Widerøe med dramatiske rute-kutt

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bizflyer, 12. des 2015.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Widerøe vil ta ut 2 fly av produksjonen sin, og kutte hardt i rutetilbudet i Sør-Norge og til utlandet. Det går spesielt hardt ut over Kristiansand og Haugesund.

    Siden jeg bor i Kristiansand er jeg dypt skuffet over at de kutter kveldsavgangen fra København til Kristiansand og morgenavgangen fra Krsand til København. Skal jeg til utlandet fortrekker jeg virkelig å fly via CPH men nå forsvinner altså denne muligheten. Det liker jeg skikkelig dårlig.

    Hva mener dere andre om saken? Mer info her: http://insideflyer.no/dramatiske-kutt-i-wideroes-rutetilbud/
     
    Kristian liker dette
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel bare starten, bli muligens værre nå når de legger på 80kr i utgifter.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Håper dette kuttet gir lufthansa et påskudd om å starte samme tider mot MUC/FRA..
    Selv om jeg anser det som usannsynlig lever jeg i håpet :D
     
    Bizflyer liker dette
  4. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Skjønner godt at du er skuffet. Men problemet her er vel det samme som mange andre steder. At man ikke bruker tilbudet nok. KRS er jo dessuten i den situasjonene at man har relativt kort vei til Torp og Sola for mange av de reisende.

    Førstkommende mandag tester aftenposten hvilken reisemåte som er best mellom Oslo og Kristiansand. Jeg er ganske sikker på at fly ikke vinner. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Hva-er-beste-reisemate-Oslo-Kristiansand-8280190.html
     
    RoadKing liker dette
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    KLM har 3 daglige med 100 seters fly, WF har 3 daglige med 78 seters fly. KLM går stort sett smekk fulle. Folk fra både KLM og WF har fortalt meg at rutene deres på Kristiansand -AMS/CPH er noen av deres aller mest lønnsomme.

    De gangene jeg har flydd med WF til/fra CPH de siste årene har alltid vært så godt som smekkfulle, og i tillegg har nesten halve flyet vært Plus eller Business som vel WF kaller det. Det har alltid vært vanskelig å finne rimelige priser via CPH og det er nok helst pga at det er så godt belegg som jeg beskriver. Man skulle vel heller tro at det burde vært satt inn mer kapasitet her. Og når man så tar den mest lukerative avgangen i hver retning, er det komplett uforståelig.

    Joda, det kan da godt være at de siste 6 månedene har vært noe nedgang pga reduksjonene i de store oljeselskapene i området. Men de står da ikke for så stor andel av trafikken. Og WF burde jo ha en god mulighet til å fylle flyene med andre. Når en tur/retur Krsand - København sjelden finnes til under 3500 kr t/r bakerst i flyet (ja, det er ofte billigere å fly samme ruta pluss videre ut i Europa) skulle man jo tro at det burde være rom for å fly like mange avganger, men redusere prisen en smule. Det er ca like langt fra Krsand til Oslo og København, men prisen til København er 2-3 ganger høyere enn billigste billetter til Oslo. Da er det jo noe som ikke henger på greip!?
     
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var sannelig ikkje god lesing. WF-turar til Køben er jo gull om ein vil unngå OSL

    Med base i Finnmark venter eg med gru på kva som skjer med tilbudet her etter kvart. Tru om det ikkje blir reduksjon både ut/inn av Tromsø (som er eit praktisk mellomstopp). Mjølkerutene kan eg styre meg for.
     
    Henrik liker dette
  7. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Sånn som du legger det frem, så høres det jo veldig rart ut. Men jeg kan ikke skjønne at WF gjør dette uten at de ser seg best tjent med å gjøre det.

    Men dette åpner ikke for at SAS kommer tilbake da? Hvis det går utover connections osv.....
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det har vært mitt inntrykk hele tiden, også da SAS hadde ruten selv, at de ønsket å route pax'en via Oslo. Det ga prisingen helt klart inntrykk av.

    Over min fatteevne det der....
    Og en gavepakke til KLM....
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror halvparten av mine CPH-KRS har gått via Oslo rett og slett pga betydelig lavere pris.

    Fly er best så lenge man planlegger litt. Dette er egentlig ganske dårlig journalistikk når vi ser på hvordan det gikk med Oslo-Stockholm. Da vant flyet fordi toget var forsinket ...
    La oss håpe på snø i morra så ryker bussen på en smell, og så tekniske problemer med toget så man får buss for tog, og bussen står fast på veien full av snø.
    Flyet banker resten så det jomer etter...

    Et annet poeng er hva slags premisser man legger til grunn, eksempelvis start ved rutebilstasjonen i Kristiansand vil gi bussen en stor fordel, da offentlig til flyplassen er fullstendig ubrukelig, har man derimot muligheten til å bli kjørt til/fra flyplassen gjør det en verden av forskjell..
     
    Bizflyer liker dette
  10. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, buss nr 35 går jo rett til Kjevik nå til vanlige busspriser. Flybusstilbudet er dårlig og dyrt, og det samme er taxi. Betalte 550 kroner fra Kjevik til Vågsbygd med 1 stopp på veien.

    Men det kommer vel også litt an på hvor man skal i Oslo. Det er jo forskjell på om man skal til Asker eller Lillestrøm. Men det største argumentet er vel at dersom man skal være på møte i Oslo til kl 9 må man ta 0720 flyet fra KRS, og da må jeg opp kl 6 for å rekke det. Skulle jeg kjørt til Oslo måtte jeg starte kl 4, dvs opp kl 0330. Og hvis jeg da skal returnere samme dag vil kjøreturen tilbake være av den trøtte, og dermed farligere typen.

    Hadde derimot toget vært utbygget på en fornuftig måte så det tok 2-2,5 time hadde det jo vært en no-brainer....

    Buss? Nei ellers tusen takk....
     
    Are and Kristian like this.
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Dårlige nyheter for de av oss med (delvis) base på Sørlandet. Kronglete å få strafferunden via Oslo også. Familien har pleid å ta ettermiddagsflyet fra København til Kristiansand etter å ha flydd fra San Francisco, og de gangene de har endt opp med CPH-OSL-KRS har det generelt vært ganske dårlig stemning.
     
    Bizflyer and Kristian like this.
  12. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig, veldig kjedelig. Er det noen som har fått epost fra Widerøe enda? Har bookinger med kveldsflyet i mars, og spent på hvordan det løser seg nå.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig. Hva med returen mot sentrum? Den går eks 1515, osloflyet lander 1520.
    Og enda verre. Skal man fra Justvik må man ta bussen kvelden i forveien for å komme seg til sentrum for å rekke bussen til kjevik.
    Flybussen er et eget (og trist) kapittel.

    Konklusjonen er uansett at en sammenlikning mellom alternativene avgjøres av premissene.
    Jeg sparer eksempelvis 1-1.5 time på fly målt dør til dør når kona kjører flyplasstaxi. Takket være masse bompenger bblir kostnaden er ganske lik. På toppen får jeg 90x325 poeng og blir EBD. Så bil er uaktuelt:)
     
    Scandipendler and Bizflyer like this.
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke overraskende at Widerøe kutter fra Torp.

    *Disclaimer, nå synser jeg langt ute på tynn is men la gå:
    Etter at Norwegian trakk seg ut av Torp i sommer har prisene skutt i været. Og da mener jeg skutt i rakettfart. Til BGO er prisene helt hinsides, og for en helgetur til blir det fort 3000 kroner om en skal holde seg unna feriekvoten. Nå når Widerøe ser at de ikke klarer å tyne oljenæringen og relaterte næringer for den billettprisen de har operert med den siste tiden så kutter de heller istedenfor å justere på prisen, som tydeligvis må være såpass høy for å dekke både den ene og andre typen av kostnader.
     

Del denne siden