https://www.nrk.no/stor-oslo/labradoren-miss-lukter-veggedyr-i-bagasjen-pa-oslo-lufthavn-1.16984387 Noen som har prøvd tjenesten? Eller noen som har hatt veggdyr, evt har noen egne tips til både å unngå det og bli kvitt det? Personlig hender det jeg går på veggen, men har unngått veggdyr.
Personlig fryser jeg ned all baggasje som tåler det i 3 døgn etter ferien, før det vaskes fortløpende. Elektroniske artikler og flytende som ikke kan fryses blir grundig gjennomgått og tørket av med fuktig klut før det taes inn i eget hus. Har alltid en rull med søppelsekker liggende i bilen om vi parkerer på gardemoen etc som vi trer over kofferten før vi kjører hjem. Mulig vi er litt paranoide her, men vi fikk et ubehagelig møte med bedbugs på et hotell i Thailand ifjor. Heldigvis gikk det kun utover meg og samboer og ikke junior. Etter denne episoden har jeg også tatt en saumfaring av seng og stoffmøbler på alle hotel vi besøker, inkludert i Norge. En slik tjeneste ville jeg benyttet meg av, men jeg er usikker på om jeg hadde stolt hundre prosent på resultatet.
Fikk veggedyr med hjem i bagasjen fra Barcelona for 10 år siden. Det tok et par måneder før de ble oppdaget slik at udyrene fikk slått skikkelig leir og leiligheten måtte saneres av profesjonelt firma. Seng og diverse møbler gikk følgelig på søpla. I ettertid har jeg tillagt meg rutine om å løfte på laken, skru på mobillykt og inspisere seng/madrass som det første jeg gjør på nytt hotellrom -- enn så lenge har jeg unngått nye «funn». Annet tiltak er å oppbevare bagasje lengst mulig unna seng og benytte koffertstativ der dette finnes for å redusere risiko for blindpassasjerer. Og ikke minst, årlig sjekk av at dekningen for skadedyrsanering i reise/innboforsikring fortsatt holder mål.
Jeg får vel være han kjipe besserwisseren som påpeker at du isåfall må gå på alle veggene, for det heter faktisk veggedyr og ikke veggdyr Når det gjelder tips og triks, så er det dessverre noe som er noe dritt å bli kvitt. Med bakgrunn fra hotellbransjen har jeg dessverre vært igjennom utallige prosesser med veggedyr. Det er enten frysing eller varmebehandling som gjelder, spesielt om bestanden har rukket å bli stor. Er du heldig og tar tak i det tidlig, så kan du kanskje klare deg med ett rom, men har det spredt seg, så kan det være en omfattende sak å bli kvitt det. Som @Magnus1001 skriver så er det sikreste å fryse alt på mer enn -18, men selv synes jeg kanskje det blir i overkant med mindre jeg har konkret mistanke. Klær kan vaskes på minst 60 grader. Det beste er god forebygging. Sjekk kanter/sømmer på sengene for avføringsspor og ikke legg baggasje/klær eller annet på gulvet. Selv om slike skadedyr har lite med renhold å gjøre, så er det heller igen tvil om at du er sikrere på mer seriøse hoteller med gode rutiner som har lært personalet sitt å lete etter spor daglig. Vasker du i tillegg klær når du kommer hjem og gjerne har bag'er etc i boden så er du ganske safe, selv om det aldri er 100%. Hunden på OSL derimot ville jeg absolutt brukt om den var tilgjengelig og jeg hadde også stolt på den. Dem har jeg sett in action og har en helt utrolig evne til å finne veggedyr om det så bare er et enkelt eksemplar...
Siden du selv velger å ta rollen som besserwisser, er det fristende å påpeke at det er mindre enn, ikke mer enn, minus 18 grader som gjelder
Jeg var innom der på lørdag. Veldig kjapt og greit. Åpnet bagasjen, og så brukte hunden omtrent fem sekunder på å fastslå at det ikke var noe veggdyr der. I følge hundeføreren lukter de veldig fort når det er noe der (selv om de naturligvis har disclaimere om at det ikke er 100 % sikkert verken i den ene eller andre retningen). Betryggende å få tatt en sjekk, etter at veggdyr hadde vært et hyppig samtaletema på utenlandsturen. Reisefølget mitt returnerer senere, og rekker dessverre ikke dette tilbudet, så jeg spurte hvordan man får sjekket når de ikke har en stand på Gardermoen. Hun som sniffet på min bagasje var fra selskapet «Alfa detect» og holder til i Son. Han i NRK-artikkelen over her hører til selskapet «Dogpoint», og holder til i Kongsberg. Usikker på om man må reise til dem, eller om man kan avtale å møte dem andre steder (f.eks. på flyplassen), men fikk visittkortene deres om noen skulle ønske det.
Dette tallet virket høyt! https://dinside.dagbladet.no/reise/storre-pagang-enn-kapasitet/81829990 Storebrand har avdekket mye veggedyr i sommer gjennom tilbudet på Oslo Lufthavn. - Vi gjorde funn hos litt i overkant av ti prosent av bagasjen som ble kontrollert, opplyser skadeforebyggeren. De er overrasket over at en så høy andel av bagasjen som ble sjekket hadde veggedyr.