Velge Riktig Kredittkort: SAS American Express eller SAS MasterCard

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 11. april 2024.

1. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Trenger litt hjelp til å vurdere hvilket kredittkort jeg skal gå for for å opparbeide EuroBonus til lange reiser til Asia først og muligens også Europa senere.

Hvilket kredittkort ville gitt meg mest valutta for pengene (årsgebyret) for 1 person som reiser 1 utenlands reise i året, maks 2 reiser i året?

Da tenker jeg å bruke kredittkort for å samle opp nok EB til å få 1 omtrent gratis (eller nært gratis) flyreise i året med enten Premium, Business eller First Class (Jeg reiser kun med komfort, annet er uaktuelt). Jeg bruker også allerede Trumf for å overføre Trumf-bonus til EB automatisk.

Min reise i år planlagt til Seoul Sør-Korea med Finnair koster meg 20000kr for Premium tur/retur. Jeg har ingen mulighet å opparbeide poenger med kredittkort for Finnair Plus Avios, så jeg er ute etter å finne et kredittkort for å redusere denne prisen til nært null med EuroBonus hos SAS og SkyTeam i stedet for fremtidige reiser til Asia.
    Da kan jeg bytte fra Finnair som ellers er et bedre valg for meg som reiser fra Tromsø så til Helsinki-Seoul (uten å måtte gå gjennom Oslo først). Finnair er for meg billigere og raskere (mindre mellomlandinger og flytid). Hvis jeg får redusert prisen betraktelig så tar jeg gjerne litt lengre reisevei/tid gjennom Oslo.

Jeg har mellom 4-6 reiser innenriks mellom Tromsø og Oslo hvert år, men det er med Norwegian så det gir meg ingen nytte i opparbeide verken EB eller StatusPoeng. Jeg får betydelig rabatt med Norwegian gjennom jobben som gjør at SAS blir vesentligere dyrere for meg for disse innenriksreisene.

Mitt forbruk med kredittkort er mellom 25-30K i måneden.
    Jeg er usikker om Amex Elite er verdt de 6000kr i året. Det gir meg Sølvstatus med en gang.
    Både Amex Premium og Elite gir meg 1 CT etter 150000kr forbruk (etter 6 måneder).
    Elite gir 2 CT etter 300000kr forbruk, men det kommer til å ta hele året å få et slikt forbruk så den andre CT får jeg da ikke brukt.

Jeg tenker enten et av disse kredittkortene:
    SAS EuroBonus Mastercard Premium: 1855kr
    American Express Premium: 1620kr

De gir like mye EuroBonus EkstraPoeng (15) per 100kr.
    Fordelen med SAS Mastercard er muligheten for å opparbeide Statuspoeng.
    Men jeg vil aldri klare å opparbeide nok Statuspoeng til å gjøre nytte for seg på min 1 reise utenlands i året.

300000 / 100 * 15 = 45000 EB
    Med SAS Mastercard vil jeg aldri klare å opparbeide nok Statuspoeng for å kunne nå verken Sølv eller Gull.

American Express Elite: 6000kr
    300000 / 100 * 20 = 60000 EB
    15000 ekstra EB for en ekstra kostnad på 4380kr
    Er 15000 EB verd denne ekstra kostnaden for Elite?

https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/poengtabell/
    I følge SAS trenger jeg 80000 EuroBonus EkstraPoeng for en tur/retur til Asia på Premium, og 100000 EB for Business.
    Med kredittkort, så kommer det til å ta meg 2 år å opparbeide nok EB for en gratis reise.

Men med Amex CT som vil gi meg 50% rabatt (på siste halvdelen i året), kanskje jeg kan i det minste få meg 1 nært gratis Premium reise i året.
    Ulempen er, i følge denne informasjonen så kan man kun bruke CT på bonusreiser:
    https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/vilkar/companion-ticket.pdf
    Jeg vil reise dit jeg vil, ikke dit SAS og SkyTeam (antar CT også vil gjelde for SkyTeam senere) har bonusreiser til.
    Hvis de har bonusreise til der jeg vil reise, da får jeg fordelen med CT.

SAS Amex Elite gir Sølv Status med en gang hvert år, men ikke mulighet å opparbeide til Gull med kredittkortet. Siden jeg ikke vil klare å opparbeide nok statuspoeng med kredittkort alene er det likevel ingen vits å prøve å oppnå Gull for meg.

Hvis jeg ikke finner en bonusreise dit jeg vil reise, så må jeg bruke 1,5 år på å opparbeide meg nok EuroBonus EkstraPoeng (90k) med SAS Amex Elite, eller 2 år med SAS Amex Premium eller SAS MC Premium.
    For en reise annen hvert år:
    Kostnad Elite 12000kr.
    Kostnad Premium: 3700kr

Virker ikke som Elite er verd den prisen.

Man kan bruke BillKill for ekstra EuroBonus, men det koster mye ekstra.
    200000 / 100 * 15 = 30000 EB
    200000 / 100 * 1,5 = 3000kr (Mastercard)
    200000 / 100 * 2,3 = 4600kr (Amex)
    I tillegg kommer det 1070kr i BillKill-abonnement.

En fordel med SAS Mastercard er at man får mindre problemer med steder som ikke tar Amex, men kanskje man kunne hatt et SAS EuroBonus Mastercard i tillegg som reserve med liten kredittgrense. Det koster bare 465kr i året.

2. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke direkte svar på dine spørsmål, men husk at poengene du refererer til (80k for Plus og 100k for Business) også er snakk om bonusbilletter, og du er avhengig av at det finnes ledige/tilgjengelige bonusbilletter uavhengig om du benytter CT eller ikke.

3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,385
    Bonuspoeng:
    113
    Du har gitt svaret selv. SAS Amex premium + SAS MC i tillegg. Om du tar MC premium så får fly for Plus til Go-poengpris, men er målet kun en langtur i året så er eneste fordelen med MC premium litt mer EB enn på word-kortet.

4. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    468
    Bonuspoeng:
    63
    Du har gjort forarbeidet og svarer på mange måter på spørsmålene dine selv, tenker jeg. Jeg er relativt ny i bonusgamet selv (spart poeng i 1,5 år men hadde mine første langdistansereiser nå nylig). Jeg gikk nylig for Amex Elite av to årsaker: velkomstbonus på 60k EB og det gav meg akkurat nok poeng til å dytte meg opp til Gull før medlemsperioden gikk ut. I kroner og ører så kan man argumentere for at 60k EB nesten er verdt årsavgiften (omregnet engangsoverføring fra Trumf) ved en gratistur til USA. Hvis du i tillegg har SAS MC Premium (og Fly Premium nivå 4) så er det jo en langtur i Business. Men, da må du jo ha SAS MC Premium også, hehe.

Men, det er som du skriver: man er prisgitt flyselskapenes frigivelse av bonusbilletter. Enten man liker det eller ikke. Og nå når man attpåtil står oppi et allianseskifte så vet man ikke hvordan tilgangen og prisingen blir ennå. For ikke å snakke om en konkursbeskyttelses-prosess. Nå har jeg sjekket daglig SAS Business Bonus-billetter de siste månedene, og hvis man først har noen preferanser (avreisested, destinasjon, antall dager, flytype, osv) så kan man risikere å måtte vente veldig lenge før noe dukker opp - selv på kort varsel.

Min fetter sa det ganske treffende når jeg snakker om bonushobbyen: det er dyrt å spare! Billkill, årsavgifter og endret betalingsvillighet i hverdagen koster jo alltids litt. Man kan sikkert reise mye komfortabelt i Premium Økonomi for prisen av årsavgifter og Trumf i løpet av et år.

5. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Ser det nå ja. Man kan bruke EB på vanlige reiser også, men antall poeng kan vel være forskjellig basert på destinasjon/klasse.

Ser også at hvis man må reise med Star Alliance (hvis SAS ikke flyr til den plassen man vil reise), så trenger man dobbelt så mange poeng
    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/
    Til Asia med SA
    Economy: 90k
    Business: 165k

Jeg har sett at SAS har Premium klasser på langdistansefly, men ingen av poengtabellene nevner Premium. SAS har SAS Go, Plus, og Business. Star Alliance har Economy, Business og First Class.

Med opptjening for forbruk på 300000kr i året, så kommer det til å ta meg 3 år å opparbeide nok EuroBonus for 165k.

6. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    For meg er ikke Business eller First Class viktig.
    Klarer meg sikkert med Premium-klasse som ikke krever like mye poeng.
    Men vil aldri reise på noe mindre enn Premium. En reise på Economy i 12+ timer er tortur.
    Booker aldri noe med mindre jeg er sikker at jeg får Premium.

7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    80.000 for Plus og 100.000 for Business gjelder kun med SAS. Skal du fly med Star Alliance eller SkyTeam gjelder egne poengsummer, og førstnevnte tilbyr ikke premium økonomi som bonus.

Wiolenze and btm like this.
  8. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Start med SAS MC (World eller Premium), og vær klar for å slå til på SAS Amex Premium neste gang de har en bra sign-up bonus. Da kommer du nok langt på vei mot en reise innen året er omme :)

9. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Du sier at man kan ikke fly med SAS Premium på langdistanse med bruk av EuroBonus?

Det bildet som vises nederst på denne siden viser vel en Premium sete hos SAS
    https://www.flysas.com/en/travel-info/onboard/travel-classes/
    Men er det Plus eller Business?

Ser at antall poeng med SA er dobbelt så mye som antall poeng med SAS.
    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/

10. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Tror det blir veien å begynne for meg.
    Jeg har i dag American Express Green, kort. Fikk kun en kredittgrense på 29000kr (merkelig).
    Prøver å se å få dette oppgradert til SAS Amex Premium når de har en god oppgraderingstilbud.

Heldigvis ser det ut til at EuroBonus har en utløpstid på 4 år, så selv om jeg bruker 2+ år på å opparbeide nok poeng, så utløper dem ikke før jeg kan bruke dem.

11. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,841
    Bonuspoeng:
    93
    Bildet der viser SAS Plus på longhaul.

12. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Så SAS Plus på langdistanse er stort sett det samme andre flyselskaper kaller for Premium?

13. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, stort sett

14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Ja ... men i Star Alliance får du ikke bonusbilletter i Plus eller Premium hos andre enn SAS.

15. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jo kjipt. Ikke mulighet for å oppgradere med poeng hos alliansen?
    Spent å se om hvordan det blir med SAS og SkyTeam.

SAS alene har kun 2 destinasjoner i Øst-Asia, Shanghai og Tokyo.

Men man kan vel bestille vanlige flyreiser med alliansen og betale med poeng+penger hvis man ikke har nok poeng. Men da vil man nok trenge mye mer poeng enn hos SAS

16. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Bare hos SAS for SAS sine egne fly du kan betale med penger og poeng kombinert afaik. På Star Alliance er det bare EuroBonus poeng som betaling som gjelder.

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Og man får ikke brukt CT når man betaler med penger+poeng, noe som også er fordyrende.

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    I teorien, i praksis er det omtrent umulig pga feil i verktøy, store krav til hvilken klasse man oppgraderer fra og inkompetente agenter.

19. KingBogen

KingBogen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er ikke kjent med Avios, så mulig jeg bommer grovt nå, men kan nye Points Plus + Amex Platinum være et alternativ om du helst foretrekker å reise med Finnair slik jeg tolker det?

Hentet fra nettsidene til Amex:
    Eksempel: Når du har brukt 300 000 NOK, tilsvarer det 1 200 000 Amex-poeng.

For eksempel kan 1 200 000 Amex-poeng gjøres om til:
    British Airways: 63 000 Avios-poeng
    SAS: 60 000 EuroBonus Ekstrapoeng.

TravelManBiz liker dette
  20. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Det er ikke mulig å overføre Amex poeng til Finnair Plus for det norske markedet.

KingBogen liker dette

Del denne siden