booket med har.
    Det er vel fra 4 timer til en uke eller noe slikt..
    Eks Eva og Copa er svært hissige på å slette.

At en agent sier innen mandag kan bety en av følgende ting:
    - Jeg kjenner disse selskapene, de kansellerer ikke fort.
    - Jeg har ikke peiling, men mandag høres fornuftig ut.
    - Sikkert ingen som jobber hos selskap X, så de sletter nok ikke før mandag..
    - Jeg er ikke på jobb før neste helg så dette er ikke mitt problem.
    - Min erfaring er at uansett hva jeg sier så har det ingen betydning, de ringer ikke tilbake til meg uansett.
    - Jeg har fullstendig panikk, la oss si neste uke for sikkerhetsskyld...

Og sikkert flere andre muligheter.. :D

Insomnia4u, Gribb, Kristian and 5 others like this.
  10. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Hun jeg snakket med var inne i et eller annet system og sjekket. Tok et lite minutt der hun mumlet mens hun holdt på. Men uansett stemte det ikke. Hun sa 5 dager, mens fakta var 8 timer. Dette var for Air China, og skjedde flere ganger, så antar at de har et system for det.

Eva fra PVG-TPE sto derimot i en drøy uke før den forsvant. Mulig det er ulike frister avhengig av klasse og distanse. Begge overstående gjelder for økonomi.

Last edited: 30. juli 2023
  11. TT10

TT10 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Apropos skatter og avgifter: Hvis man sitter på Awardfares og skrur sammen en reise med fire legs hver vei, vil man få noen form for rabatt på skatter og avgifter når de settes sammen til én reise? Eller kan man bare summere opp leg for leg? I så fall er denne reisen jeg jobber med ikke særlig lønnsom...

12. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,345
    Bonuspoeng:
    93
    En del flyplasser har høyere avgifter om du starter/avslutter reisen der. Så det vil nok bli rimeligere enn å summere segment for segment.

13. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Ringte inn i dag. Snakket med engelsk agent. Virker som de prater med mer selvtillit - ergo mer kunnskap. Her visste han ikke helt når utregningen var ferdig, men han håpet i løpet av søndag eller mandag, for han visste ikke når agenten som jobbet med det var på jobb. Hvis det ikke skjedde noe søndag, ville det bli mandag. Han så ingenting galt med billetten, så han regnet sterkt med jeg kom til å få bekreftelse i løpet av mandagen.

Har Copa mellom BOG-PTY, så håper reservasjonen holder til minst ut mandag.

14. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Nå fikk jeg vite grunnen til hvorfor dette har tatt så lang tid. 1t venting i London (fra Bogota) er for kort tid. Minimumstiden er 1t15 min. Så reiseruta hjem er ikke mulig... Og det får jeg vite om nå?!

NoLimit liker dette
  15. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Har funnet et alternativ. PTY-BOG-BCN-ZRH(MUC,FRA)-OSL-TOS.
    Det er altså 3(!!) muligheter fra Barcelona, men agenten sier at verken ZRH-OSL, MUC-OSL eller FRA-OSL er mulig, selv om jeg finner gjennomgående BCN-TOS. Hun sier det ikke er mulig når det bookes om. Hva faen!?

16. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    TOS-OSL-LHR-BOG-PTY
    PTY-BOG-BCN-ZRH-OSL-TOS

Dette gir 9 stopp, og bonusbilletter tillater bare 8 stopp. Er dette en ny regel?

17. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,345
    Bonuspoeng:
    93
    Regelen har alltid vært maks 8 segmenter. Selv om det er rapportert om enkelte unntak.

Neguah liker dette
  18. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Fly til OSL og kjøp cash/bonusbillett utenom OSL-TOS. Må gjøre det selv av og til hvis det blir en melkerute av flights så jeg ikke får reist fra TRD:)

holmen, Neguah and RoadKing like this.
  19. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Det er min siste utvei, så har det som backup. Det er ikke mulig å legge denne til, slik at reisen da blir gjennomgående? Bagasje må hentes og sjekkes inn på nytt i Oslo?

Finnes det en liste over minimum connection time på de forskjellige flyplassene? SAS eller Star Alliance har i hvert fall 1 time og 15 minutter på Heathrow og 45 minutter på Oslo Lufthavn. Skulle gjerne sett en oversikt over andre flyplasser.

Last edited: 01. aug 2023
  20. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,345
    Bonuspoeng:
    93
    Finnes på Expertflyer.com som en del av et betalt abonnement.

Neguah liker dette

Del denne siden