VPN til reisebruk

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Are, 26. des 2017.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
  2. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,090
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har kjøpt et monster av en ruter hjemme fra Asus. Den har innebygd VPN-server som er kjempelett å sette opp til å bruke OpenVPN (open source software). Bruker som regel bare mobilen eller nettbrett på tur og da har jeg appen på telefonen som jeg kobler til nettet hjemme og så er jeg i full gang som om jeg var hjemme og er trygg.

    Den jeg har er ASUS RT-AC5300 og jeg fikk den for 2990 for lenge siden når Komplett hadde et svært salg. Det er en dyr ruter og det skal sies at jeg ikke kjøpte den BARE fordi den hadde VPN. Den er et skikkelig god ruter med masse annen funksjonalitet som feks gjestenett så du også har kontroll på de du slipper inn på wifi’en din (Ref siste episode av Helt Perfekt på TVN) ;)
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har tenkt på det samme, men liker tanken på å kunne velge hvilket land det ser ut som jeg er i. :)
     
  4. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,261
    Bonuspoeng:
    113
    Brukte NordVPN ett års tid og var sånn passe fornøyd. Grunnen til jeg valgte de var god omtale. Jeg hadde samme problem som chrt i Beijing hvor det ikke fungerte. I Norge fungerte NordVPN bra.

    Nå har jeg byttet til VPN unlimited som jeg fikk lifetime tilgang til for $24. Disse har fått bra omtale også og de 10-15 serverene jeg har prøvd fra Norge har vært lynhurtige, raskere enn NordVPN sine. Da har jeg testet nabolandene, Tyskland, England, USA, Frankrike og noen andre.

    Den store testen blir når jeg skal i loungen i Beijing igjen i juni.

    Ser de fremdeles kjører kampanje,
    https://www.cnet.com/news/get-a-lifetime-vpn-unlimited-subscription-for-29-99/

    Kanskje verd et forsøk, ikke mye å tape.
     
    OttoL liker dette
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
  6. superrolf

    superrolf Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Asus-ruterne kan settes opp både som Open VPN og point-to-point VPN server - og som VPN-klienter. Jeg har en hjemme som VPN server og en på "hytta" i utlandet som VPN-klient. Da kan alt på hytta kobles opp trådløst eller via kabel til den og videre til Norge - også TV-boks og smart-TV - med samme bruksmuligheter som i Norge.

    Jeg har Asus N66U og RT66U som koster drøye tusenlappen. En kan velge ingen kryptering eller to krypteringsnivåer, og det høyeste bruker mye prosessorkapasitet, da klarer ruterne 20-30 Mbps kontinuerlig. Uten kryptering det 3-4 dobbelte. (Mine Asus har 0,6 GHz single core prosessor, AC5300 nevnt over 1,8GHz 4-core. Men ettersom kryptering ikke går i alle prosessorer, er den ikke nødvendigvis raskere. Da er nok en med 1,8GHz dual core et rimeligere og bedre valg.)
     
    Shyneno and October like this.
  7. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,090
    Bonuspoeng:
    93
    Det eneste jeg ikke får til å fungere er Canal Digital sin T-we App på TV2 sine kanaler. De har bygd inn et eller annet merkelig i boksen som står hjemme slik at det søren meg er umulig å få til å se TV2-kanalene hvis du ikke er på det samme fysiske nettet. Jeg har googlet meg blå for å finne ut hva det er de har gjort men kan ikke skjønne annet enn at det i alle fall ikke er IP men noe på Layer2. Noe broadcasting av noe slag. Ruteren er konfigurert til å spanne VPN-nettet som om det var det samme så jeg hadde trodd at MAC broadcasts og lignende ble videresendt over tunellen...

    Noen som vet/har en ide om hva det er?
     
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,090
    Bonuspoeng:
    93
    ... ikke det at TV2 er noe veldig tap å miste, det er mer irriterende å vite at det ikke går...
     
  9. superrolf

    superrolf Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg *tror* at CD ikke har rettighet til å streame TV2 sine kanaler (for det er vel flere av de som ikke fungerer, som TV2 Zebra)? Jeg var på en hytte hos noen, de hadde samme problem som deg.

    Med Viasat kan du bare streame deres kanaler (ikke en gang NRK, TVNorge osv).

    Mens med Get har du alle.
     
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,090
    Bonuspoeng:
    93
    Ja jeg tenkte meg at det var noe slikt som ligger bak, jeg bare skjønner ikke hvordan de får det til rent nettverksmessig. Greia er at så lenge boksen er på i stua så kan du bruke appen på nettbrett og se TV2. Men hvis jeg skrur av wifi på brettet og bruker VPN over 4G så er det ingen kontakt med boksen....
     
  11. superrolf

    superrolf Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Dette reiseforumet er vel kanskje ikke det riktige for streaming i sin egen leilighet, men... Jeg svarte litt feil:

    Jeg har Viasat parabol abonnement, med det kan en streame alle TV-kanaler på nettbrett osv. via tjenesten Viaplay, som er inkludert i abonnementet hvor som helst i Norge. På selve tuneren kan en streame noen få Viasat-kanaler (TV3, TV6, filmkanalene sov).

    Hjemme har jeg Get, der kan jeg streame alle TV-kanaler hvor som helst i Norge. (Jeg har ikke film eller andre spesialkanaler, så om de fungerer vet jeg ikke.)

    Med VPN kan en også streame i utlandet, men det er ikke lov.

    De jeg besøkte på en hytte, hadde Canal Digital kabel-TV hjemme, og de kunne streame sine kanaler på hytta - bortsett fra TV2 sine. (Så vidt jeg husker hadde de et eget merke i kanal-oversikten.) Så det er nok som du sier: de virker bare via CD sitt Internett hjemme hos deg.

    Hva en kan med Alt-i-boks og andre leverandører av TV-pakker vet jeg ikke.
     
    Last edited: 15. april 2018
  12. Bolle

    Bolle Senior Advisor

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    188
    Bonuspoeng:
    43
    Altibox har samme begrensing, at TV2 kun er tilgjengelig på hjemmenettverk, ikke fra eksternt.
    Har en teori om at dette er et ønske fra TV2 for at flere skal kjøpe Sumo, men vet ikke
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du som er såpass opptatt av privacy og sikkerhet bruker vel VPN på selve maskinen, og ikke bare for den trafikken som beveger seg via Opera? – I hope.

    Jeg har også Opera som hovednettleser, men bruker ikke deres VPN.
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    De har endret VPN'en, tidligere så var det eget program som håndterte dette. Det var det jeg linket til.

    Edit:
    https://www.pcworld.com/article/3268990/privacy/opera-shuttering-vpn-app.html
     
    Edvard liker dette
  15. Elske

    Elske Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Jeg bruker Express VPN, jeg tror du kan besøke vpnportalen.no og få en gratis prøveperiode. Jeg reiser mye og har ingen problemer med det.
     
  16. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke VPN tilbyder synes folket er «best» hvis man skal se norskt innhold?Ser at Nord VPN og Express VPN har fått gode reviews. Eller er det noen andre man bør vurdere sterkt.
     
  17. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bruker Nord VPN og den funker utmerket. Kostet ikke mer enn 900kr for tre år
     
  18. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,439
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har brukt Protonvpn fra Cern i Sveits i årevis (siden starten), og var også med på å stemme frem norske servere som "visionary"-kunde. Ingen over, ingen ved siden når det gjelder privacy. Ekstremt bra ytelse, og det fungerte knirkefritt når jeg var i Kina tidligere i år for å evaluere bl.a. forskjellige VPN-leverandører, inkludert samtlige nevnt i denne tråden. Jeg bruker kun streaming for TV, og har aldri opplevd at noen tjenester har blokkert ProtonVPN.

    https://protonvpn.com
     
  19. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Har noe VPN-greier gjennom jobben, går via noe som helet FortiClient. Må bruke det når jeg logger meg på serveren utenfra, altså når jeg ikke fysisk er på kontoret i Stavanger.

    Den funket som bare det i Kina også, fikk både googlet og gjort alt annet jeg hadde behov for. Merker at det går en smule tregere enn uten, men det får så være.
     
  20. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    574
    Bonuspoeng:
    93
    Med mindre man er i Kina eller skal se på NRK så trenger man som regel ikke VPN.

    1) Sikkerheten og personvern avhenger av VPN-leverandør. Man er nok mer utsatt via VPN hos en sentral aktør en via en tilfeldig kafe med åpent nett. Mye mer sannsynlig at en VPN-leverandør har en sikkerhetsfeil, en bakdør eller får hacket kundelisten enn at noen på en tilfeldig Starbucks i Vietnam får i tak eposten din.

    2) Det meste av trafikk er nå kryptert, så usikkerheten ved å bruke åpne nett er lav. Bruker du noe viktig over http så er nok tjenesten såpass usikker at VPN ikke vil ha stor betydning uansett.
     

Del denne siden