Fremgang for lavprisselskapene

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det er alltid spennende å se hvordan trafikkutviklingen er i luftfarten. Spesielt forholdet mellom fullservice-selskapene og lavprisselskapene. Både easyJet og Ryanair har i dag offentliggjort deres trafikktall for 2015, og begge kan presentere en fin fremgang for begge disse lavprisselskapene.

Ryanair kan for 2015 skryte av at det er første gang de runder de magiske 100 millioner passasjerer. Helt eksakt 101 passasjerer transporterete det kontroversielle, irske flyselskapet i fjor. I forhold til 2014 er dette en stigning på hele 17%.

I årets siste måned, desember, solgte det irske lavprisselskapet hele 91% av alle tilgjengelige seter og nådde 7,5 millioner passasjerer. En stigning på 25% i forhold til samme måned året før.

Også konkurrenten, easyJet, kan melde om fremgang i passasjertallene i forhold til 2014. De fløy 69,8 millioner passasjerer i 2015. Til sammenligning hadde selskapet 65,3 millioner passasjerer i 2014. En stigning på 6,9%. easyJet er like  gode til at selge setene sine som erkekonkurrenten Ryanair. Hos easyJet var 91,6% av alle seter solgt i 2015. En liten stigning på 0,8 prosentpoeng i forhold til året før.

Desember viste også en stigning for easyJet til 4,8 millioner passasjerer, en stigning på 4,6%. Belegget i desember falt dog en lille smule med 1,8 prosentpoeng til i alt 86,6%

Alt i alt var 2015 et godt år for de to lavprisselskapene.

 

Foto: Wikimedia Commons

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *