Guide: Oppgradering med Optiontown

Optiontown

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det finnes mange måter for å fly businessklasse. Den mest åpenbare, men også dyreste løsningen, er selvfølgelig å booke businessbillett. Men det finnes andre og rimeligere måter å unne seg litt luksus på flyreisen. Bonusfeber gir deg her en guide til hvordan man kan kjøpe oppgradering fra SAS Go til Plus eller Business, eller fra SAS Plus til Business.

SAS samarbeider med Optiontown for å tilby sine kunder mulighet for å kjøpe oppgradering til en høyere serviceklasse. Merk at dette gjelder kun for billetter kjøpt for penger, altså ikke bonusreiser.

SAMSUNG CAMERA PICTURESEt flatt sete er en komfortabel måte å reise langt på. Og det trenger ikke koste den berømte skjorta, heller.

I dette eksempelet tar vi deg gjennom stegene fra en kjøpt SAS Go billett til et sete i SAS Business klasse. Oppgradering er mulig på alle SAS’ ordinære ruteflyvninger, så hvis billetten din er fra Oslo via København til New York, kan du bli oppgradert til Plus på Oslo-København og til Business på København-New York

Det første du må gjøre er å bestille en billett i SAS Go. Du mottar så en bookingreferanse på seks tegn. Det er denne referansen du må benytte deg for å bestille oppgradering.
Når billetten er bestilt, går du til www.optiontown.com hvor hovedsiden tar deg rett til «Upgrade Travel Option» eller UTo som det fra nå av vil bli referert som.

Optiontown

OptiontownFyll inn informasjonen, som vist på bildet over. Deretter følger du instruksene videre ved å trykke på «Show Upgrade Options»

For å bestille en UTo, vil man bli belastet en 5 EUR avgift som ikke er refunderbar, per strekning. Pris for oppgradering oppgradering fra København til New York, fra GO til Business kan koste fra 250 EUR og oppover.

Her er et priseksempel:
UTo avgift CPH-EWR 5 EUR
Pris for oppgradering til SAS Plus 189 EUR
Pris for oppgradering til SAS Business 350 EUR

UTo avgift EWR-CPH 5 EUR
Pris for oppgradering til SAS Plus 340 EUR
Pris for oppgradering til SAS Business 560 EUR

Det kan være lurt å velge oppgradering til både SAS Plus og Businessklasse, da dette øker oppgraderingssjansene dine. Merk at du da blir belastet UTo avgiften, samt Business-oppgraderingsprisen. For CPH-EWR vil det da være 355 EUR totalt (5 EUR + 350 EUR.)

Dersom du kun blir oppgradert til Plus, vil prisdifferansen mellom Plus og Business refunderes.

SAMSUNG CAMERA PICTURESNye SAS Business snackbar om bord, København-New York

NB! Man kan også gå tilbake senere å søke UTo, selv etter at utreisen er gjennomført.

For å få en pekepinne på hvor fullt flyet er i Go, noe som øker sjansene for oppgradering, kan du bruke Expert Flyer eller Flight Stats. På de sidene vil man kunne se cirka hvor mange billetter som er til salgs i hver «fare bucket» eller bookingklasse.

Hvis du mot formodning ikke skulle bli oppgradert i det hele tatt, vil du beholde ditt sete i Go, og pengene (minus UTo avgiften på 5 EUR per strekning) vil bli refundert til det kredittkortet du benyttet under bestilling, i løpet av 5 virkedager. Jeg har selv fått avslag på oppgraderinger et par ganger, og pengene kommer, etter min erfaring, ganske raskt tilbake på konto.

Så hvordan får du vite om du har blitt oppgradert?

I teorien så skal du få en bekreftelsesmail fra Optiontown, men min egen erfaring tilsier at det ofte kommer ny e-ticket fra SAS før det skjer. Man kan også logge seg inn på Optiontown.com for å sjekke status. Man får beskjed fra Optiontown per email og ved å sjekke status, om man ikke har blitt oppgradert.
Hvis du er så heldig og vinner i «lotteriet» så får du ny  billett per e-mail, som regel fra 72 til 4 timer før avgang.
Om du mot ikke hører noe fra Optiontown eller SAS, og statusen står som «Upgrade decision pending» bør du ikke sjekke inn før du kommer på flyplassen, da det kan ødelegge dine oppgraderingssjanser.

Jeg har ved en anledning opplevd å få beskjeden fra Optiontown om at «Upgrade subject to availability.» Uten å vite helt hva SAS/Optiontown mener med det, opplevde jeg da å bli oppgradert ved innsjekkingsskranken i Chicago. Det var forøvrig god plass om bord fra Chicago til København, så «availability» var definitivt til stede, selv om jeg så mange som oppgraderte med poeng i loungen.

Les mer om Optiontown på SAS sine nettsider

SAMSUNG CAMERA PICTURESGod benplass i nye SAS Plus på langdistanseflyene

Hvorfor velge Optiontown fremfor oppgradering med Eurobonus-poeng?

Selv om oppgradering med EuroBonus-poeng kan være en fornuftig bruk av poengene, vil en oppgradering med Optiontown gi en fordel man ikke får med enten confirmed eller standby poengoppgradering.

Man opptjener poeng for den klassen man blir oppgradert til!

Fordi både SAS Plus og SAS Business gir ekstra opptjening av EuroBonus-poeng kontra SAS GO, vil man uansett tjene mer poeng når man blir oppgradert med Optiontown.

Du kan eventuelt kombinere UTo og oppgradering med bonuspoeng. En poengoppgradering fra SAS Go til SAS Plus koster 15 000 EuroBonus-poeng, og 45 000 EB-poeng fra Go til Business.

Tips: Bruk UTo fra SAS Go til SAS Plus, hvis prisen for oppgradering til Business er litt dyr, og bruk poeng for å oppgradere deg fra Plus til Business. Det koster da kun 25 000 poeng, samtidig som du opptjener 150-200% bonuspoeng siden du ble oppgradert til Plus med UTo, så vil «nettoprisen» for poengoppgraderingen faktisk være nærmere 15 000-2000 EB-poeng.

Så, hva er trikset for å bli oppgradert?

Lønner det seg å legge inn oppgraderingssøknad tidlig eller nærmere avgang?

– Jeg har lagt inn søknad både lang tid i forveien og tett opp mot avgang. En av gangene jeg la inn søknad i god tid i forveien, fikk jeg avslag, mens da jeg la inn søknad en uke før avgang gikk oppgraderingen gjennom.

Må flyet være helt fullt i Go for at man skal bli oppgradert?

– Det trenger ikke å være helt fullt, men jeg har egentlig ikke helt skjønt sammenhengen der enda. Noen ganger med mye ledig «bak» i Go har jeg blitt oppgradert, andre ganger ikke. Det er vel en grunn til at det kalles «lotteri» blandt oss som har benyttet oss av dette noen ganger.

Allikevel vil utsolgte fare buckets gi en OK indikasjon på om UTo vil gå gjennom.

Hva er egentlig konklusjonen?

Det koster bare 5 EUR om man ikke blir oppgradert, og den lille summen er spenningen verdt. Jeg spiller hverken VikingLotto eller tipper på Oddsen, men jeg er blitt ganske avhengig av lotteriet som Optiontown tilbyr når jeg skal ut og fly med SAS. Så fremt at prisen er rett, kan man oppleve luksus på flyturen for langt mindre enn hva det ville kostet å kjøpe en fullprisbillett i businessklasse.

Optiontown er også tilgjengelig på innenriks- og Europa-rutene til SAS. Da betaler man først og fremst for mer EuroBonus-poeng, da servicen om bord ikke er så mye å trakte etter, lengre

Har du erfaring med eller spørsmål om oppgradering med Optiontown? Del gjerne med eller spør oss i Optiontown-tråden på forumet!

 

Artikkelen ble publisert 3. april 2014, og oppdatert 25. juni 2015.

Kommentar

  1. Robert H sier

    Hei Cecilie

    Knallbra guide! Steg-for-steg detaljert veiledning og gode tips til hvordan man kan leve det gode liv uten å ruinere seg (eller hvordan man kan oppleve enda flere oppgraderte turer før man likevel har ruinert seg 🙂 )

    Hilsen Robert H

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Robert H!

      Tusen takk for det. Jeg håper denne guiden kan være til hjelp for mange som ønsker å fly business for en billigere penge 🙂

  2. Knut H sier

    Hvordan er det hvis 2 med setereservasjon sammen ønsker oppgradere? Risikerer man å splitte et par?

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Knut H!

      Når man søker om Optiontown oppgradering (UTo) så blir alle som reiser på samme PNR lagt til i oppgraderingssøknaden. (Dette kan unngås ved at man kontakter SAS og «skiller ut » i to forskjellige PNR)

      Hvis du og en annen reiser på samme PNR; så er det ikke gitt at man ved en oppgradering får sete sammen. Men etter min erfaring er dette noe som pleier å løse seg ganske greit ved at man allikevel får sitte sammen. Dette avhenger jo i stor grad av hvilke seter som er opptatt allerede.

      Håper det svarte på spørsmålet ditt!

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Øystein, beklager sent svar!

      Optiontown samarbeider kun med et knippe flyselskap. Lufthansa er ikke en av dem. Det er mulig Lufthansa tilbyr andre former for oppgradering, men disse kjenner jeg dessverre ikke til.

      Mvh Cecilie 🙂

  3. Trygve sier

    Hei

    Ser dere skriver at det kan lønne seg å prøve oppgradering til SAS Plus med Otiontown og deretter med poeng videre til Business. Det var min tanke på en kommende tur hjem fra EWR til OSL om et par uker. Skrev en mail og spurte SAS om hvordan jeg skulle fram for å få det til, og fikk dette til svar:

    «När du blir uppgraderad genom Optiontown kommer din biljett inte skrivas om, så om du sedan går in för att göra en uppgradering med poäng kommer systemet fortfarande se dig som att du sitter i SAS Go.

    Så du kan inte uppgradera dig till SAS Plus med Optiontown och sedan uppgradera dig till SAS Business med poäng.»

    🙁

    Her har enten Eurobonus eller dere misforstått – for tanken, den er veldig god, den! Ellers takk for mange gode tips! 🙂

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Trygve, beklager sent svar

      Jeg har som sagt oppgradert meg med Optiontown flere ganger. Man får da faktisk ny billett med ny bookingklasse påskrevet. Det som SAS sier der er feil. Hele «poenget» (pun not intended 😉 ) er jo nettopp at når man oppgraderer seg med OT, så vil man opptjene poeng i den nye klassen man oppgraderes til, f.eks Z som er business og gir 200% Eurobonusopptjening.

      Så ja, man kan oppgradere seg fra SAS Go til SAS Plus med Optiontown, og så betale 25 000 poeng for å oppgradere seg fra Plus til Business 🙂

  4. Jone Andersen sier

    Hei! Mulig jeg er litt dum her, men finnes det noe statistikk som viser belegget I de ulike kategoriene på ulike flighter?
    jeg reiser CPH-SFO (SK 935)mandag 16/3, og ORD-CPH (SK 944) mandag 30/3. Jeg har bestilt billigste arbeiderklasse begge veier, men spesielt på hjemturen kunne jeg tenke meg å oppgradere. Noen som vet noe om sannsynligheten, eller bør jeg kjøre «safe» og bestille en confirmed upgrade med poeng? Kan man allerede nå si med en viss sannsynlighet nøyaktig hvilke fly som blir brukt på disse avgangene?

    • Henning sier

      Hei! Jeg vet ikke om det finnes statistikk på slikt som er tilgjengelig for allmennheten, men du kan jo spørre om noen i forumet vet det. Jeg sjekket Expertflyer.com for reisen din 30. mars, og den har foreløpig fler enn 9 ledige seter i alle klasser. (9 er maksimum som vises.) Flyet er en Airbus A340.

  5. Clemens sier

    hvordan ved jeg hvor mange point man får?
    opgradering til plus giver jo forskelige antal point da SAS (desværre) nu opdeler i
    SAS Go Go Flex & Plus Saver Plus & Business Saver SAS Business

    hvad får man gennem optiontown?
    er det Plus er det super, er det Plus saver så er det ikke det værd

    Mange tak
    Clemens

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Clemens! Det varierer dessverre med hvilken klasse man får gjennom OptionTown. Det er ingen måte å forutsi/påvirke dette på forhånd!

      Mvh Cecilie

      • Kristian sier

        Hei, henvendte meg til Eurobonus om dette i forbindelse med en Japan-reise og fikk følgende svar: Please kindly note that passengers using Optiontown upgrade to upgrade their flight to SAS Plus class are always booked in P-class. Om Maria T her svarer for alle langdistansereiser eller bare for Tokyo–København er ikke godt å si. Om ikke annet er det kanskje en pekepinn på hva vi kan forvente ved oppgradering gjennom OT.

  6. Wiolenze sier

    Min erfaring med Optiontown er at det må være fullbooket i Go for at en skal få oppgradering. har prøvd 5-6 ganger (tur retur) og blitt oppgradert for 1 tur retur totalt. Alle gangen jeg ikke har blitt oppgradert med Optiontown har jeg klart å få oppgradering med poeng på innsjekk, i flere tilfeller med 4 reisende. Oppsummert så tror jeg SAS kun godtar pengene fra Optiontown for oppgradering hvis de vet de uansett må flytte noen framover.

    • Cecilie Larsen sier

      Heisann!

      Det er tydelig at erfaringene våre spriker litt, men det er kanskje det som gjør dette oppgraderingslotteriet litt spennende 🙂

  7. onkel reisende mac sier

    Jeg ble oppgradert sammen med 2 andre fra København til Chicago i mars fra SAS go til SAS Plus.
    Ingen av oss fikk Plus-poeng etter oppgraderingen og SAS sier at etter 1. januar så får du ikke poeng for den nye klassen lengre. Kun den klassen du har kjøpt billett til.

    Stemmer dette?

  8. Chris sier

    En ting som interesserer meg er hva som gir størst forutsigbarhet og sannsynlighet for oppgradering når man kan velge mellom å oppgradere for poeng eller med Optiontown? Når man ser bort fra fordelen med Optiontown om mer bonusopptjening hva vil man anbefale? Hvem blir prioritert av SAS: kunde som oppgrader 30 dager før med poeng eller Optiontown? Takker for innspill.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Chris!

      For å si det sånn, den eneste «garanterte» måten å fly Business eller Plus er jo såklart å booke en billett i disse klassene. Når det gjelder forutsigbarhet og sannsynlighet for oppgradering med Optiontown vs poengoppgradering, så har jeg egentlig ikke så veldig stor formening om det. Du kan i begge tilfeller oppleve at Business er helt fullsatt med fullt betalende passasjerer, og da er det like lite sannsynlig begge deler. Det kommer alltid an på hvor mye ledig det er i klassen du vil oppgraderes til.

      Når det gjelder anbefalinger for hva som er «best» (innser at dette er svært individuelt, så jeg svarer kun for egen regning) så tenker jeg som så:
      1. Optiontown
      2. Poengoppgradering dersom OT er veldig høyt priset.

      Som jeg har nevnt i guiden, så har jeg også noen ganger oppgradert fra GO til Plus med OT, og så videre til Business med poeng. Da føler i allefall jeg at jeg får god valuta for både penger og poeng.

      OT vs poengoppgradering kommer jo også an på hvor mye du er villig til å betale i $$$ og hvor mange EB-poeng du har tilgjengelig på kontoen din.

      Mvh Cecilie

  9. arild sier

    Hei

    Ja dette er jo et lotteri. Fikk akkurat vite at vi har «vunnet» seter der frame I bussen fra CPH til San Fran. Et lite skår I den gleden var jo selvfølgelig at det er den «gamle» maskinen som skal ta oss dit )-:
    Trodde de nå hadde de Nye på så lange flygninger, men men………

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *