Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
– Det er mange nye boliger under prosjektering og utvikling. Vi får forespørsler fra fjern og nær, og vi forsøker å finne løsninger til alle. Vi har solid erfaring på hvordan bildeling kan settes opp i boligprosjekter, sier Eivind Thorne, leder for Hertz BilPool.
Det at eiendomsutviklere nå prosjekterer inn bildeling er en økende trend. Det første prosjektet var på Vulkan, der Aspelin Ramm ønsket å legge til rette for bildeling for både bedriftene og leilighetene på området. Den senere tiden har Hertz også prosjekter med eiendomsutviklere i Drammensregionen, i Kristiansand og gjennom Höegh Eiendom på Hasle Linje. På Hasle Linje bygges det ut både næring og bolig, og alle får tilgang til bildelingen.
Stadig flere prosjekter
Bygg 01, eller Vinslottet som det også kalles, ble akkurat lagt ut for salg, og allerede er en rekke leiligheter solgt. I dette prosjektet følger medlemskap i Hertz BilPool med på kjøpet. Det gjøres på alle prosjektene på Hasle Linje.
– Vi ser en trend der flere og flere boligkjøpere ikke eier bil og ønsker å knytte seg på denne type løsninger. Dette er spesielt merkbart for målgruppen med unge nyetablerte familier som flytter fra sentrumsbydelene. Sambruksløsningen på Hasle Linje der kontoransatte bruker bildelingen på dagtid og beboere kan bruke de samme bilene på kveldstid og i helgene gjør dette til en vinn vinn for prosjektet som helhet, sier Jørgen Flaa, Daglig leder i Hasle Linje.
Det samme gjelder for et nytt prosjekt sentralt i Oslo.
– I august signerte vi avtale med et nytt boligprosjekt i Oslo sentrum, Hollenderkvartalet. Det spennende prosjektet skal tilrettelegge for bildeling når innflyttingen skjer i 2018. Med i leilighetskjøpet følger medlemskap og to biler i en egen bildelingsløsning på området. De fikk dispensasjon fra kravet om 42 p-plasser. Det ble redusert til 10 plasser og tilrettelegging av 2 bildelingsplasser, sier Thorne.
Bra for utviklerne, beboerne og miljøet
– Vi har stor tro på at dette blir stadig mer attraktivt for eiendomsutviklere og vi skal være behjelpelige med å lage gode løsninger for dem. Vi har kompetanse og lang erfaring med hvordan dette kan gjøres slik at det gir fordeler for alle. Utbyggerne kan spare penger på å bygge færre p-plasser, byen får færre biler og de som flytter inn får en rimelig billøsning der de bor, sier Thorne.
Nå håper aktørene på at politikerne og Plan- og bygningsetaten vil lage styrende reguleringer.
– Situasjonen i dag er at parkeringsplasser blir fjernet fra gateplan, mens utbyggere er tvunget til å bygge store p-kjellere. Når prosjektet er ferdig står det ledige plasser i garasjen fordi folk i byen ikke ønsker å kjøpe parkering med leiligheten sin. I stedet for å bygge disse unødvendig parkeringsplassene kunne utbyggerne tilrettelagt for bildeling. Dette vil føre til færre biler, men at bilene som finnes er mer tilgjengelig fordi flere deler på å bruk dem, sier Eivind Thorne i Hertz BilPool.
Pressemelding: Hertz
Legg igjen en kommentar