Washington DC-CPH

Tråd i 'Reisebrev' startet av Nurse82, 16. jan 2021.

1. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Jeg liker godt å lese reisebrev, særlig nå når man blir så mye sittende hjemme. Derfor tenkte jeg at jeg skulle dele litt selv, siden det ikke er så mange reisebrev for tiden. Vi var nylig i Washington DC på en såkalt "nødvendig" reise. Vi har ikke visum eller greencard, men vi ble innvilget National interest exception (NIE) av den Amerikanske ambassaden, på grunn av vårt formål med reisen. Reisen bort var i SAS plus fra OSL-CPH-IAD, og jeg har noen få bilder herfra. Hjemreisen var i SAS buisness fra IAD-CPH-OSL, og den har jeg vært flinkere å dokumentere. I tillegg vil jeg dele noen bilder fra Washington DC med dere.

Jeg må innrømme jeg var litt spent på om alt var i orden med ESTA og NIE i forkant av reisen. Det hadde seg nemlig slik at vi ikke fikk noen dokumentasjon fra ambassaden på at vi hadde blitt innvilget NIE. Jeg etterspurte dette, men fikk til svar at de la inn dette i systemene som flyselskapene og CBP (Customs and border protection), hadde tilgang til. De sa imidlertid at jeg kunne printe ut mailen fra dem der de skrev at NIE var innvilget, og det gjorde jeg. CBP spurte faktisk etter denne i passkontroll så jeg var glad for at jeg hadde skrevet den ut.
    Her har vi akkurat boardet flyet fra CPH-IAD. Vi var vel kanskje 8 passasjerer i PLUS, så vi hadde veldig god plass. Det positive med det var at vi ikke var redde for å bli smittet av Korona :) Men jeg synes det var ganske vemodig å se alle de tomme flysetene, både med tanke på miljøet og SAS sin økonomi.
    20201211_125548.jpg

Last edited: 17. jan 2021
  2. Nurse82

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Flyturen gikk fint, og jeg synes at det var herlig å høre lyden av motorene på A330 igjen :) Vi satt på første rad i SAS plus og hadde god plass til beina. Maten var god og personalet var hyggelige. Innreise til USA gikk også veldig fint. Det var nesten ikke kø, men samtidig var det nesten ingen som satt i skrankene heller, så det tok likevel en liten halvtime før vi var gjennom. Luksus likevel :)
    Selv om vi var på et viktig "ærend" som tok det meste av tiden vår, så tok vi oss tid til å se oss litt rundt omkring. Vi følte oss trygge ifht. smitte så lenge vi oppholdt oss utendørs. Det som er fint med DC er jo at det er så god plass overalt. Det er ingen problem å holde 2 meter`n iallefall. Vi har vært veldig mange ganger i DC, så vi prøver alltid å se litt nye ting i nærområdet når vi er der borte. Denne gang besøkte blant annet Mount Vernon, hjemstedet til USA`s første president.
    20201212_133418.jpg
    Som nesten alle andre amerikanere vi traff på denne turen gikk også Familien Washington med munnbind:
    20201212_131950.jpg
    Vi tok også turen til nabobyen Alexandria, her så vi blant annet på George Washington Masonic National Memorial:
    20210116_195832.jpg

3. Nurse82

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Det var veldig mildt i DC de første dagene vi var der, og det var til og med noen som gikk i shorts. Vi tok en nydelig spasertur på National mall. Det var fredelig og fint i DC denne dagen, men det hadde visstnok vært demonstrasjoner der dagen før. Det eneste vi så til dette var et gigantisk Trump-pyntet vogntog som kjørte forbi, mens det spilte korpsmusikk. Rart å tenke på at Capitol hill ble stormet noen uker etterpå.
    20201213_165626 (1).jpg

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Reisebrev! Woohoo! :)

Vet ikke om det er bare hos meg, men jeg ser ingen av bildene?

Nurse82 liker dette
  5. Nurse82

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm. Jeg ser bildene på pc, men ikke når jeg gikk inn på mobil. Jeg limte bildene inn i teksten med ctrl+v. Bør jeg gjøre det på en annen måte?

6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du bruker Last opp fil, og så Full Image, så skal det funke.
    Screenshot_20210116-214708.png

Nurse82 liker dette
  7. Nurse82

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for hjelpen da har jeg fikset bildene.

holmen liker dette
  8. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Hipp hurra for alle reisebrev. :)

Nurse82 liker dette
  9. Nurse82

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Korona-restriksjonene i USA varierer fra stat til stat. Vi bodde like utenfor DC, i Virginia. Virginia var en av de statene i USA med minst koronasmitte i desember. Vi tok korona-test like før vi reiste, og hadde med dokumentasjon på at denne var negativ. Det var imidlertid ingen som spurte etter denne i løpet av turen. Det var en generell anbefaling å holde seg mest mulig hjemme, men ingen påbud om karantene etter innreise som i Norge. Mens vi var i Virginia strammet staten imidlertid noe inn på restriksjonene. Blant annet ble "indoor-dining" forbudt. Derfor ble det stort sett take-away som vi spiste på rommet. Frokost hentet vi i hotellets resturant og spiste på rommet. Heldigvis bodde vi på et Homewood suites hotell, og vi hadde både kjøkken, spisebord og stoler på rommet. Ellers var vi ekstremt forsiktige. Vi brukte alltid munnbind når vi var innendørs, og til tider utendørs om vi ikke kunne holde tilstrekkelig avstand til andre. Vi hadde naturlig nok også et høyt forbruk av håndsprit og servietter til overflatedesinfeksjon. Vi hadde leiebil, og unngikk dermed kollektivtransport. Når vi kom hjem til Norge var vi i karantene i 10 dager og testet oss to ganger i løpet av denne tiden. Ingen ble syke.
    Her er et bilde av det hvite hus/juletresalg: Snapchat-499371427.jpg

Xflipper, mathiasfe, Earl and 17 others like this.
  10. Nurse82

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Vi reiste hjem fra USA kun noen få dager før jul, og for min del er det alltid en god følelse å komme ombord i et SAS-fly, etter å ha vært en stund i utlandet. Det er ingen andre flyselskap som gir meg den samme følelsen, nesten som å komme hjem. (Ja jeg er en trofast SAS kunde). Før avreise slappet vi av i Lufthansa loungen en times tid... Lite folk her også.
    20210116_194122.jpg
    Vi hadde gledet oss til å fly hjem i business, spesielt med tanke på at vi skulle fly hjem om natten. Vi ble møtt av et fantastisk personale, som gjorde sitt ytterste for at vi skulle ha det bra. Som på turen ned, var det god plass i flyet, og jeg overhørte at de sa at det var 70 passasjerer ombord. God plass i business altså... 20210117_001537.jpg
    Det beste med denne flyreisen var uten tvil flysetene. Det er jo helt fantastisk å kunne legge seg flatt på en nattflyvning. Jeg må desverre si at jeg var veldig skuffet over maten. Serveringstilbudet var jo skrenket inn på grunn av Korona, det var det ingen tvil om. Man fikk valget mellom biff, kylling og vegetar. Jeg valgte kylling, noe jeg angret på. Det smakte rett og slett dårlig. Tørr kylling med et usmakelig krydder. (Jeg er ikke kresen). Jeg spiste tilbehøret. 20201217_184757.jpg
    Sønnen min valgte vegetarretten (spagetti). Denne retten smakte ganske bra. En annen i reisefølget valgte biff og han var veldig fornøyd. 20201217_184340.jpg

Kalsnes, mathiasfe, Earl and 21 others like this.
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Supert! Herlig med reisebrev igjen :)

Nurse82 liker dette
  12. Nurse82

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Etter noen timers søvn var det tid for frokost. Det måltidet var ganske bra, dersom man ser bort fra det tørre, kalde rundstykket. Frukt og pålegg var nydelig og ferskt. 20201217_235334.jpg
    Da nærmer vi oss CPH: 20201218_000113.jpg
    Soloppgang over Nordsjøen :) 20201218_081954.jpg
    Da var turen over for denne gang. Til tross for mye styr og stress ift. korona, så fikk vi gjort det som var årsaken til at vi reiste. I tillegg fikk vi oss noen lufteturer i flott vær. Ikke minst fikk vi fly igjen, noe som var en kjærkommen og etterlengtet opplevelse. Selv om maten ikke var på topp på hjemreisen, så var vi fornøyde med opplevelsen i business likevel. Det er vel slik det må være i disse tider. Jeg har iallefall ingen problemer med å forstå at SAS må stramme inn her og der etter å ha flydd over Atlanteren to ganger siste måned, i nesten tomme A330.

Kalsnes, mathiasfe, Earl and 22 others like this.
  13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!

Nurse82 liker dette
  14. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,640
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for reisebrevet! DC er alltid fint å besøke. Mykje å sjå og gjere.

Nurse82 liker dette
  15. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63

16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for reisebrev! Gleder meg til å fly igjen :D

Maten så virkelig skuffende ut. Så lenge det er servering av mat på "vanlig vis", er det ingen unnskyldning for dårlig mat. Noe annet hadde vært om det ikke var mulig å servere mat slik man pleier, og man måtte ta til takke med instant noodles f.eks.

EndreD and Nurse82 like this.
  17. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,028
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen :) Litt rart, men fint å lese om å en reise i disse tider!

Nurse82 and RoadKing like this.
  18. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,547
    Bonuspoeng:
    183
    Så det er slik fly ut på innsiden ... hadde nesten glemt det.

Tusen takk for reisebrev!

Nurse82 liker dette

Del denne siden