Verdi av Eurobonus/Trumf vs ordinær cashback?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av AV83, 17. april 2018.

  1. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har i likhet med mange av dere her på forumet lommeboka full av ulike kredittkort. Det siste året har jeg prioritert Eurobonusopptjening med bruk av SAS Amex Platinum og Shell Mastercard.

    Nå har jeg riktignok flere andre kredittkort som gir "vanlig" cashback, f.eks. Cresco Car Premium som gir 3 % på drivstoff/parkering og 1% på alt annet, YX / YA Visa som gir valgfri kategori 3-5%.

    Hvor mye "ordinær" cashback må dere ha på et kredittkort fremfor å bruke et som gir 20EB/100 kr? (Jf. SAS Amex, gitt at man uansett oppnår CT)

    Og tilsvarende hvor mye "ordinær" cashback må dere ha fremfor å få 1% TRUMF som nå gir 15EB/100kr ved fast overføring? (jf. Shell MC)

    Skjønner at det ikke er noe fasitsvar på dette da det er svært avhengig av hvordan man disponerer sine EB-poeng, men hadde vært interessant å høre hvordan dere verdsetter EB-poeng/TRUMF vs. cashback.
     
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg brukte Yabank når det ga 3% på matvarer i staden for amex, men no fungerer ikkje det. Eg vil nok bruke anna cashback når det gjer 2-3%, då eg verdsetter eit poeng til max 10 øre, då eg sjelden treng å booke bonus i siste liten.
     
    AV83 liker dette
  3. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Litt OT, men er ikke den Netflix rabatten til ya ganske god?
     
  4. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, jeg bruker den på et av kortene da jeg har både YA og YX Visa som begge har det samme rabattprogrammet. Så jeg betaler 39 kr/mnd for Netflix Premium, 100 kr rabatt hver mnd. De har tilbydd denne rabatten siden i fjor sommer mener jeg å huske. Ellers har YA Visa Bankaxept så jeg kan bruke dette kortet på steder som ellers bare tar debetkort.
     
  5. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Hvis jeg f.eks. bruker YA Visa med valgt rabattkategori 5% på Sport og Fritid, http://kampanjer.ya.no/april2018 , og kjøper en sykkel til 5000 kr så får jeg 250 kr i cashback (maks 250 kr cashback per mnd)
    Bruker jeg SAS Amex Platium tjener jeg 1000 EB-poeng (forutsatt at butikken tar Amex)

    Slik jeg umiddelbart konkluderer er det da best å bruke YA Visa med 250 kr cashback, og om nødvendig heller kjøpe ekstra Eurobonuspoeng?

    Jeg ble litt i tvil om det faktisk koster 250 € (over 240 kr i skrivende stund) eller 200 NOK for 1000 EB-peng når man leser her: https://www.sas.no/eurobonus/opptjene-poeng/kjop-ekstrapoeng/
    Her står det både
    "Å kjøpe EuroBonus-poeng koster EUR 25 per 1000 Ekstrapoeng. Du kan kjøpe maks. 60 000 poeng i en transaksjon."
    og
    "Kostnaden er DKK 200 / NOK 200 / SEK 200 / EUR 20 per blokk på 1000 Ekstrapoeng."
     

Del denne siden