Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Hurtigruten og skipsbyggingskonsernet Kleven signerer intensjonsavtale om bygging av inntil fire topp moderne ekspedisjonsskip. Det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018.
– Dette er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie. Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.
Avtalen synliggjør Norges sterke internasjonale rolle som verftsnasjon. Den vil også sikre Hurtigrutens posisjon som verdensledende innen opplevelsesturisme i Arktis og Antarktis.
Sikrer arbeidsplasser
Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen hadde all grunn til å smile under dagens offentliggjøring av avtalen om bord på MS Polarlys i Bergen. Intensjonsavtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip.
Oppdraget betyr økt aktivitet i Ulsteinvik i år framover.
– Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. En kontrakt som dette vil selvsagt være svært viktig for oss og en sentral del av sysselsettingen i prosjektperioden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Rasmussen.
Det er mer enn ti år siden Hurtigruten sist bygde et nytt skip, ekspedisjonsskipet MS Fram. Hurtigruten har i denne prosessen vurdert tolv verft over hele verden. Valget falt på Kleven i Ulsteinvik. Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven. Det siste skipet som ble levert fra verftet var MS Finnmarken i april 2002.
– Vi har vurdert tilbyderne ut fra et omfattende sett kriterier hvor kvalitet, leveransedyktighet og pris har veid tyngst. Det var spesielt hyggelig å se at et norsk verft kom best ut. For oss er det viktig at Hurtigruten igjen kan bidra til aktivitet og arbeidsplasser i en stolt og lang norsk verftstradisjon, sier Skjeldam.
Miljøvennlig teknologi
Skipene spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan seile også langs norskekysten. Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer.
– Hurtigruten skal være fremst innen grønn shipping. Miljøhensyn er satt i høysetet og ny teknologi skal bidra til lavere utslipp, sier Skjeldam.
Skipene er designet og utviklet av Rolls-Royce med bistand fra den anerkjente skipsdesigneren Espen Øino. De er konstruerte for lavt drivstofforbruk og maksimal komfort ombord.
– Dette blir innovative ekspedisjonsskip med avansert miljøteknologi som tar gjester til unike og særpregede reisemål. Det er svært inspirerende å få være med på å virkeliggjøre Hurtigrutens ambisjoner på dette området, sier Rasmussen.
***
Om Hurtigruten og Kleven
Hurtigruten er den originale norske kystruten siden 1893 og bringer gods, lokale passasjerer og turister til 34 havner langs norskekysten mellom Bergen og Kirkenes, hver dag, hele året. Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS Fram seiler i Antarktis, ved Spitsbergen og ved Grønland. Fra høsten 2016 vil også MS Midnatsol seile til Antarktis. Hurtigrutens nyeste ekspedisjonsskip, MS Spitsbergen, settes i rute denne våren.
Kleven er landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Konsernet bygger og utruster store og teknologisk avanserte offshorefartøy og andre typer fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og går med dette mot strømmen i norsk skipsbygging. Konsernet er pionerer innen bygging av LNG-drevne skip, og har som mål å levere de mest lønnsomme og effektive løsningene til verdens mest krevende offshoreeiere. Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande kommune.
Om skipene
Spesialdesignet ekspedisjonsskip for polare farvann
Tilpasset også den norske kystruten
Antall passasjerer: Om lag 600
Antall lugarer: Om lag 300
Dimensjoner (ytre): Lengde 140 m, bredde 23 m, høyde 29 m
Dyptgående: 5,3 m
Levering: Første skip juni 2018, andre skip juni 2019
Isforsterket skrog
Kilde og bilder: Pressemelding fra Hurtigruten
Legg igjen en kommentar