Widerøe Embraer E190-E2 skal gå BGO-TOS og BGO-BOO

Tråd i 'Nyheter' startet av KristianR, 17. okt 2017.

  1. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Fritt fra pressemeldingen:

    24. og 26. april 2018 skrives det luftfartshistorie, ikke bare i Norge, men på verdensbasis. Som lanseringskunde av Embraers andre generasjons jetfly vil Widerøe som første flyselskap i verden og for første gang i internasjonal luftfartshistorie ta E190-E2 i bruk på kommersielle flyvinger. Først Bergen-Tromsø-Bergen og to dager senere Bergen-Bodø-Bergen.

    Å bringe FjordNorge og Nord-Norge sammen på en mer effektiv og rask måte har lenge vært et mål for Widerøe. 24. april 2018 tar Widerøes nye familiemedlem, LN-WEA, av fra Bergen lufthavn Flesland retning Tromsø lufthavn Langnes. Oppmerksomheten vil være rettet mot Norge i det Widerøe gjør sitt 114-seters regionale jetfly tilgjengelig for publikum.

    E190-E2 er neste generasjons miljøvennlige fly og skal bidra til en bærekraftig fremtid for norsk luftfart og for Widerøe. Gjennom investeringen i nye fly tar Widerøe et større ansvar i klimautfordringen og skaper forutsetninger for fortsatt vekst.

    -Vi ser det som spennende og interresant at Widerøe setter inn sitt første jetfly mellom Nord -Norge og FjordNorge. Bodø og Tromsø er to av de viktigste hubene for turister som reiser inn og ut av Nord-Norge. Vi er meget positive til den videre utviklingen denne koblingen gir, sier Trond Øverås, adm direktør NordNorsk Reiseliv AS

    Rutetider
    24. april 2018 Bergen-Tromsø WF616 kl. 07:15 – 09:15
    24. april 2018 Tromsø-Bergen WF617 kl. 11:15 – 13:15

    26. april 2018 Bergen-Bodø WF614 kl. 08:10 – 09:45
    26. april 2018 Bodø-Bergen WF615 kl. 12:25 – 14:00
    Flytiden reduseres med henholdsvis 20 og 15 minutter mot tilsvarende flyvinger der Dash 8 Q400 benyttes.

    -Skal vi klare å utvikle turisme hele året til Norge, er det avgjørende å kunne tilby opplevelser i Nord-Norge og Fjord Norge som en del av samme reise. Derfor er det utrolig gledelig at Widerøe nå gjør det betydelig lettere å komme seg raskt mellom de to landsdelene, sier Kristian B. Jørgensen, adm. direktør i Fjord Norge AS.

    -Det er med stor glede vi tar imot Widerøes Embraer E190 når den lander for alle første gang i Norge på Bergen lufthavn Flesland, sier Aslak Sverdrup, lufthavndirektør i Avinor. – Denne flytypen representerer en helt ny generasjon fly når det gjelder lavere støy, mindre utslipp og høyere komfort. Vi er også svært glade for at nettopp Embraer skal gå i ruten mellom Bergen og Tromsø, en viktig flyrute både for både forretningsreisende og turister.

    Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor sier at det blir spennende å se hvordan denne flytypen vil gi nye muligheter i regionalnettet: - Kombinasjonen av et næringsliv i utvikling og et reiseliv i vekst gir gode muligheter til å forsterke tilbudet mellom de to landsdelene.

    -Vi tror vi at koblingen mellom fjord og fjell på Vestlandet og de røffe naturopplevelsene i Nord-Norge med nordlys og midnattssol, vil bli ett av de sterkeste reiselivsproduktene i Europa de neste årene, avslutter administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen.
     
    Henrik, Kristian and Edvard like this.
  2. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,525
    Likes mottatt:
    3,518
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant at dette skjer dagen etter at SAS annonserer at de skal starte opp direkterute mellom BGO og TOS to ganger i uken.
     
  3. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det var det første som slo meg også.
     
  4. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Høh, så "annonsen" og tenkte Ah- gjettekonkurranse! Var klar til å foreslå Bergen-Tromsø. Ble litt skuffet - og litt tilfreds da jeg så fasit ;)
     
  5. NorskHamburger

    NorskHamburger Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,305
    Likes mottatt:
    10,091
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, kombinert med at Widerøe har gått sammen med Finnair om feeder-flights til HEL så er det ikke tvil om at "skilsmissen" med SAS er i full gang...
     
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Ble for fristende...booket meg en dagreise med den nye E2 til BOO den 26/4.
    Gikk på bonuspoeng også... 16000 poeng + avgifter i Plus : TRD-BGO-BOO//BOO-TRD :):)

    Hadde lyst på Tromsø men ingen ledige bonusbilletter på BGO-TOS dessverre...:(
     
  8. PG_Pilot

    PG_Pilot Bonusjeger

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    28
    Da har jeg booking med bonusbilletter i Pluss TOS-BGO den 27. april med det nye flyet. Retur noen dager senere er med gode gamle Dash 8 Q.
     
  9. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser at WF skal presse 114 seter i dette flyet. Ifølge specs fra Embraer er det maks og betyr seatpitch på 29". Ikke bra hvis det er korrekt.
     
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Blir spennende å se hvordan dette skal funke når de skal fly for Finnair for der skal det ifølge det jeg ser hos Finnair også selges business i tillegg til økonomi... antar de da kun blokkerer midtseter i business, men ellers ingen skille. Burde jo ihvertfall fått opp enn gardin.

    Ellers så synes jeg det høres i overkant trangt ut sånn generelt...
     
  11. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Tror verken Finnair eller deres passasjerer blir spesielt imponert om det faktisk er tilfellet. Nå har jeg ikke noe håndfast informasjon å gå etter, jeg så bare på specsa for flyet, og der var det spesifisert at 114pax/29" var makskapasitet. I så fall er det et fly mange vil styre unna. Meg selv inkludert, selv om jeg har veldig lyst til å teste det.

    Når det gjelder business er det 2-2 config, så er nok nabosetet som blir blokkert i så fall.
     
  12. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
  13. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
  14. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Xflipper and Petter B-C like this.
  15. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skrev til Widerøe og spurte om dette.

    Her er svaret jeg fikk:

    "
    ''

    Sukk. :oops:
     
  16. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, interessant at Finnair selger business på de turene Bergen-Helsinki som opereres av Widerøe... tror de som bestiller business da blir svært skuffet
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Holy smokes. Så 14 flere seter enn JetBlue. Snakkes
     
    KristianR liker dette
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
  19. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    5,460
    Bonuspoeng:
    183
    Lov å håpe på BGO-LON?
     
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Tja. Klarer ikke å se at de skal klare å konkurrere med DY på BGO-LGW. Tipper BGO-TRF får E2 og så kommer det noe til utlandet fra KRS.

    Er jo lov å håpe på at de går inn på BGO-FRA, men det er nok ønsketenkning
     
    Last edited: 13. des 2017
    Eddie47 liker dette

Del denne siden