Hei, Jeg er veldig glad i å reise og tenker at jeg kan utnytte det litt bedre, og få litt flere muligheter, om jeg setter meg inn i bonuspoengene. Må innrømme at mye av det jeg leser appellerer til nerden i meg også. Og jeg leser artikler om f.eks Ben Schlappig (i RollingStone på nett i går, jeg får selvsagt ikke legge ut linken. ), og det hele høres ut som en drøm. Men selv om jeg googler til jeg blir blå klarer jeg ikke helt å se hvordan dette er faktisk gjennomførbart. Hvor relevant er mye av den informasjonen man finner på engelsk for norge? Er Eurobonus bare veldig uøkonomisk, og er det noen vits å velge et annet program? Om man bor litt perifert i norge kommer man seg jo ingen vei uten sas/widerøe uansett. Så lenge man ikke kan opparbeide seg bonuspoeng på bonusreiser, hvordan er det mulig å reise så mye uten store utgifter uansett? Eller er det en helt annen verden for dette utenfor norge? Min forståelse av økonomien av dette i norge er kort oppsummert "fint å få litt ekstra ut av SAS", men på ingen måte noe som gir deg masse gratis reiser eller store fordeler. Men det er ikke slik det males fra utsiden. Hva er egentlig greia?
En stor del av nøkkelen her er vel nettopp det at Ben bor i USA og dermed har tilgang til å få amerikanske kredittkort, som kan være lukrative. Tenk 100.000 poeng for å bruke 5000 USD innen x måneder, og kombiner det med muligheten til å ha store utlegg gjennom bedrift og flere poeng per krone/dollar brukt, så blir det litt lettere. Når sant skal sies er det mange som klarer lignende i Norge, gjennom AmEx og Trumf og Companion Tickets, men det er såvidt jeg kan se mye lettere i USA å gjøre dette på stor skala.
Her har du jo mange relevante og interessante punkt som sikkert mange kan komme med innspill på. Men i alle fall en ting som er en stor forskjell mellom vårt hjemmemarked og USA er jo de store bonusene du kan få der borte ved å få og bruke kredittkort. I USA kan man vel i enkelte tilfeller få nok bonuspoeng til en bonusreise i First bare i sign-on bonus ved å få ett nytt kredittkort. Slik er det dessverre ikke i Norge.
Ben er det ekstreme. Han har det som jobb og utnytter alle muligheter han har i statene for ekstra poeng, men kanskje også like viktig: Han har en haug med lesere som bestiller kredittkort etc via hans blogg som han igjen får penger for. Han får altså mye inntekt for jobben han gjør med bloggen sin. Min påstand er at det er helt umulig å fly verden rundt gratis for vanlige dødelige norske borgere. Men man kan få flydd en del kule klasser (business og First) til en svært redusert pris om man samler poeng riktig og bruker de riktig. Men det er nok ingen tvil om at de fleste av oss bruker en god del penger på "hobbyen"..
Ja, når jeg ser de ekstreme poengsummene de får gjennom kredittkortene sine der borte, skjønner jeg at de lever i en helt annen verden enn oss.
Nei, AA har ofte sign up bonus på 100K. En vei til Asia koster 62.500 AA poeng, så du kan lett komme deg til Salon/kaviar paradis med JAL First med ett kredittkort. Har du en personlig bedrift (eller vanlig bedrift du driver) kan du signere opp ett kort til. Her i huset signerte vi sist gang opp 2 x personlig og 2 x bedrift, tilsammen 400K AA poeng
Han er også Global Services som (etter reglene) kun er basert på ekte dollar brukt på United metall. Så her ligger det noe annet under, som kanskje reklameinntekter fra blogg/forum som går direkte videre i reise-systemet. Eller andre ting. Hvor mange er det som legger ut den perfekte måten å vinne i tipping, og hva er motivasjonen til de som selger dette? "Hvis det høres for godt ut til å være sant, så er det ofte god Amerikansk bullshit"
Nei, dersom du leser artikkelen, der du at han ikke er velkommen hos United og har ingen status der, han har heller ikke superstatus hos andre, kun EP hos AA. Bloggen hans og domenet er på boardingarea som har samme eierne som bonusfeber, og som #2 i sjappa har jeg bra innblikk i hva han tjener og det er ikke lite Men han brenner utrolig mye og kjøper billetter ut av Kairo/ Sri Lanka etc Han svir ikke av penger, han kjenner gamet ut og inn og følger strategien som de fleste andre
Ok, blandet visst med Justin Ross Lee som var oppe i en lignende setting. Den videoen var noe drøy Er enig i at det kan gjøres mye kreativt rundt denne industrien, og de som har et brukbart startpunkt kan beviselig dra det hele rimelig langt. Trådstarter hadde likevel et godt og eksistensielt spørsmål for en fredagskveld midt i ferien: "Hva er egentlig greia"? I Norge er det som andre sier rimelig vanskelig å komme i den posisjonen, men neppe umulig. Tror nok at Ben ville være enig i en ting: det ligger hard jobb bak hele opplegget. Mye kunnskap, mye slit, noe flaks, men lite magi.
JRL er akkurat kommet ut av konkurs, så jeg tviler på at han har så mye å vise til Han drar tingene mye lengre enn de fleste og baserer seg på å ødelegge ting, røyke på hotellrom, stjele ting mv for kompensasjon. Husker første gang jeg møtte han, i 2010, da var han deltaker på ett av våre FTU i NYC og var da helt grønn og faktisk en hyggelig kar. Oh how things have changed Markedet er i utvikling i Europa. I USA er det modent og svinger noe voldsomt. Det kreves ikke mye innsats for å booste saldoen, I Europa er det litt vanskeligere, men som sagt, det kommer. Om det er verdt din tid er opp til hver enkelt å avgjøre, men enkle trekk/nyheter man kan lære her og andre steder er ihvertfall en enkel og grei måte å booste saldoen din på selv om det ikke gir gratis internasjonal First umiddelbart
Hva mener du med dette? At han kjøper billetter som om han befinner seg i Egypt eller Siri Lanka når han booker? Men jeg har sett noen skrive om en eller annen side her på forumet hvor man faker hvilket land man booker fra, er det noen som vet hva den siden heter??
Han bestiller utreise fra land hvor betalingsevnen/viljen er lavere enn f.eks. fra USA, for på den måten å kunne teste nye produkter som ikke er tilgjengelig på miles for en rimeligere penge. Vil tro han så posisjonerer seg til f.eks Cairo med poeng. Litt som at det er dyrere å fly BA fra London enn fra Oslo.
En First billett som starter/ender i eksempelvis Kairo eller Sri Lanka er tusenvis av dollar billigere enn om du starter i den siviliserte delen av verden. En First billett er ofte veldig fleksibel, tillater mange stopp underveis (som er mye lengre enn 24 timer) så man kan melke en itin kraftig dersom man har skills/ gidder å lete Her er ett kort eksempel, men det finnes tonnevis av bedre dealer enn dette http://onemileatatime.boardingarea.com/2014/10/14/cheap-first-class-fares-colombo-sri-lanka/ Som Kristian sier, bruker man ofte miles til å posisjonere seg.
Men må man da også starte ut fra Sri Lanka eller er det nok at man har ip og kredittkort (og dermed adresse) derfra? Hvis kredittkortets adresse styrer det så blir det jo straks mer komplisert...
He he.. Nå er det bankene som betaler dette, flyselskapene tjener grovt på at bankene er crazy, I fjor alene kjøpte Citi American Miles for over 1 millard dollar. Cash! Og bankene tjener ikke akkurat lite for tiden Det er kun en tiny brøkdel som utnytter systemet slikt, det skal også være sagt at hvert av kortene koster 450 daler per år (minus 200 daler i gavekort) så helt gratis blir det som du sier aldri. Ja, du må starte ut fra Kairo eller Sri Lanka. Det er derfor både du og jeg ikke gidder. ETA. Du trenger ikke kjøpe billetten lokalt, det er bare å shoppe via nett
Det er vel det. Det er mange poeng rundt omkring som aldri blir realisert av forskjellige årsaker. Men, det er et snedig fenomen iallefall.
Snedig indeed. Også snedig at bonusprogrammene er verdsatt 9 til 11 ganger mer enn det flyselskapene er