Sitter i tenkeboksen her, og klarer ikke å bestemme meg. Jeg jobber som reiseleder, og skal nå ha en ganske lang rundreise til steder jeg ikke har vært før. Blant annen Beograd. Jeg vurderer derfor å ta en tur til Beograd for å bli litt kjent, da dette er totalt ukjent terreng for meg. Så kommer utfordringen. Kan fly dit for 4700 kr. ELLER jeg kan kjøpe denne billetten til 8500. Jeg TROR den kan gi meg de 14000 statuspoengene jeg mangler. Men kan det virkelig stemme? og er det i så fall verdt det? Man kan si at jeg betaler 8500 kr for å oppnå diamant, eller man kan si- det koster deg egentlig bare 4000 fordi du må ta turen uanset.. Noen som gidder å regne sammen med meg? vil denne turen gi så mange poeng? Det virker for godt til å være sant og ville DU ha gjort det?
Antatt at du tar alt i business med full flex, så får du dette som maksimal utbytte på turen: BEG-AMS: 878 miles ifølge GCMAP, ganges med 2, så 1756 AMS-CPH: 3000 CPH-OSL: 2000 OSL-SVG: 1200 Som er 7 956 nivåpoeng totalt for en vei. Men hvis du er reiseleder, så har du sikkert også oversikt over flere turer du antakelig kommer til å ta innen din kvalifiseringsperiode. Kanskje du får nok poeng på neste tur uansett? Da er svaret nei. Er diamant verdt prisforskjellen? Kommer helt an på hvilken klasse du pleier å reise til vanlig, om du reiser alene eller ei, om du kan ha nytte av "same day change", osv osv. Kanskje du kan bestille hotell gjennom SAS og få nivåpoeng derfra for mindre enn 4k i prisforskjell?
Som andre viser så er nok det urealistisk høyt antall poeng. Men reiser du Premium til USA så kan du oppnå nesten 12.000 nivåpoeng for rundt 9000 kroner under premium-salget som er nå, litt avhengig av hvor du flyr fra og til.