Som nemnd i ein annan tråd slit eg litt med å sjå det store marknadsgrunnlaget for eit tredje flyselskap på rutene TOS/TRD/BGO–OSL. Når Wiss Air seier rett ut at dei ikkje ønskjer å følgje norske tariffavtalar og nærmest nektar tilsette å vere organisert i fagforeiningar så veit eg ikkje om det er denne typen flyselskap eg ønskjer velkomen til den rare fjellrøysa vår. Ja, eg veit at både DY og SK har (eller hadde?) utanlandske avdelingar der dei tilsette jobba under langt dårlegare vilkår enn dei tilsette i den skandinaviske moderorganisasjonen, eit fenomen eg ikkje akkurat helsa velkomen, det heller. Når det er sagt, flymarknaden er såpass prisensitiv at eg blir ikkje overraska om Wiss får det til ganske greitt her til lands, men kjem eg til å fly med dei? Det er eit anna spørsmål.
Folk flyr QR og EK over en lav sko selv om de driver med sosial dumping. E det billig nok (eller bra nok business-produkt), så lukker man øynene litt. Det ser man også litt på dette forumet sitt samarbeid med QR. Kjenner en som jobbet noen år i wizz, og han kaller selskapet en kreftsvulst for industrien, og har det mye bedre i Ryanair nå. Kommer til å fly wizz en gang bare for å se hva dette er, men det blir nok med den ene turen. Dette er dog en kamp man ikke kan ta i Norge. Det må løftes opp på europeisk nivå, og der ser det ut som om viljen til å gjøre noe er særs liten..
Synes ikke den sammenligningen blir helt fair. Man kan si mye om QR og EK, men man kan ikke forvente at utenlandske flyselskap flyr med norsk personell til norske lønninger på ruter mellom utlandet og Norge. Du blir ikke rik som kabinansatt i QR eller EK, men lønningene er på nivå med bransjen +/- og er gode nok til at de tiltrekker seg personell fra store deler av verden.
No kan eg ikkje svare for andre enn meg sjølv: Eg trur eg har greidd å halde min sti nokså rein (i den grad det er mogleg i den internasjonale flybransjen), men òg min glorie er sotete då eg har flyge både SAS Irland, Cimber og JetTime (og sikkert andre selskap som ikkje følgjer reglane i landa dei opererer i (sjølv om dei sikkert følgjer reglane i landet der dei er registrert) så den høge hesten skal eg halde meg unna. Okke som, dersom Wiss Air blir ein aktør på den norske innanriksmarknaden, så håpar eg at selskapet blir møtt med krav om å følgja norske reglar når det kjem til arbeidsgivarplikter osv. #kanskjeblåaugd
Det er jeg enig i, men det er en lang vei fra forskjell i lønn til hvordan QR behandler sine kabinansatte. Og til det andre du skriver, det er veldig mange som jobber med å bygge fotballstadadion i Qatar selv om mange nok hadde bange anelser om hvordan fremmedarbeidere blir behandlet i landet før de dro til Qatar. Er forresten ikke ute etter å dømme noen som flyr QR eller andre selskap, og nå flyr jeg jo Wizz selv om ikke mange ukene så trår i samme bedet jeg akkurat plantet.. Det var mer for å vise til det generelle problemet som hele flybransjen har..
Forskjeller er vel at fly som flyr innenriks i Norge har personell som har norske betingelser. Det har vel vært noen kamper i Norwegian om det ....
Fra NHO sin side: https://www.nho.no/tema/arbeidsliv/...n-morselskapet-har-ikke-arbeidsgiveransvaret/ Fra frifagbevegelse: https://frifagbevegelse.no/forside/...er-arbeidsgiveransvar-6.158.599188.74aa829575
Ser ut til at Wizz Air har dumpet prisene enda lavere - til 169 kr (gjelder Trd) Blir spennende å se hvordan dette vil ende etterhvert.
Jeg er for organisasjonsfrihet, og således ikke begeistret for at Wizzair ikke tillater fagforeninger. Men jeg blir forbauset over hykleriet. De samme som hyler mot Wizzair syns nok det er helt greit å kjøpe sko produsert i Kina istedenfor i Harstad. De kjøper nok gjerne heller klær laget i Taiwan istedenfor i Ålesund. At den panerte fisken de kjøper på super’n har vært fløyet til Thailand for filetering og panering for så å sendes tilbake og markedsføres som ekte norsk, ja det skjenker de neppe en tanke. Det er mengder av eksempler på at Norske arbeidsplasser taper for internasjonaliseringen. Men det er kanskje noe spesielt med fagforeninger for flyselskap? https://www.vg.no/nyheter/i/9Ovopq/...ansatte-i-vaart-forbund-skal-fly-med-wizz-air
Jeg synes sammenligningen halter litt. Dersom den kinesiske skoprodusenten hadde produsert sine sko i Norge med kinesiske arbeidere med kinesiske lønningen ville sammenligningen vært bedre. Jeg har ingen problemer med at Wizz flyr ut og inn av Norge selv om jeg ikke bruker de selv, men jeg har litt problemer med at de skal bruke ungarsk personell til ungarske betingelser innenriks i Norge. I transportbransjen har vi fått almengjort tariffavtalene slike at utenlandske transportører som kjører innelandstransport (kabotasje) må betale norske lønninger så lenge de oppholder seg i Norge, det burde da være mulig å få til å luftfarten også. Hvis det er så at Wizz skal betale sine piloter og sitt CC etter norske betingelser så er det selvfølgelig noe helt annet.
Godt resonnert. Likevel, vi søker alle mann det billigste, i sin konsekvens går det til slutt utover en selv.
Donald vil skape liv i gammel nedlagt gruvedrift, stålindustri, bilindustri osv Lundteigen ville at vi skulle starte å lage kjøleskap og mopeder i Norge. Hva ville en moderne bil eller motorsykkel kostet dersom alt skulle vært produsert og satt sammen i Norge? Jeg tror at den eneste måten å løfte vår egen velferd er å øke velferden i resten av verden. MEN! Produksjoner som gjøres i Norge skal betales med norske betingelser, og dette bør også gjelde flyproduksjon!
Angrep er det beste forsvaret fra wizzesjefen https://www.dn.no/luftfart/bjorn-kj...nasjonalistisk-og-proteksjonistisk/2-1-891774
Han har, samtidig, en del gode poeng også. En fagforening nærmest betinger at de ansatte og ledelsen ikke kan snakke sammen, for å sette det på spissen, og at de ansatte er tjent med å være representert av nevnte forening. Det er ikke alltid det er tilfellet. Dersom det eksisterer en god kultur, åpenhet og dialog, trenger det ikke være slik at man trenger en forening. Jeg er hveken for eller i mot, men vil bare påpeke at det er flere sider ved saken. For alt vi vet, er det lukrativt å jobbe for Wizz Air, og de ansatte gis tilsynelatende gode muligheter innad. Uten markedslønn hadde nok heller ikke jobbet der. Og han sier jo at basen i Oslo skal lønnes etter markedslønn. I starten, sier han, skal de bruke eksisterende ressurser i konsernet.
Det er alltid flere sider av en sak, det er klart. Men, nå skal de en gang inn på det norske markedet, og da kan han kritisere Norge så mye han kan, men det er ikke dermed sagt at det gir ham flere kunder..