Fra Hongkong til Bali med Garuda Indonesia i Business Class

Garuda Indonesia Airbus A330-300

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det er alltid spennende å få prøve nye flyselskaper. I forbindelse med en reise i Asia fikk jeg mulighet til å prøve Garuda Indonesia på en fem timer lang flytur fra Hongkong til Bali.

Garuda Indonesia er ett av tre selskaper som flyr direkte fra Hongkong til Bali, i tillegg til Hong Kong Airlines og Cathay Pacific. Siden jeg har status i SkyTeam og Cathay skulle ha nesten tre ganger så mye for turen var valget enkelt.

Turen ble opprinnelig booket i økonomiklasse. Business Class kostet uforholdsmessig mye for en fem timers flytur. Etter bestillingen var gjort så jeg at det var mulig å by på oppgradering til en langt lavere pris. Jeg endte opp med å gi høyeste mulige bud i PlusGrade selv om business-kabinen ifølge ExpertFlyer var ganske tynt befolket foreløpig.

To dager før avgang får jeg en e-post av flyselskapet som forteller meg at budet mitt er akseptert. For en opptur! Rundt fem minutter etterpå får jeg imidlertid en SMS fra kredittkortselskapet mitt som har blokkert kortet mitt på grunn av mistenkelig aktivitet. Jeg forsøkte å legge inn ny kredittkortinformasjon og ringe flyselskapet, men til ingen nytte. For en nedtur…

Innsjekking

Det var nesten ingen i SkyPriority-køen hos Garuda Indonesia og innsjekkingen gikk raskt og smertefritt. Jeg benyttet anledningen til å spørre om mulighet for oppgradering. Dette var mulig, men til en helt annen pris enn den jeg hadde fått via PlusGrade. Jeg takket derfor nei og stålsatte meg for fem timer i økonomiklasse. Damen i innsjekkingsskranken hadde forståelse for dette, men kunne selvsagt ikke gjøre noe med prisen. Hun kunne imidlertid fortelle at økonomiklasse var overbooket og at jeg som SkyTeam Elite Plus kanskje kunne håpe på å bli oppgradert ved gaten. Jaja, man kan jo alltids håpe.

Det var ingen prioritering i sikkerhetskontrollen, men det var uansett ikke noe kø her så det var ikke noe problem.

Loungen

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive en egen anmeldelse av SkyTeam-loungen på flyplassen i Hongkong. Jeg fant raskt ut at den ikke var en egen artikkel verdig. Den er på ingen måte den dårligste loungen jeg har vært i noen gang, men helt klart dårligere enn de andre loungene jeg har testet på denne flyplassen.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Maten i buffeten, som i utgangspunktet ikke var spesielt spennende, var tørr og seig, og kjentes ut som den hadde stått i buffeten siden flyplassen åpnet for dagen. Utvalget av drikke var heller ikke veldig imponerende og det var ikke noen som helst form for musserende vin å oppdrive. Interiøret er lite inspirerende og det finnes ikke et eneste vindu. Hele opplegget gir assosiasjoner til bilturer i barndommen og kafeer under bildekk på fergene som trafikkerte norske fjorder.

Med tanke på at loungen er nesten ny er jeg ikke imponert. Helt greit for å slå i hjel litt tid før boarding, men absolutt ikke verdt å komme tidlig til flyplassen for.

Ombordstigning

Ved gaten prøver jeg på nytt å spørre om oppgradering, men får nå beskjed om at det er fullt i business class. Jaja, da er vel alt håp ute.

Vi stiller oss først i statuskøen når ombordstigningen starter. I det boardingkortet mitt skannes høres en alarmlyd av typen som sjelden betyr godt nytt. «Mr. Martin, there seems to be an issue with your seating», sier damen i gaten. – You have been upgraded to business class.

For en opptur!

Kabin og sete

Da jeg bestilte turen var det satt opp en Airbus A330-300 med ny konfigurasjon og 1-2-1-oppsett i business class. Dette har tydeligvis blitt endret til gammel type kabin, men den lille skuffelsen er lett å fordøye når jeg var forberedt på å sitte i økonomiklasse.

Kabinen er innredet i en 2-2-2-konfigurasjon. Både setene og underholdningssystemet er tydelig av en litt eldre årgang. Setene er imidlertid gode å sitte i. Sidene setene har justerbar fotstøtte er den lille vinkelen når setet legges helt ned knapt merkbar.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Vi får tildelt sete E og F bakerst i minikabinen med bare to seterader. Den lille kabinen føles nok litt mer intim og eksklusiv enn hovedkabinen foran. Det er noe støy fra de mindre privilegerte på økonomiklasse rett bak oss, men ikke verre enn at det kan løses med støydempende hodetelefoner.

Mat, drikke og service

Så snart alle har funnet setene sine får vi servert varme håndklær og Champagne av typen Castelnau  Cuvée Brut 2005. Jeg er på ingen måte noen ekspert på Champagne, men synes den holder greit nivå til business class å være. Påfyll får vi også, noe vi selvsagt takker ja til siden vi er sulteforet på Champagne etter det skuffende loungebesøket.

2005 Castelnau Cuvée Brut Millesime
2005 Castelnau Cuvée Brut Millesime

Så snart setebeltelyset er slukket serveres det mer drikke. Vi får raskt servert en amuse bouche i form av et terteskjell med røkt laks.

Til forrett serveres det en salat med skivet indrefilet av okse. Fortsatt sulten på proteiner velger jeg indrefilet av okse til hovedrett også. Til dessert får vi servert sjokoladekake. Rødvinen jeg har valgt, Vasse Felix Cabernet Sauvignon, smaker også godt og jeg holder meg til denne gjennom hele måltidet.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Maten er delikat anrettet og smaker også godt. Garuda Indonesia serverer en av de beste måltidene jeg har fått servert i business class. Jeg tør faktisk påstå at jeg har fått mat i Lufthansa First Class som holder lavere nivå enn dette. Servicen er også upåklagelig.

Booking, pris og bonuspoeng

Turen kostet 3 775 HKD (~3 965 NOK) per person i økonomiklasse og ble bestilt direkte fra Garuda Indonesia sin nettside.

Siden jeg sjelden flyr SkyTeam og bare har middels ambisjoner om å rekvalifisere til Elite Plus, har jeg ikke et veldig bevisst forhold til opptjening av bonuspoeng. Jeg valgt å tjene poeng i Air Europa SUMA siden jeg har status der. Jeg registrerer av kontoutskriften at jeg har fått godskrevet 1 880 miles og 1 074 level miles.

Konklusjon

Jeg hadde egentlig ingen spesielle forventinger til Garuda Indonesia, men er svært fornøyd med produktet de leverer. Servicen er topp, maten og drikken holder jevnt over høyt nivå.

Kabininnredningen er ikke topp og jeg får anta at Garuda Indonesia sitt nye business class-produkt er et lite hakk over. Når det er sagt er setene gode å sitte i og helt greie å sove i også. De er uansett milevis over det du får på en fem timers flytur i Europa i det europeiske flyselskaper kaller business class.

Skal jeg pirke på noe er det den triste Skyteam-loungen i Hongkong, men det kan flyselskapet streng tatt ikke lastes for. Jeg tar gjerne en ny tur med Garuda Indonesia.

Oversikt

Service

Kabin

Mat og drikke

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Jeg hadde egentlig ingen spesielle forventinger til Garuda Indonesia, men er svært fornøyd med produktet de leverer. Servicen er topp, maten og drikken holder jevnt over høyt nivå.

Kabininnredningen er ikke topp og jeg får anta at Garuda Indonesia sitt nye business class-produkt er et lite hakk over. Når det er sagt er setene gode å sitte i og helt greie å sove i også. De er uansett milevis over det du får på en fem timers flytur i Europa i det europeiske flyselskaper kaller business class.

Skal jeg pirke på noe er det den triste Skyteam-loungen i Hongkong, men det kan flyselskapet streng tatt ikke lastes for. Jeg tar gjerne en ny tur med Garuda Indonesia.

4.1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *