Verdens billigste land å bo i over lengre tid :)

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 14. mai 2021.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
  2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    En kritikk på denne kalulatoren er at den ikke er så godt utformet som en skulle ønske. Du kan ikke stille antall drinker du tar, men er mer en "one sise fits all", og det gjør at en må pirke litt med egen kalulator hvor en egentlig står, så at en kunne gå på hver post i regnskapet og skrive inn ett månedlig tall hadde vært greit.

En annen ting er visumkostnader, eller kostnader i forbindelse med visa-runs eller border-run, det må også finregnes på. I tillegg har forskjellige land forskjellig kultur for hvordan en transporterer seg rundt, sånn som bor du i Thailand så kjører du motorsykkel, men i Colombia så kjører en bil. Så det er noe å ta med seg i regnestykket. Når en er på jakt etter det landet å bo i hvor en får mest for pengene.

Insomnia4u liker dette
  3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,658
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke helt problemet for rike Ola Nordmann, er jo ikke noen kjip svenske.. Så lenge en ikke drar til Sveits som er meningsløst p.t, er vel "alt" ok vil jeg mene, selv om det er økende forskjell nedover lista...

Wiolenze and tobeornot999 like this.
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,144
    Bonuspoeng:
    183
    Lett å si når du er onkel Skrue ;)

Storbaba liker dette
  5. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,620
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, så det. Men likevel greit å se innholdet i hele listen. Ikke alltid en husker på å ta med alt :)
    Personlig finner jeg det slitsomt å hele tiden måtte passe på hver krone (om en ikke må). Hvis en har kontroll på de større kostnadene (bolig/hotell, forsikring, flybilletter) er det lettere å være fleksibel på de variable kostnadene (mat/transport/underholdning).

Maggie liker dette
  6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje litt bakgrunn for hvorfor jeg jobber med det å finne det beste og det billigste landet å slå meg ned i :)

For min egen del, så tenker jeg mer på ett prosjekt over ett år, hvor jeg kan bo i ett billig land, mens leiligheten min er utleid, også betaler jeg ned nesten hele lånet jeg har igjen på det året, så sitter jeg igjen med under 100.000 igjen i lån, med tre leiligheter, og da er den delen av pensjonen i boks.

Jeg er også 50% ufør og jobber med hjemmekontor som saksbehandler i klagesaker som angår helse- og sosialtjenesten. Nå fra 1 juli så har statsforvalteren strammet inn loven om hjemmekontor fra utlandet, så det betyr at jeg er stengt inne innenfor EØS fra nå av.

Konsekvensen av dette er at jeg da melder inn til legen innen det er gått 5 år i jobb og med det har jeg opparbeidet meg en rett til har rett til ny vurdering av satsen på uføretrygda mi. Heldigvis er jeg i ett høytlønnet yrke, noe som sier at jeg vil få en gunstigere beregning på grunn av dette. Så det mest lønnsomme for meg er å melde dette inn nå i september også sier jeg opp jobben med tre måneders varsel. I de tre månedene så bruker jeg også opp ferien min på åtte uker, så i praksis så går jeg da av fredag den 4 november. Fra da av er jeg blitt pensjonist.

Kalkylen vil nok ende med en uføreberegning på 5,9G, det høyeste jeg kan få uten å vippe over streken. Det betyr at jeg sitter igjen med ca 427.500 i året, så tipper jeg ca 21% skatt, så det betyr at jeg sitter igjen med ca 337.725 kroner som er 28.143 kroner utbetalt i måneden. Så etter å ha leid ut hjemmet mitt og de to andre leilighetene jeg hat ordnet meg så sitter jeg igjen med total inntekt på nærmere 50.000 kroner mnd. Så fra 4 november er jeg fri og frank. Da skal jeg gjøre noe ala det han i videoen under gjør :D

Last edited: 15. juli 2022
    gryn, Cumulus, EndreD and 2 others like this.
  7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Ny oppdatering i forhold til prisnivået i Dumaguete Filippinene, en lever bra for 10.000 koner måneden, og har en så mye som de vi har å rutte med så lever vi bare enda bedre :cool:

Last edited: 01. okt 2023
  8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    På tide med å komme med ei oppdatering på denne tråden, og det er hva det per 1 Juli 2024 koster å leve på forskjellige steder på jorda i følge Numbeo, og her har du ett kart som viser klart hvor du bør kikke hen :cool:

Kostnader.jpg

En oberservasjon er nå at Pakistan har overtatt førsteplassen i forhold til verdens billigste land å være i. I 2022 var det Nepal. Nepal har falt ned til 10 plass. Andre land som nå er billigere enn Nepal og som er realistiske å ta seg en ferie til er som følger:

1. Egypt
    2. India
    3. Tanzania
    4. Madadaskar
    5. Bangladesh

Siden mange ikke har hørt om Bangladesh, så legger jeg ved en video fra Cox Banzaar som en påminner :)

Europpa.png

Som dere ser så er landene ganske så likt i forhold til hværeandre, men nå har også Romania og Bulgaria blitt medlemmer av Schengen, noen som betyr at de har tatt over første plassen som var delt mellom Polen og Ungarn. Romania er billigst, så i den sammenheng er dette stedet å ha hjemmekontor i fra om du må være i Schengen med hjemmekontoret ditt. For ellers er Madeira fremdeles billigst hvis du skal bo på Kanariøyene, eller tilsvarende.

Last edited: 11. juli 2024
  9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er også noe å tenke på hvis du skal oppholde deg i ett billig land over en lengre periode. Siden flere liker Thailand her inne, så kan jeg si at du får 30 dager ved ankomst, også kan du forlenge det med 30 dager til på emigrasjonen, så 30 + 30. Du kan også gjøre to land border runs, så (30 + 30) x 3 = 180 dager. Du kan også få 60 dager på ett e-visum + 30 dager, også gjenta prosessen igjen og nå 180 dager på denne måten også.

I Vietnam kan du få 45 dager ved ankomst, også ordner ett byrå resten av papirene for seg for å få 90 dager neste gang du lander, og den prosessen der kan du gjenta uendelig antall ganger helt til de endrer reglene i Vietnam. Her nevnes mer om dette :)

Last edited: 11. juli 2024
  10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Litt oppdatert infomasjon angående visum om det å være lenge i laos, det er lengre enn 30 dager, og det jeg vet der er at det er svært lett å være 180 dager i Laos, og til dels, så kan du være mye lengre enn det også. Kravene for å skaffe seg opphold er svært lave der, og en kan leve fint på ett sovende business visum uten å jobbe der om det er det du ønsker :cool:

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,620
    Bonuspoeng:
    113
    Thailand har begynt å stramme inn på visa run, skattepolitikk og "illegale" firma som er opprettet for å omgå reglene for å eie land. Det har vært mye drama fra enkelte vloggere rundt spesielt skatt. Her kan det være greit å nevne at Norge har en skatteavtale med Thailand for å unngå dobbeltbeskatning. Det kan også gjelde gevinst på salg av bolig i Norge, selv om dette er noe mer uklart. Så en bør søke rådgiving hos advokat før en oppholder seg utover 180 dager i Thailand.

Det er en rekke visa utover tourist visa (her er 6 mnd multiple entry et godt og rimelig alternativ). Det som ser ut til å anbefales er det 10-årige Long Term Resident (LTR) med krav om (passiv) inntekt på USD 80k. Det viktigste momentet her er at det følger med tax exemption og flat 17% beskatning på inntekt (om en ikke skatter til Norge).

Det mye omtalte Destination Thailand Visa(DTV) som angivelig skal tre i kraft mandag, er et 5-årig multi entry inntil 180 dager hvor det er tillatt å jobbe digitalt. Pris er oppgitt til 10 000 bath, med en bankgaranti på 500k THB.
    Hvordan det i praksis vil bli vet en ikke før det er publisert i Royal Gasette, og før det må senatet godkjenne dette.

Det vil også komme (angivelig mandag) 60 dagers visa exemption med mulighet for å forlenge 30 dager.

Det tillates i utgangspunktet bare 2-3 innreiser (om en kommer med fly) på visa exemption. Dette blir i økende grad sjekket da Thailand ikke ønsker personer som prøver å omgå visaregler/ikke kan betale for seg. Hver offiser har imidlertid et handlingsrom, slik de fleste saksbehandlere i Thailand har. Dvs at du ikke vil få problemer om du skulle stikke innom mange ganger ila et år med et par dager transit/opphold.

Jeg har de siste månedene hatt ganske mye å gjøre med Thailandsk byråkrati, og selv om det er en relativt utmattende prosess, så er det en logikk og mening bak reglement. Og i sum har jeg bare positive erfaringer om en følger reglene og innhenter all nødvendig dokumentasjon.

Last edited: 13. juli 2024
    Are, OyvindN, puckno and 8 others like this.
  12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Det snakkes om at de skal endre opphold uten visum fra 30 dager, til 60 dager i fremtiden men det er litt ute i det blå akkurat nå, det var samme greia de har snakket om i Juni, og det dabbet bare av, så jeg vil ikke selge skinnet før bjørnen er skutt her. Uansett hvis det skjer, så vil det være veldig bra. Da vil det blir 60 dager ved ankomst med en 30 dagers forlengelse. Deretter en tur til grensa for å få nye 60 dager, og avslutte med en ny 30 dagers forlengelse. Det vil totalt gi 180 dager i Thailand slik jeg ser det, så holder fingrende krysset der :)

Når det gjelder DTV visumet på 6 måneder, så kan du allerede søke om det. Det står på embassaden sine sider det der, så det er bare å levere inn søknaden der om dere ønsker det :cool:

https://oslo.thaiembassy.org/en/index

Last edited: 13. juli 2024
  13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,620
    Bonuspoeng:
    113
    Skjermbilde 2024-07-14 kl. 08.00.29.png
    DTV kan man ikke søke om ennå (Se screenshot fra Thailand sin offisielle visaportal). Om du følger Tim https://www.youtube.com/@timnewtontoday som har daglige nyhetsoppdateringer hvor han bl.a siterer Bangkok Post og ellers god kildebruk, burde du ha fått med deg den ekstrasendingen hans som var dedikert til nettopp visa. Var en pressesekretær for Ministeren som uttalte at DTV+60 dagers visa exemption blir implementert nå. Så absolutt ikke ute i det blå. Men det er politiske problemer med å godkjenne det nye senatet som gjør at ting blir prioritert ned.

milehigh and Kaffen like this.
  14. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,620
    Bonuspoeng:
    113
    Are, puckno, milehigh and 3 others like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Da er 60 dagers Visa Exemption offisielt innført, da Thai Royal Gazette har annonsert det; LINK. Det betyr fra i dag får du 60 dager ved ankomst Thailand. En annen endring som også blir innført er maks to visumfrie ankomster i året uansett, merk det UANSETT!!! Vær obs på dette fremover. På toppen av de 60 dagene du får visumfritt er mulighet til å forlenge med 30 dager til ved emigrasjonen i Thailand. Så maks 180 dager per kalener år blir nå hugget i stein, så ingen vits i å tøye regelverket lengre i forhold til dette.

En annen ting er DTV-Visa, og det kan gi deg multiple entry til Thailand over 5 år, og det vil gi deg 180 dager per entry. Etter 180 dager så kan du gjøre ett borderrun og få 180 nye dager, også kan du fortsette med dette flere ganger. Merk deg haka her er det at oppholder du deg mer enn 180 dager så blir du regnet som skattemessig bosatt i Thailand. Mer om dette i videoen under :)

PS: Er du mellom 36 og 50 år og er uføretrygdet, så er det lov å åpne ett enkeltsmanns foretak i Norge. Da bør du gjøre det så diffust og enkelt som mulig å kalle deg for Norsk E-konsulent innenfor kunst. Du trenger ikke å jobbe for få det visumet og beholde det, du trenger bare at firmaet står oppført i Brønnøysund registrene. Så plasserer du inn 150.000 kroner i foretakets konto og bruke det for å dokumentere at du har penger til å dekke garantien på 500.000 THB. I såfall bør embassaden i Oslo ta hånd om søknaden. Ta også høye for litt forsinkelse i systemene deres, men alt i alt så vil det være oppe å gå i løpet av ett par ukers tid. Hvordan en navigerer det nye regelverket i forhold til skatt, så er det viktig å sjekke denne videoen angående dette, og husk at du må finne ut av dette innen 30 Juni neste år, så du har tid på deg til å få dette under kontroll :cool:

Last edited: 15. juli 2024
    OyvindN, Spielhaug and milehigh like this.
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er også opplysningene gått opp på siden til den Thailandske Embassaden i Oslo, og der står det nå svart på hvitt at en kan reise 60 dager til Thailand uten visum nå, så her er bildet rett fra siden dere :D

60 dager.jpg

**** Legg merke til at du kun får to visumfrie innreier til Thailand hvært kalenderår, så bruk dem på en smart måte hvis du skal overvintre der, altså 60+30 med forlengdelse og en til innreise i året på 60+30 sisste forlengelse hvært år som i sum vil gi deg 180 dager i Thailand uten visum. Ikke prøv dette med å reise inn gang nummer tre, og ikke hopp som en ubevisst fyr frem og tilbake, å tro du kan være to uker her, og to uker der på kryss og tværs av grensa i fremtiden, det funker ikke fra nå av!

Videre så har de også åpnet for å søke 5 års DTV- Visum til Thailand, bruk link rett til siden. Her anbefaler jeg å snakke med en agent for å få hjelp til å sikre at alle punter er på plass, så om det betyr at du må betale en agent til å hjelpe deg så er det absolutt anbefalt, for en ønsker ikke å trø feil her å føkke det opp for deg selv her. Fordelene med dette visumet er at de varer i 5 år, og du kan faktisk bo i Thailand på dette visumet i 5 år, så dette visumet her er kanskje det visumet du trenger for å bo i Thailand om du ikke her blitt 50 år gammel enda. Dette visumet her er på en måte bedre enn et NON-O visum da du slipper å måtte fylle 90 dagers rapproter, det er bare å ta eg en tur til grensa innen det er gått 180 dager siden sisst for å så nye 180 dager i Thailand.

DTV Visa.jpg

Kilde til alt dette er: https://oslo.thaiembassy.org/en/index

Til slutt vil jeg peke på noen ting angående skatt:

Hvis du skal være i Thailand mer enn 180 dager per Kalender år, så bør du oppsøke ett skatteadvokat der nede, for å sette deg inn i regelverket der angående skatt, men jeg kan allerede si at du kommer bedre ut enn å bo i Norge, og gjør det alt ritkig så kan du faktisk redusere skatten til null om du bruker de rette kanalene for å få penger inn i Thailand, og det uten å bryte loven, men det er for komplisert å gi hele oppskriften på det her :oops::D

Så da var oppdateringen av situasjonen med opphold i Thailand dekket for, neste tråd angående dette blir noen år nede i gata om regelverket endrer seg, eller at det kommer noen store og klare pressiseringer på regelverket som innebærer at jeg må oppdatere det jeg har skrevet om dette temaet her.

Last edited: 17. juli 2024
    NoLimit, Are, MarkSS and 5 others like this.
  17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Trodde ikke at det skulle bli en oppdatering så kjappt, men etter å ha sett en youtuber intervjue innenriksministeren i Thailand angående dette visumet, så er det blikk linkende klart at DTV-Visumet gjør det mulig å bo i Thailand, og det finnes løsninger for alle i forhold til å bo i Thailand :D

Så får jeg nevne ett par teknikaliteter med dette visumet:

1. Du kan være 180 dager per entry.

2. Du kan gjøre så mange borderruns som du vil med dette visumet.

3. Ingen grense for hvor mange døgn du kan være i Thailand i løpet av ett kalenderår, du kan faktisk bo i Thailand på dette visumet her.

4. En søknad om forlengselse vil koste 10.000 THB, og du kan gjøre det ei gang per innreise, så i praksis kan du være 360 dager i Thailand uten å reise ut av landet. Men en merknad med dette er at du må dokumentere så mye ting angående jobb, oppdragsgivere, eller kurssted med mer, at det vil være mye lettere å gjøre ett borderrun i stedet for å gå igjennom den mølla der!

Så med det så er alle pesisieringer angåande dette visumet oppdatert, så får jeg se om det kommer noen overraskelser nede i gata i løpet av neste år, i såfall oppdaterer jeg hva det er :)

18. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    8,763
    Bonuspoeng:
    183
    Synes du er LITT UPRESIS i dine påstander!!! (forsiktig sagt)

Så ikke hør på alt denne karen kommer med;)

Det har tidligere IKKE VERT NOEN begrensninger på antall visa exemption når du FLYR inn til Thailand.

På dette nye 60 dagers visa exemption ER DET FORTSATT «INGEN» begrensninger på antall ganger når du FLYR INN til Thailand.
    Det HAR VERT begrensning på TO grensepasseringer over LANDEGRENSEN (og båt) pr år og slik er det også på dette nye 60 dagers visa exemption greiene.

Dette under gjelder pr nå KUN grensepassering over land og til sjøs:

«For traveling to Thailand by land and sea, Norwegian and Icelandic passport holders are eligible for Visa Exemption Scheme with a maximum of twice in a calendar year.»

Kilde: https://oslo.thaiembassy.org/en/page/visa-exemption?menu=60b4c9a7180a9f3d4f28a932

Så de av dere dette angår, IKKE bekymre dere. Det er business as usual men du kan bli i 60 dager mot tidligere 30.

Hyppige reiser inn og ut av Thailand og nærliggende land har jeg nå bedrevet i snart 10 år, og har ALDRI hatt problemer med visa exemption tiltross for 6 til 10 innreiser i løpet av 12 kalender måneder.

Del denne siden