Fritt fra pressemeldingen: 24. og 26. april 2018 skrives det luftfartshistorie, ikke bare i Norge, men på verdensbasis. Som lanseringskunde av Embraers andre generasjons jetfly vil Widerøe som første flyselskap i verden og for første gang i internasjonal luftfartshistorie ta E190-E2 i bruk på kommersielle flyvinger. Først Bergen-Tromsø-Bergen og to dager senere Bergen-Bodø-Bergen. Å bringe FjordNorge og Nord-Norge sammen på en mer effektiv og rask måte har lenge vært et mål for Widerøe. 24. april 2018 tar Widerøes nye familiemedlem, LN-WEA, av fra Bergen lufthavn Flesland retning Tromsø lufthavn Langnes. Oppmerksomheten vil være rettet mot Norge i det Widerøe gjør sitt 114-seters regionale jetfly tilgjengelig for publikum. E190-E2 er neste generasjons miljøvennlige fly og skal bidra til en bærekraftig fremtid for norsk luftfart og for Widerøe. Gjennom investeringen i nye fly tar Widerøe et større ansvar i klimautfordringen og skaper forutsetninger for fortsatt vekst. -Vi ser det som spennende og interresant at Widerøe setter inn sitt første jetfly mellom Nord -Norge og FjordNorge. Bodø og Tromsø er to av de viktigste hubene for turister som reiser inn og ut av Nord-Norge. Vi er meget positive til den videre utviklingen denne koblingen gir, sier Trond Øverås, adm direktør NordNorsk Reiseliv AS Rutetider 24. april 2018 Bergen-Tromsø WF616 kl. 07:15 – 09:15 24. april 2018 Tromsø-Bergen WF617 kl. 11:15 – 13:15 26. april 2018 Bergen-Bodø WF614 kl. 08:10 – 09:45 26. april 2018 Bodø-Bergen WF615 kl. 12:25 – 14:00 Flytiden reduseres med henholdsvis 20 og 15 minutter mot tilsvarende flyvinger der Dash 8 Q400 benyttes. -Skal vi klare å utvikle turisme hele året til Norge, er det avgjørende å kunne tilby opplevelser i Nord-Norge og Fjord Norge som en del av samme reise. Derfor er det utrolig gledelig at Widerøe nå gjør det betydelig lettere å komme seg raskt mellom de to landsdelene, sier Kristian B. Jørgensen, adm. direktør i Fjord Norge AS. -Det er med stor glede vi tar imot Widerøes Embraer E190 når den lander for alle første gang i Norge på Bergen lufthavn Flesland, sier Aslak Sverdrup, lufthavndirektør i Avinor. – Denne flytypen representerer en helt ny generasjon fly når det gjelder lavere støy, mindre utslipp og høyere komfort. Vi er også svært glade for at nettopp Embraer skal gå i ruten mellom Bergen og Tromsø, en viktig flyrute både for både forretningsreisende og turister. Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor sier at det blir spennende å se hvordan denne flytypen vil gi nye muligheter i regionalnettet: - Kombinasjonen av et næringsliv i utvikling og et reiseliv i vekst gir gode muligheter til å forsterke tilbudet mellom de to landsdelene. -Vi tror vi at koblingen mellom fjord og fjell på Vestlandet og de røffe naturopplevelsene i Nord-Norge med nordlys og midnattssol, vil bli ett av de sterkeste reiselivsproduktene i Europa de neste årene, avslutter administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen.
Interessant at dette skjer dagen etter at SAS annonserer at de skal starte opp direkterute mellom BGO og TOS to ganger i uken.
Høh, så "annonsen" og tenkte Ah- gjettekonkurranse! Var klar til å foreslå Bergen-Tromsø. Ble litt skuffet - og litt tilfreds da jeg så fasit
Jepp, kombinert med at Widerøe har gått sammen med Finnair om feeder-flights til HEL så er det ikke tvil om at "skilsmissen" med SAS er i full gang...
Ble for fristende...booket meg en dagreise med den nye E2 til BOO den 26/4. Gikk på bonuspoeng også... 16000 poeng + avgifter i Plus : TRD-BGO-BOO//BOO-TRD Hadde lyst på Tromsø men ingen ledige bonusbilletter på BGO-TOS dessverre...
Da har jeg booking med bonusbilletter i Pluss TOS-BGO den 27. april med det nye flyet. Retur noen dager senere er med gode gamle Dash 8 Q.
Jeg ser at WF skal presse 114 seter i dette flyet. Ifølge specs fra Embraer er det maks og betyr seatpitch på 29". Ikke bra hvis det er korrekt.
Blir spennende å se hvordan dette skal funke når de skal fly for Finnair for der skal det ifølge det jeg ser hos Finnair også selges business i tillegg til økonomi... antar de da kun blokkerer midtseter i business, men ellers ingen skille. Burde jo ihvertfall fått opp enn gardin. Ellers så synes jeg det høres i overkant trangt ut sånn generelt...
Tror verken Finnair eller deres passasjerer blir spesielt imponert om det faktisk er tilfellet. Nå har jeg ikke noe håndfast informasjon å gå etter, jeg så bare på specsa for flyet, og der var det spesifisert at 114pax/29" var makskapasitet. I så fall er det et fly mange vil styre unna. Meg selv inkludert, selv om jeg har veldig lyst til å teste det. Når det gjelder business er det 2-2 config, så er nok nabosetet som blir blokkert i så fall.
I følge BusinessInsider (http://markets.businessinsider.com/...the-First-E190-E2-in-April-of-2018-1004761337) så skal de ha Single class med 114 seter... The airline is configuring the E190-E2s in a comfortable single-class layout with 114 seats.
Komfortabelt med 29"? Ja vel, ja Jeg gleder meg til å teste en tre-klasses-E190-E2 en dag, jeg! https://assets.embraercommercialavi...ads/2017/06/21150955/Embraer_Spec_E190-E2.pdf I C, på enkeltsetet, selvfølgelig
Ok, interessant at Finnair selger business på de turene Bergen-Helsinki som opereres av Widerøe... tror de som bestiller business da blir svært skuffet
https://www.facebook.com/wideroe.no/posts/10156145293013816 Mulig flere ruter slippes i morgen. Her er det bare å tippe i vei
Tja. Klarer ikke å se at de skal klare å konkurrere med DY på BGO-LGW. Tipper BGO-TRF får E2 og så kommer det noe til utlandet fra KRS. Er jo lov å håpe på at de går inn på BGO-FRA, men det er nok ønsketenkning