Vi drar til radonbefengte Bad G for å møte vår Nemesis. Sas+ til MUC. Deutsche Bahn 1 kl til destinasjon. Positiv start på OSL sas lounge, vintappetårn stengt og merkevare satt frem. Kube med laks og lerkespy. Ikke top notch. Luftwaffeplatz utenfor MUC.
Deutsche Bahn. Hva skal man si? Plassbilletter på 1. klasse i Wagen 14 innkjøpt månedsvis i forveien. Vi troppet opp på idylliske Mûnchen Ostbahnhof og forventet oss det ypperste av europeisk togkunst. Men Wagen 14 var ikke med toget. Den hadde brutt sammen og stod igjen i Münster. Konduktør Heinrich belærte oss om DBs policy i slike tilfeller, som visstnok er ganske hyppige: De berørte passasjerer må selv fly rundt på toget og se etter ledige plasser. Vi var hverken edru eller medgjørlige. Vi gadd ikke å loke rundt og endte opp med å i sitte i Bistrowagen og drikke medbrakt mesteparten av turen. Toget ankom Bad Gastein til eksakt annonsert tid. Det skal de ha skryt for.
Jeg liker München, men å kalle Ostbahnhof for idyllisk, det var dagens, regner selvsagt med at det var ironisk Helt utrolig at dere ble overlatt til dere selv når selskapet hadde dumpet vogna...
Badgastein Euro Youth Hotel & Krone ligger sentralt mellom jernbanestasjon, fjellheis og Eurospar. Eldre bygning ca midt på bildet. Priser opplyses tydelig ved ankomst. Rimelige enkeltrom til mann og mus, inkl tv, balkong og nytt bad. Men €5 i "Kaution" for fjernkontrollen. Eden pub er stedet for forfriskninger før midnatt, fremdeles pyntet til jul. Svensk trubadur som spilte Tore Tang til "ære" for oss nordmenn Er været usikkert eller sånn passe holder man seg i skianleggene rundt Badgastein/Angertal/Hofgastein. Masse bra nedfarter 5-10 km lange. Man befinner seg da mellom 850 og 2350 m.o.h. På en sikker soldag er det bare å komme seg opp til Sportgastein, 20 min med gratis buss fra Badgastein stasjon. Gondol fra 1500-2660 moh, gode løyper og offpiste muligheter. Würstl mit Pommes, klassisk lunch på fjellet. Afterski. I Østerrike konkurrerer man om å ha mest mulig krem i Irish Coffe'en. Vi blir utsatt for det ene rekordforsøket etter det andre, her på Orania Stuberl:
Herlig! Var i Bad Gastein i februar 86. Buss nedover, reiste med STS Alpereiser, en uke. Turen tok 26-27 timer. Mener å huske vi betalte ca 2600,- for buss og hotell, og ca 600,- for heiskort (ukestur). Bildene lyver ikke, det var gøy
Den gjengse oppfatning er nok at Ostbahnhof er grell som en forvokst T-banestasjon på linje 5 Vestli. Men inntrykket ble forskjønnet av duefamilier som bodde under taket over perrongene, til tross for at bavarianerne hadde satt opp gjerde for å holde dem unna. Österreichische Bundesbahnen opererte toget tilbake og her fikk vi plass som bestilt, men kupeen var uutholdelig varm selv med tempkontrollen på minimum. Stod derfor mye ute i korridoren og beundret andre passasjerers bagasje. Hver kupe hadde plass til 6 passasjerer og 4 kofferter på bagasjehyllen, så da blir det jo sånn. I hver eneste vogn. I tillegg til å ha møtt Petter Northug m/ team på vei nedover (skulle gå Marcialonga) fikk vi også se Kjetil Jansrud ved innsjekkingen på MUC på vei tilbake. Celebrity sighting begge veier m.a.o. Reisefølgets samlede cred var ikke nok til å få alle inn i Senator Lounge ved K-gatene, så da ble det businessloungen vegg i vegg. Vurderte å sjekke ut Senator også, men ble sitteliggende og småduppe i stresslessen med upåklagelig fake utsikt Kube med svartnet gris på flyet tilbake var ikke så verst, men dette serveringsformatet er altså helt på trynet udelikat og keitete. Konfekten er det lekreste SAS byr på for tiden.
Skal selv til Bad Gastein nå i mars. Er det noen som har opplevd at Lufthansa melder om fullt på flyet for skiposer o.l.? Ringte inn etter bestilling for å bekrefte skibag, fikk da beskjed om at enkelte av flyvningene våre var fulle, men at jeg da kunne finne en annen løsning for å sende ski...
Det stemmer, alle selskap i Lufthansagruppen oppfordrer til å forhåndsbestille plass for ski. Mener å ha hørt SAS har det også, men jeg er ikke sikker.
https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/spesial/ Jeg gjort endel research på dette i det siste, og det viser seg at SAS kanskje er den greieste i Europa. Grunnen til det er at med SAS får du lov til å bruke eksisterende kolli mens hos andre selskaper koster det fra 250kr (DY) til over det dobbelte med andre lav- og fullpris-selskaper.