Liker ikke når det blir svart at man ikke trenger å gjennom sikkerhetskontrollen på nytt innenlands... Det er jo ihvertfall ikke en regel. Det er plenty av flyplasser uten transitthall. Trenger ikke ramse opp. Må man ut og gjennom ny sikkerhetskontroll kan det knipe på tid! @kjeeli Jeg og dama hadde "noen..." turer med Widerøe på NR billett i 2015 for å få EBD og måtte heldigvis aldri* ut av flyet dersom vi på forhånd spurte besetningen om å få sitte igjen ombord og vente på returen. MEN: først måtte kapteinen si om det var greit, noe det heldigvis alltid var. Deretter spurte besetningen gatepersonalet om det var i orden for dem å sjekke oss inn uten oppmøte, noe det heldigvis alltid* var. *(Eneste gangen vi fikk nei av gatepersonalet til å bli ombord var (seff) i Kristiansand, men da hang vi oss på en ansatt der og fikk sjarmert oss til å bli eskortert rett inn i avgangshallen. Det var jo selvfølgelig kjempemessig.) Håper sønnen din klarer sølvkort og at han får beholde det. Skal ikke kimse av fordelene som følger Norge Rundt-billetten er morro, uansett om målet er sølv eller diamant!
Nå er første del av NR billetten gjennomført! Hjemme på "perm" i dag før ferden går videre i morgen. Vi har fått en utrolig god mottakelse på alle flyvningene så langt! Fått hjelp av besetningen på alle korte turn around's, På disse flyplassene har vi fått lov til å gå utenfor flyet for å ta litt bilder og vert/vertinne har tilbudt seg å ta bilde av meg og guttungen sammen. Service er topp hos Widerøe! Vi har hatt 35 landinger fra søn-fre på 25 forskjellige flyplasser (inkl OSL) Sønnen fikk sitte på klappsete allerede første dag Narvik-Bodø Så ble det klapp på han Berlevåg-Båtsfjord-Vardø mens jeg fikk Vardø-Vadsø-Kirkenes, kan ikke klage på utsikten fra cockpit! Onsdag hadde vi en litt lengre stopover på EVE og tuslet litt rundt på p-plassen der og mini sier: Jeg har aldri vært i et flytårn før, det har jeg lyst til. Så da tenkte jeg, vi har et lengre opphold på BNN i morgen. Sendte en mail til Avinor og fortalte litt om turen vår, og hans interesse for flyplasser og flyruter. Spurte om det var mulig med omvisning i tårnet eller noe annet en flyinteressert gutt kunne synes er gøy å oppleve utenom det vanlige på en flyplass. 09:38 Torsdag morgen fikk jeg svar fra lufthavnsjef på BNN om at de skulle finne et opplegg til oss. Det ble et kanon opplegg for 12 åringen, omvisning i tårnet, besøk på alle rom bak vanligvis stengte dører for reisende, alle hangarer og tilslutt en "utrykning" med brannbil ut på rullebanen med full spyling fra kanonen. Så det var en fantastisk opplevelsesrik stopover for han (gøy for far også!) På vei tilbake ble det nok et klappsete på han fra Sandnessjøen til Bodø. Piloten spurte meg ved ankomst om hvor lenge vi skulle være i Bodø, for han kunne ordne med omvisning på Widerøe's training center. Dessverre skulle vi sørover tidlig fredag, veldig kjipt!! Denne uken har vært utrolig gøy og innholdsrik for både meg og han! Gleder meg allerede til neste "tokt" I dag har vi begynt å få segment og poeng for flight'ene. så da har han og jeg oppnådd sølvkort i løpet av neste uke! Så hvis sølvkort blir utsendt før de får oppdatert info fra Widerøe i september, tror dere dette vil bli trukket tilbake da? Greit om de trekker tilbake poengene, men hadde vært hyggelig å beholde sølvkortet! i
Widerøe er supert! Har vel hatt 150+ legs med dem siste to årene, og både crew og kundeservice er gjennomgående svært god! Eneste aberet er rutene uten poengopptjening/bruk, men det er vel en statlig regulering....
Wow, det var jo kanonbra av Avinor! Er så herlig når ting går på tillit og fleksibilitet. Gøy å sitte i cockpit, er like gøy hver gang. Hvis dere skal til Honningsvåg ville jeg absolutt spurt om å få sitte på klappsete. Det fikk jeg i fjor. Her er en video (ikke min) som viser hva som venter...
Plus at de stokker folk rundt i flyet etter eget velbefinnende selv etter innsjekk slik at jeg aldri får ledig sete ved siden av meg selv om det er ørten ledige rader..
Ja, det skjer til stadighet, på grunn av vektfordeling sier de Men det er da uansett ikke lange turene
Det kan stemme, men 1time+ med noen i setet ved siden av meg er jeg ikke interessert i. "Min" WF-rute har vært CPH-KRS og jeg flyr heller via Oslo for å unngå dette, selv om det tar dobbelt så lang tid..
Dette kjem dessverre ikkje til å bli endra heller med det første. Eg sende ein mail til Ketil Solvik Olsen i september ifjor, medan eg sat på Gardermoen og venta på fly. Eg fekk etterkvart svar om at Samferdselsdepartementet har valgt å vidareføre forbudet mot å opptene eller ta ut bonuspoeng i anbodsutlysinga for regionale ruteflygingar i Sør-Norge frå 1. april 2016. Det betyr vel at det i alle fall er fire nye år utan poengopptening på desse rutene. For min del hadde det hjelpt mykje om dei i alle fall hadde telt med segmenta, bonuspoenga er ikkje so farleg. For ein som har 30-40 segment på anbodsrutene so hadde det vore ei god hjelp!
Ja, det er veldig kjipt! Hadde rundt 70-80 segment på anbud i fjor, så da hadde jo diamantkortet vært i boks
Da har både jeg og guttungen fått Sølvkort i posten etter NR turen våres, så får vi se hva som skjer når de oppdager at vi har fått det på feil premisser. Tror dere de kommer til å trekke tilbake Sølvkortet når feilen blir oppdaget? Så en liten reiserapport. Før vi skulle hjem på helgeperm hadde vi planlagt TRD-RVK-NAM-TRD, men etter et besøk i Trondheim sentrum, bestemt vegvesenet seg for å stenge en tunnel på vei til flyplassen. Så da rakk vi ikke den flighten! Så da var det bare å sjekke tilgjengelige billetter på søndagen når vi skulle tilbake til TRD for å fortsette rundreisen. Fikk ordnet TRD-RVK-NAM men det var ingen ledige NAM-TRD så vi planla buss tilbake til TRD. Fikk en flyvertinne vi hadde møtt tidligere å spurte om det var fullt NAM-TRD, det var det pluss en ansatt på klapp. Men etter boarding i Rørvik kom hun bort til oss og sa at det var 1 no show derfra, så det kunne kansje ordne seg. Fra RVK-NAM spurte jeg sønnen min om han eventuelt ville ta den plassen hvis det ikke ble flere ledige seter fra NAM. Så når vi kom til NAM sjekket den hyggelige vertinnen med bakkemannskapet hvordan ståa var. Men ingen flere ledige plasser, så da fortalte jeg at guttungen gjerne ville ta den ene ledige plassen om det var mulig. Hun pratet med pilot og no problem for han. Problemet ble med bakkemannskapet som ikke helt visste hvordan de skulle få han inn i systemet, siden han egentlig ikke hadde billett på flighten. Etter check runden sier piloten til bakkemannskapet: Detta fikser dere på et vis! Den ansatte på klapp satt seg i kabinen mens guttungen fikk klapp til TRD, blir litt rørt av servicen til Widerøe etter dette! Med sønnen på klapp til TRD står far igjen i NAM og har en 3 timers busstur foran seg (vi hadde rom på Scandic Hell så han ventet der mens jeg humpet rundt med bussen) En annen flight vi fikk litt trøbbel med var OSL-SDN-FLO med flybytte FLO-BGO. Når vi kom til Sandane kommer bakkemannskapet inn i flyet og sier: Som dere sikkert har fått med dere er det mye tåke i Florø så dere får ikke landet der, buss til Florø står utenfor flyplassen. Ok sa jeg til meg selv, vi har jo ikke noe på en 2 timers busstur ditt å gjøre. Kommer oss ikke til Bergen hvis ingen fly kan lande og ta av. Spurte piloten om hva som kunne være lurest, hans råd var å bli med tilbake til OSL for å booke om på en annen flight. Så da var det bare å sette seg tilbake på flyet. Flyet ville uansett prøve om det var mulig med landing i FLO, men etter 3 runder rundt Florø og en avbrutt landing satte de kursen tilbake til OSL. Så 3 timer siden avreise fra OSL var vi tilbake til samme sted! Flyvertinnen hadde ikke tro på at vi kunne bli ombooket til SAS siden vi hadde NR billett, så på OSL gikk vi til SAS skranken og spurte om de kunne hjelpe oss. Etter litt tasting på data’en fikk vi boardingpass til OSL-BGO med SAS om 45 min, topp service må jeg si! Med denne flighten hadde vi håp om å klare neste del av reisen som var BGO-HAU-BGO. Etter landing med SAS på BGO hadde vi 4 min til gate closing på HAU flyvning, den klarte vi! Så på 12 flydager klarte vi 62 flyvninger, 10968 km i lufta og hadde 38t 39m på vingene. Vi fikk vært innom 39 av Widerøe’s 43 flyplasser i Norge. Selv om far ble litt sliten på slutten, kunne guttungen gjerne tatt en uke ekstra (heldigvis startet skolen igjen når vi var ferdig.
Vært spennende å høre hvor mange kvalifiserende flyvninger dere fikk ettersom dere fikk EBS. 62 flyvninger skulle jo gi EBG, så antar at det er en del av disse som ikke kvalifiserte.
Norge rundt billetten gir fra i år kun antall poeng lik prisen på billetten. Så de har fått noen ekstra poeng/legs som de ikke skulle hatt, derfor er de redd for å miste den...
Hei ThomasTjelland, Vi fikk segmenter for 10 kommersielle ruter, resten var på anbudsruter som ikke kvalifiserer til segmenter eller EuroBonus poeng. Denne turen var ment som Fly for Fun med guttungen som elsker fly, så når vi fikk krabbet oss opp til Sølvkort er jo det en fin bonus! Blir spennende å se hva som skjer når systemet blir oppdatert med WF sine lister i løpet av mnd. Vet om en "ungdom" som er klar for Business check-in når han skal til besteforeldre i høstferien
Noen som har fått sine EB-poeng fra sommerens Norge-Rundt? Leste her inne at de skulle komme nå i september...som nå går mot slutten.
Jeg har heller ikke mottatt noen poeng for billetten, men regner med de kansje dukker opp i begynnelsen av oktober.
Før reisen lagde jeg T-shirts og gensere til oss begge, litt strategisk i forhold til å få oppmerksomhet fra crew'et. Så tror nok det var litt utslagsgivende på den servicen vi fikk. Fikk t.o.m spørsmål fra andre NR reisende om hvor jeg hadde fått kjøpt de.