Visum - Russland

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 12. juni 2019.

Tags:
  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp kommet hjem fra min etterlengta tur til Toronto Så hvorfor ikke starte planleggingen av ny tur? ;)
    Min venn jeg hadde i Toronto er Russer ifra Irkutsk og hun fortalte meg at hennes foreldre inviterer meg gjerne til Russland, men det er et problem. Jeg kan ikke russisk og de kan ikke engelsk så her blir det å reise engang når min venn er i Russland og hun har sagt det vil bli ved nyttårsskifte.

    Så da er spørsmålet mitt; hvor mye må være planlagt før jeg kan sette igang med å søke Visum? Hvor lang tid tar det å anskaffe seg visumet? Osv..
    Dette er første gang jeg skal gå til anskaffelse av visum. Så kan vel dette bli nyttig for andre også
     
  2. mrhaakon

    mrhaakon Aktivt Medlem

    Innlegg:
    483
    Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder tid å skaffe visum dit, vet jeg ikke.
    Men det holder med at de kan "invitere" deg dit, uten at du trenger å møte de. Var det jeg fikk beskjed om av stemora mi, som har slektninger i Russland.
     
    Avixlo liker dette
  3. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Å få visum til privatbesøk er mulig men litt knotete (som så mye er i Russland når man må forholde seg til myndighetene). De som inviterer deg må gå via det russiske innenriksministeriet for å få godkjent invitasjonen, og så må den originale, godkjente invitasjonen sendes til deg slik at du kan legge den ved de andre papirene til visumsøknaden. Det vil antagelig være enklere å gjøre en hotellreservasjon på et eller annet hotell i Irkutsk, og få oversendt en invitasjon fra hotellet (skannet kopi per e-post er tilstrekkelig). Så søker du om regulært turistvisum.


    Ellers er visumprosedyrene greit oppsummert på den russiske ambassadens hjemmeside. Det billigste er å fikse ting selv direkte på konsulatet (litt knot). Det enkleste er å gå via visumsenteret nede ved rådhuset i Oslo sentrum (null knot, men gebyr).
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    293
    Det enkleste for deg er å bestille hotell, få de til å skrive invitasjon (dette er standard prosedyre for internasjonalt orienterte hotell der borte) så søker du visum i den russiske ambassaden med det.
    Evt finnes det også de som lever av å ordne dette for deg, men det koster selvsagt penger.
     
    Skarven and flying_all like this.
  5. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kan også anbefale invitasjon fra hotell du har reservasjon på. De fleste 4-5* hoteller gjør dette gratis, mens 3* og under mulig vil kreve et gebyr. Absolutt det letteste om du skal bo på hotell der. Men litt usikker hvordan det fungerer dersom du har tenkt å bo hjemme hos din venns familie og evt. avbestiller hotellet som har invitert deg..

    Anbefaler ikke å søke selv på konsulatet - altfor tids- og energikrevende. Best å gå til visumsenteret, rask og enkel prosess. Behandlingstiden vil være fra 2 dager (hvis du velger ekspressvisum mot høy gebyr) og opp til 7-10 dager (lavest gebyr).
     
    Last edited: 12. juni 2019
    Avixlo and Gribb like this.
  6. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Da jeg var i de trakter sist, fikk jeg med meg ett skjema som måtte stemples av hotellet, som bevis på at jeg hadde bodd der. Dette måtte så være med tilbake til immigrasjonsmyndighetene ved utreise
     
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Dersom du bur (med folkeregistrert adresse) i eitt av dei tre nordlegaste fylka i Noreg (Nordland, Troms og Finnmark), er det Det russiske generalkonsulatet i Kirkenes som handterar visumsøknadene (kun ved personleg oppmøte, nett som ved konsulatavdelinga på Den russiske ambassaden i Oslo).

    Det er ganske styrete for privatpersonar å få godkjent ein invitasjon for 'tilfeldige personar' som vil til Russland, så som fleire nemner er det kanskje betre at du får invitasjonen på anna vis. Mange har gjort bruk av Pasvik turist:
    https://www.pasvikturist.no/norsk/forside/

    Eit anna tips: Det er greitt å lære seg det kyrilliske alfabetet. Då kan du faktisk lese dei orda som er kliss like på norsk og russisk, slik som bank [банк] og metro [метро] til dømes. Då er du i alle fall ikkje 100 % ordblind :)
     
    Last edited: 12. juni 2019
    KRS, Avixlo and coconuts like this.
  8. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, da jeg søkte der med mitt norsk pass. Med tidligere russisk statsborger i bakgrunn og fikk visum 4 dager med lavest gebyr som 845 kr. (345 for selve visum, 300 kr gebyr og 200 kr for foto som passer til deres format.) Invitasjon fikk jeg fra falsk hotel og samt må ha reiseforsikring gyldig i perioden hos opphold i Russland. Da visum ble godkjent, så når du er i Russland. Må verten din registrere besøket ditt, spiller ingen rolle hva det står i invitasjon.
     
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
  10. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
  11. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du kan vente med å reise til neste sommer så kan du jo prøve å få tak i en EM-billett til en av fotballkampene i St. Petersburg i juni/juli 2020. Da får du en FAN-ID som fungerer som visum til hele landet i perioden 1. juni til 3. juli. Sparer penger, stress og du får eventuelt også med deg en fotballkamp :)
     
    jonss, RoadKing and phileas like this.
  12. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det var det da. Fotball er ikke helt min grei:rolleyes: Men billig visum gjør meg ingenting!

    Men tviler litt på at det blir det. Er det noen som har erfaring med å bli invitert av privatpersoner? Hadde vært litt "kult" å gjort det på den måten. Kanskje jeg kan få min russiske venn som bor i Toronto til å gjøre det (er russisk statsborger) eller må vedkommende som inviterer meg bo i Russland?
    Uansett før jeg går videre med dette bør jeg vel ha blitt enig med vennen min.

    Må forresten flyreisen være kjøpt og betalt for før jeg søker visum? Eller kan visum søkes først Også kan jeg skaffe flyreise? Skjønner kanskje at reisen må være ganske spikra om invitasjon fra hotell?
     
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, du må ha invitasjonen på plass før du søkjer om visum. Om du kjøper flybillettar før du har visumet i orden, kan du risikere at flybillettpengane er tapt om du får avslag på visumsøknaden.
    Har spurd nokon, dei sa det var jævlig styrete for dei og såg helst at eg fann ein annan måte. Dette er riktig nok mange år sidan. Og andre kan synast at det er mindre stress.

    ***
    Dei nyaste reglane blir publisert på Den russiske ambassaden i Noreg si heimeside:
    https://norway.mid.ru/no/
     
    Last edited: 14. juni 2019
    Avixlo liker dette
  14. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Visum er ikke i boks enda og det er forsatt en stund til jeg skal reise som mest sannsynlig blir i starten av Januar om alt går etter planen. Men nå kikker jeg litt på flybilletter via Aeroflot, litt for å se på reiseveiene og sånt. Der kom jeg over en reise sånn er slik: upload_2019-7-9_16-0-7.png
    Tanken er å skaffe invitasjon i Irkutsk enten privat eller gjennom et hotell. Men ville det gått an her å reist inntil Moskva de timene jeg ville fått her? Føler meg litt nybegynner på slike Visum
     
  15. Simennzz

    Simennzz Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Min samboer er født i Russland men flyttet til Norge når hun var liten. Vi besøker St. Petersburg hvert år. Hun har fortsatt russisk pass (vi gleder oss til dobbelt statsborgerskap) for å beholde muligheten til å reise til Russland uten problem, mens jeg må søke.

    Den beste metoden er å bruke TASS Norge. Det står ganske enkelt forklart hva man må gjøre her:

    https://tass-norway.no/no/questions#step_by_step

    Jeg bor i Stavanger og har brukt posttjenesten deres flere ganger, fungerer kjempefint. Om du bor i Oslo og omegn er det sikkert enklere og billigere med timebooking.

    Det har tatt i snitt en uke fra de har mottatt brevet til jeg har hatt passet tilbake med visum per post. De er effektive og raske så lenge du har all dokumentasjon med første forsendelse.

    Du trenger invitasjon, passbilde, helseforsikring og søknadsskjema for visum som er på linken. Det er også info om transittvisum på siden om du trenger det.

    Jeg vil anbefale deg å skaffe invitasjon fra et hotell. Det er noe stress for privatpersoner å skaffe invitasjon. Invitasjonene som selges på nett er i teorien ulovlige. Det er liten sjanse for å bli tatt på de derimot, men jeg syns ikke det er verdt risikoen.

    Han som oppholder seg i Toronto kan ikke skaffe deg invitasjon, man må fysisk innom en politistasjon(eller noe lignende).

    Ellers vil jeg anbefale deg å besøke St. Petersburg :)
     
    Edvard, Gribb, jgroneng and 2 others like this.
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Irkutsk i starten av Januar høres ut som definisjonen på et kaldt helvete. Et kjapt søk på Accuweather viser temperaturer opp mot -30 grader. Du vurderer ikke å vente noen måneder?
     
    Avixlo liker dette
  17. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat dit jeg skal reise imorgen tidlig, skal bli i Russland i 3 uker. 4 dager i Murmansk og 2 dager i Moskva og resten i St.Petersburg. Min mor ble født der og sa at det er beste byen å besøke i Russland. Gleder meg til reisen. Vi alle har norsk statsborgerskap og gikk plettfritt gjennom TASS.
     
    Simennzz liker dette
  18. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror det trengs å multiplisere med 2 :eek::confused:

    Beste måned er Juli selvsagt. Opp til 30 grader hver dag, men vær obs på at det er masse mygg der om sommeren.
     
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Du har terminalbytte. Med andre ord overgang fra utenriksområdet til innenriksområdet. Sjeremetevo kjenner jeg ikke, men etter å ha gått gjennom immigrasjonen er du i Russland. Ergo kan du frese innom Moskva selv om invitasjonen din er til Irkutsk, dog litt usikker når det er med overnatting...
     
    Avixlo liker dette
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Russland har begynt med ett større turistprogram, og i den sammenheng har de allerede innført E-Visum til Kaliningrad, nå innfører de også E-Visum til St Petersburg som er gyldig for besøk inntil 8 dagers besøk som vi Nordmenn kan søke gratis på å få innvilget :)


    Visum.jpg
     
    Last edited: 15. sept 2019
    jonss, Upsaker, paron and 14 others like this.

Del denne siden