Eg høyrer nesten løvene brøle. Takk for fine bilder og oppdateringar. Kos dykk masse! Edit: Låg visst eit "saved draft" inne frå litt seint på natt...
Jeg har et bilde av en slik løve, det var en hun som lå i veigrøften og skikket potene for bla. blod. Så reiste hun seg i sakte grasiøse bevegelser, gikk rundt bilen og så meg dypt inn i øynene (kameraet). Hun så ut som om lurte på om dette også var mat. Etter noen sekunder konkluderte hun at dette egentlig var for mye daukjøtt og vandret bortover marken ...
Flyet skulle gå kl 09.50 om morgenen og vi måtte stille på flyplassen 8.30 - 9.00 i tilfelle det kom før. Det var et ordinært rutefly, men tiden avhenger av hvor mange steder det skal nedom før det kom til Grumerti Airstrip, GTZ, ... vi var de eneste som skulle derfra så det var to biler, vår safaribil og parkvokteren sin. Parkvokteren hadde som oppgave og kvittere oss ut av parken sammen med sine tre assistenter. Sånn omtrent når flyet skulle gå, kom det en "flyplassbetjent" ut av skogen og vasket av bordene i uteterminalen og forsvant igjen. Senere skulle det vise seg at all ekspedering av flyet ble gjort av flygeren, eneste mann ombord og han hadde fire striper. Flyet kom kl 11.05 og da var vi egentlig kokt. Litt om flyet, det var et Cessna Grand Caravan fra flyselskapet Air ExCeL, med plass til 12 passasjerer, styrmannsetet var tomt så der satt en passasjer da det kom til oss. Konfigureringen var 1+2, og siden jeg er litt større en de fleste (189 og 102 kg) ble jeg beordret helt frem på setet bak sjåføren. Det trangeste var å bøye seg ned og komme frem til setet. Det var fem passasjerer i flyet da det kom til oss og vi skulle nedom å hente flere før vi skulle kjøre direkte til Arusha Airport, ARK. ARK er en lokal flyplass i Arusha og må ikke forveksles med Kilimanjaro Airport (JRO). Da vi landet på ARK viste det seg at det som var styrende for flytidene, var ankomsttid fordi alle hadde et fly videre. Vårt fly skulle gå kl 13 viste det seg. Bilder kommer!
På ARK fungerer denne som ankomstterminal og avgangsterminal .. forskjellen er at man må gå ut av terminalen på den andre siden og så inn igjen gjennom sikkerhetskontroll på samme måte som på alle andre flyplasser .. ut med PC og av med beltet og opp med deo og shampo .. og så inn igjen i samme rom .. Vet jo ikke helt hvordan sikkerheten blir ivaretatt etter internasjonale regler, men har jo opplevd at både OSL og BGO har blitt evakuert fordi noen har blandet seg inn i feil sone uten kontroll .. Baggasjen gikk inn og ut og inn igjen, gjennom samme sone. Det var et sammensurium av offisielle og uoffisielle bærere .. forskjellen der var at de uoffisielle skulle ha tips (tror jeg) .. Terminalen hadde gullfasiliteter ... Jeg fikk dessverre ikke testet loungen, men spiste lunsjboksen fra hotellet i bushen utenfor ..litt bedre innhold enn i den blå gourmet boksen på SK236 .. Etter mellomlanding og identifisering av bagasje og bagtag og penger til bærerne var det inn igjen i samme flyet og avgårde til Zanzibar .. ankomsthallen der blir en ny historie en gang jeg er på nett igjen .. Forøvrig satt Air Excels CEO ved spakene som co-pilot fra ARK til ZNZ .. Nå er det ut i solen .. uten is og snø ..
I dag har vi gjort fint lite!! Vin og grillet hummer på stranden til lunsj og sett på verden og havet ..
Virkelig flotte bilder og dette må være en utrolig opplevelse Frister veldig med en sånn tur nå som det er minusgrader, snø og sur vind utendørs her hjemme i Norge...
Morsomme bilder.. Kjenner meg igjen i mye bl.a. fra en tur til Kenya for noen år siden. Afrika har sin sjarm både på godt og ondt!
Det regner! Det regner skikkelig og dråpene er tre ganger så store som i Bergen .. Men det sies at når det regner her så varer det høyst 10 min på denne tiden av året mens man i Bergen kan forvente et opphold i januar en gang ... Ankomsten til Zanzibar var høys spesiell, landing og alt med flyet var som det skulle være, det var ingen ville dyr på flystripen som inne i Serengeti. Da vi landet på flystripen nær sentralområdet i Serengeti var det en flokk sebraer som krysset stripen og vi måtte gjøre et hopp over dem. Men like fullt var det et forville dyr som ville løpe fra flystøyen og løp for livet langs midten og bøyde av sekunder før vi traff bakken. Tilbake til flyplassen på Zanzibar, ved det som så ut til å være en ny terminal sto en 787 Ethiopian og en Airbus fra Qartar (320 eller så), ellers sto det mengder av mindre fly .. På grunn av størrelsen på vårt fly, var også all håndbagasje stuet i buken på flyet og vi skulle få den ut i bagasjehallen. Ankomsthallen var både for innland og utland og det var et sant virvar av passasjerer tilsynelatende uten mål og mening. Skiltingen kunne vært betydelig bedre og det hang et skilt om at de unnskyldte seg for de terminalen var under utvidelse. Skiltet så ut som om det hadde hengt der noen år. De fleste som sto forvirret kom med Qartar flyet og skulle gjennom kjøp av visum og passkontroll. Vi hadde visum i passet og trengte jo ikke det, men vårt problem var jo at passet lå i håndbagasjen inne i baggasjehallen .. Da kom dametasken (den med alt mulig oppi, til sin rett! Min kone hadde passet sitt oppi der og kunne vise det til mannen med stjerner og striper at vi (hun) hadde visum og hun bedyret at vi andre hadde det også. En mann med flere stjerner og striper ble tilkalt og vi slapp inn forbi passkontrollen. I baggasjehallen så det ut til å være enda mer kaos, baggasjen fra Qartar flyet sto utover hele gulvet og det var passasjerer og flyplassbetjening og bærere og portere og kuffetert og ingen skilt. Etter en lang stund med leting og toalettbesøk utenfor passkontrollen kom det en tralle med alt fra vårt fly og da strømmet passasjerer og bærere til. Vi berget vårt og kunne lykkelig trille sikksakk gjennom mengden av dem som ville hjelpe oss med å trille. Nå skinner solen og vi er klar for dagen ..