Hei! I disse zika tider, hvor kan man dra? Thailand er nei, Miami er nei, Sør-Amerika lige så.. Men gjengen her inne sitter vell på en destinasjon eller to, som både er deilig varm, og zika fri nå på vinterhalvåret? C
Har undersøkt dette litt selv, og det later til at Chile ikke har denne myggen som sprer Zika, skal dermed være trygt. Uruguay har vel heller ikke rapportert om noe særlig forekomst av Zika enda. Ellers er jo de sørlige delene av USA bortsett fra Miami en mulighet, dog ikke like varmt som Chile. Utover det er andre alternativer jeg har sett på: Mauritius, Seychellene, Maldivene, Australia, New Zealand, Sør-Afrika, Tanzania, Botswana, Dubai (evt andre Emirater), Fiji, Haiwaii.
Det er vel fortsatt Zika i Singapore? Er vel ikke mange nye utbrudd, men jeg vet ikke om jeg hadde tatt sjansen...
Ser det blir bare mer og mer Zika. https://wwwnc.cdc.gov/travel/page/world-map-areas-with-zika Noen som har forslag her?
Ser ut som Sri Lanka fortsatt er zika-fritt. Foreløpig er ferien her i 2013 den beste ferien jeg har hatt noen sinne. 3 uker med strålende vær, mat og utrolig hyggelige folk. Selvkomponert rundreise, noe tog, buss, privatbil med sjåfør. Anbefales på det sterkeste! Mange ruter dit. Vi reiste OSL-DOH-CMB med Qatar. Turkish og Emirates har ruter med mellomlanding på Maldivene, altså et par ekstra timer ombord i flyet.
Ikke mye star alliance til Sri Lanka. Stort sett via Midtøsten. Turkish har en rute med mellomlanding på Maldivene. Da blir det i så fall "bare" biz... Ellers kan jeg støtte anbefalingen til Sri Lanka. Fantastisk reisemål. Er på vei dit nå
Hva med Sør-Afrika? Ingen malaria heller om du unngår Krüger-parken. Vi hadde en flott tur med vil ut fra Cape Town. Om dere vil ha en "Alt-i-ett" destinasjon kan dere bare bli i byen. Strand, fjell, vingårder osv. Ellers er det fine steder som Madagaskar, Réunion, Mauritius, Mayotte osv. Fordelen med alle disse er at tidssonen er ganske lik Norge så man blir ikke sveiseblind av flyturen (med forbehold om moderat inntak av alkohol).
Lurer bare. Er det andre grunner til ikke å reise til områder med zika enn graviditet og faren for fosterskader? Skal dra med meg knoll og tott på 3 og 5 til Singapore og Langkawi til vinteren og Zika har ikke vært noe jeg har tenkt på. Ser det kan gi milde plager, men noe jeg burde tenkt på?
Det er vel i bunn og grunn kun om man planlegger å bli gravid snarlig eller akkurat har blitt det at det er noe særlig tema. Det er vel også kun ca 1% sjanse for skade på fosteret om man blir smittet.
Så nettopp dokumentar om myggen, der zika var inne. Culex-myggen, som er den vanligste arten, og finnes overalt i verden, også i Norge, viser seg å spre zika-viruset. Så er bare spørsmål om tid.
Vel, Ida, det jeg skrev er ikke hentet fra "spekulative utsagn på internettfora", så det kan du jo spare deg for å si. Dette ble sagt av forskere i dokumentaren Mosquito på TV. De forsket på det under ikke-eksperimentelle forhold. Ikke lab som disse linkene over. Det er en upublisert studie fra Brasil som sier Cx kan bli infisert: http://www.biorxiv.org/content/early/2016/09/02/073197