Vil Vipps forsvinne?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mobie, 09. nov 2017.

  1. mobie

    mobie Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    NRK Beta skriver i dag om Vipps og fremtiden nå når Facebook Messenger og Apple Pay ligger å lurer i horisonten.

    https://nrkbeta.no/2017/11/09/vipps-sa-er-den-borte-nhh-professor-spar-mork-fremtid-for-tjenesten/

    I artikkelen kommer det frem litt informasjon om hvilken retning Vipps vil bevege seg i når det kommer til betalingsmuligheter i appen.

    Er gjerne litt vanskelig å konkludere om de da vil fjerne muligheten til å betale med kredittkort i appen, eller om det vil bli en kombiløsning.
    Uansett så tenker jeg at om Facebook og Apple Pay vil ta betaling med kredittkort så vil en stor andel av kundene bevege seg over til de plattformene om muligheten forsvinner fra Vipps, noe som gjerne vil bidra til at en andel av kundene etter en tid svikter Vipps som plattform for betaling.

    Hva tenker dere?
     
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror definitivt Vipps vil forsvinne til fordel for mer fleksible og internasjonale Facebook Pay, Android Pay, Apple Pay osv. som også vil ha bedre integrasjoner. Ikke bare med dagens sosiale medier, men også morgendagens talestyrte assistenter og Augmented Reality-briller osv.
     
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenker at det er færre som bryr seg om å betale med kredittkort enn de som kun ønsker å overføre penger "fra min konto til din konto". Dermed vil nok Vipps levere videre selv om de ikke lengre støtter kredittkort.

    Den løsningen med flest brukere totalt vinner. Og Vipps har et STORT forsprang på de andre, nye tjenestene.
     
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er den store begrensingen med Vipps er at den kun tar betalinger fra Nordmann til Nordmann, men når jeg kan betale tjenester på tværs av landegrensene så blir det ganske så annerledes, så om ikke Vipps stikker seg mer ut i verden, så vil de bli spist opp av Facebook.
     
    BendikHa liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Om Vipps velger å støtte både cc og konto til konto, så tenker jeg cc vil bli avgiftsbelagt. Det er forsåvidt rasjonelt.
    Vel å merke STORT forsprang i Norge :)

    Argumentet med å kunne betale på tvers av landegrenser er i og for seg godt, men samtidig tror jeg markedet her er mye mer marginalt enn innenriks.

    Dog, det er rart med det, når de store aktørene kommer så... Ville neppe vært dumt om Vips hadde snakket med banker utenfor Norge...
     
  6. mobie

    mobie Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Det blir spennende å se hva som skjer med avgifter på kredittkort ja, og om Facebook og resten gjør det også. Så lenge en av de ikke gjør det så må nok resten pent føye seg etter ved å ikke ta avgift for å beholde kundene.

    Vedrørende betaling på tvers av landegrenser vil vel det være mer aktuelt nedover i Europa hvor grensene gjerne ikke er fullt så tydelige i enkelte områder, kontra vi som sitter litt mer isolert her nord.

    Det avgjørende blir nok hvem som gjør det enklest, og treffer folk i de kanalene der vi kommuniserer ved god integrasjon.

    Blir jo spennende å se hva som ligger i det!
     
  7. polvotten

    polvotten Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Facebook skal aldri få noe med pengene mine å gjøre.
     
    BendikHa, kaijoar, EgilSk and 2 others like this.
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo akkurat derfor Vipps "vant" markedet i Norge. De var først ute med å være gratis.
     
  9. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Har ingen tro på at Vipps forsvinner med 2,5 millioner brukere. Peer-to-peer betaling vil være et must for bankene, spesielt når FB messenger vil samarbeide med Paypal, og nå har jo de aller fleste bankene med litt kundevolum stilt seg bak Vipps.
     
  10. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Der er jeg faktisk enig med deg!
     
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det er et par momenter som gjør at jeg tror Facebook og Apple kommer til å slite med å få markedspenetrasjon i Norge og Skandinavia.

    Først og fremst har betalingsinstitusjonene i Skandinavia høy tillit hos forbrukerne, i sterk motsetning til for eks. Facebook (billedgjort av postene over).
    En annen ting er at den unge brukergruppen som Facebook er på jakt etter, bruker ikke Facebook som sosial plattform lengre fordi foreldrene deres plutselig var der også. Ergo står de igjen med en brukergruppe som ikke har samme tillit til Facebook som de har til eksisterende betalingsløsninger.
    Sist, men ikke minst, har Vipps så sterk markedspenetrajon nettopp hos brukergruppen Facebook og Apple vil ha tak i at dette tror jeg kommer til å bli seigt for dem.

    Så skal vi heller ikke undervurdere de samfunnsmessige konsekvensene av selskaper som Apple, Facebook, Google, Uber, Amazon etc. Hva gjør de med samfunnet vi er en del av? Dette er selskaper som i svært liten grad bidrar til fellesskapet til tross for at de henter ut store overskudd fra landene de opererer i.. flere og flere blir obs på nettopp disse tingene og det taler ikke for bedre odds for å lykkes.

    Jeg tror summen av alt gjør at folk ikke ønsker å benytte seg av slike betalingsløsninger i nevneverdig grad.

    Tiden vil imidlertid vise om de lykkes eller ei!
     
    kaijoar, TigerTravel and polvotten like this.
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Utdyp? :)
     
  13. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Var faktisk MobilePay som var først med å være gratis. Vipps tok 1 krone/transaksjon. Da MobilePay annonserte at de ville starte drift, og ikke ta avgift droppet DNB gebyret umiddelbart.
     

Del denne siden