Vil oppnå gull innen 1. april 2020.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Kensington, 13. nov 2019.

1. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei alle!

Jeg er newbie her, så jeg har forsøkt å lese meg opp på det meste, men trenger fortsatt litt råd.
    Jeg har pr. i dag 23011 grunnpoeng, og mangler da 21989 for å nå gull innen 31. mars 2020.
    Jeg har en god del reiser før det (bl.a. en til Jakarta), men ikke nok til å få gullstatus.
    Jeg har pr. idag et SAS Visa premium, så jeg får 1000 poeng hver måned, men vurderer AMEX Elite for å oppnå gullstatus. Spørsmålet er:
    AMEX er pr. kalenderår, slik jeg forstår det. Jeg regner med at jeg ikke kan kjøpe det for desember og få 20000 poeng, men dersom jeg kjøper AMEX 1/1 og får 20000 poeng oppnår jeg gull. Når da 1. april kommer....mister jeg disse poengene? Sagt på en annen måte; finnes det smartere måter å tilegne seg disse poengene på?
    Takk på forhånd for svar:)

2. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,507
    Bonuspoeng:
    183
    AmEx Elite betaler ut grunnpoeng i en blok av 20.000 en gang i året ja. SAS MasterCard Premium overfører 1.000 poeng per måned.

Jeg tolker det slik at ditt kvalifiserinsår går fra 1. april til 31. mars? I såfall så vil du "miste" alle grunnpoengene 1. april å begynne på 0 igjen.
    Hvis du kjøper AmEx-kort i desember er det ikke slik at poengene fra AmEx forsvinner i januar. De er der frem til det nye kvalifiseringsåret ditt begynner hos SAS (1. april slik jeg tolker deg).

3. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Nobrainer for deg. Fix Amex Elite, og sjå om du får til CT

Poengene, som kun bygger status, kjem normalt sett ganske kjapt. og skal komme på samme tid kvart år.
    Min periode starter 1 mars. Mine Amex poeng kjem 28 november, og då bygger dei på statusen min.

Veldig greit å ha status om du skal til Jakarta uten status og flyr i dei bakre klasser.

4. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    113
    AmEx Elite gir vel strengt tatt 20 000 statuspoeng og ikke grunnpoeng, men ellers stemmer det som står over her.. CT er pr kalenderår, ikke statuspoengene, de kommer på samme tidspunkt hvert år og "forsvinner" når du begynner på ny periode..

5. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Okay, så det du sier at om jeg kjøper AmEx nå, så oppnår jeg gull innen kvaliåret (1/4-31/3 ja), men så blir det nulla ut 1/4. Kan jeg da si opp AmEx i april, og kjøpe det på nytt i feks mai, og dermed få en ny batch med 20000 poeng?:)

6. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja, ok statuspoeng. De har så mange navn disse poengene:)
    Hva er CT?

7. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Fly 2 å betal for 1 med poeng.

8. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,164
    Bonuspoeng:
    113

Attached Files:

drsyk and Kensington like this.
  9. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    No er eg ikkje sikker på om det er ny info ute, men den informasjonen eg har så kjem statuspoenga på samme tid kvart år. Dvs får du dei i november i år, så kjem dei i november neste år.

Du bør sjekke om du kan få CT, då dette er ein topp fordel med Amex elite. Du er heller ikkje sikker på å få det om du bestiller og avbestiller kortet, men har ikkje eksempel på at det ikkje fungerer

10. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ikke poenget. Beholder du Elite vil du da få 20.000 poeng samme tid, en gang pr. kvalifiseringsperiode. Gullet du opptjener før 31.3 varer til 31.3.2021 (+ ev. graceperiode), og før den tid må du bare ha opptjent nye 45.000 hvorav 20.000 kommer automatisk ved å beholde Elitekortet. Disse er årlige, og ikke en engangaffære.

11. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Makes sense.
    Grunnen til at jeg spurte er fordi det koster 335,- pr. mnd., så dersom jeg klarer å oppnå gullstatus (2020-2021) uten å betale for det kortet hele året, vil jeg såklart helst droppe det. Viser det seg at jeg er litt short, kunne jeg da kjøpt kortet påny:)

12. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    men det hjelper meg vel ikke på Jakarta-turen, da jeg ikke får gull før 1. april?

13. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs når du skal reise.
    Har du 23000 poeng no og får 20000 poeng no, så mangler du 2000 poeng. Du får 1000 poeng per mnd med SAS MC premium, og då er du nærme gull. Du bør iallefall ha det på retur, men veit ikkje kva du tenker på tur til Asia
    Edit: du får gull frå dagen du har tjent 45k poeng, ut perioda og neste

14. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Aha! Oppklarende den "edit'en"!
    Jeg reiser 5. des, så det skal nok stå hardt. Men det betyr at med Amex og unnagjort Jakarta-tur + 1000 fra premium, så har jeg uansett gull til Jul....og det varer da til 31. mars 2021, om jeg forstår deg rett? :)

15. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Du har forstått dette riktig ja.

Om du har lyst til å ha gull på Jakarta turen din skaffer du deg Am-Ex Elite nå, får inn de 1000 statuspoengene fra premium og kjøper de siste 1000 poengene fra SAS (om du ikke har noen flyvninger i mellomtiden). Så får du jo vurdere om det er verdt en tusenlapp å ha gull på den turen. I mitt hode tror jeg faktisk at jeg ville vurdert det seriøst... Fasttrack, priority boarding og lounge er verdt en del. Bare de to første ville kostet deg 300 kroner med DY

16. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker ikkje heilt på at dette(at gull kjem når du har passert 45k) ikkje er heilt naturleg for alle:)

Men kva flyg du til Jakarta? Selskap og bookingklasse? Då bør du ha Gull på heimreise, og det er greit å ha lounge og ekstra 20 kg på heimreise frå Asia:) Ikkje så farleg ned, sjølv om det er kjekt.

17. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ikke jeg som har bestilt den, så det er en såkalt "agentbestilling". Thai Airways på alle 4 avgangene (Oslo->Bangkok->Jakarta->Bangkok->Oslo). Men alle dukker opp i SAS-appen min. Klart, hadde vært digg med gull på et eller annet vis ja :)

18. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,164
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan fortsatt finne bookingklasse. Spør reisebyrå eller sjekk kvteringen/ E-ticket.

19. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jøss. Kjøpe 1000 poeng....for 1000kr? Det var også nytt for meg.
    Måtte google det. Ser at man kan kjøpe seg poeng. Det, også såklart kryptisk på en nye site, men det jeg finner der av info er "Når du kjøper Grunnpoeng, kan du betale med kort eller med Ekstrapoeng. 1000 Grunnpoeng koster 10 000 Ekstrapoeng eller 1000 NOK". Men når jeg går inn for å kjøpe, så koster 10 000 ekstrapoeng 2.000,-, så det stemmer jo ikke. Men dette er jo en mye bedre løsning enn å kjøpe en masse kort? Her kan jeg bare kjøpe de poengene jeg mangler, og for ca 2.200,- kr. så har jeg Gull i dag. Billigere, kjappere og enklere enn Amex osv. Am I missing something?! :)

20. Kensington

Kensington Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Glemte å svare på det. Det står: Bestillingsklasse W

Del denne siden