Innlegg: Flysikkerheten var ikke i fare i Kristiansand

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De siste dagene har en rekke norske medier omtalt en hendelse med et innleid Norwegian-fly i Kristiansand, hvor det skapes et inntrykk av at Norwegian ikke tar hendelsen på alvor og at selskapet ikke er opptatt av sikkerhet. Disse påstandene er feil og alvorlige.

Sikkerheten går foran alt annet vi gjør og den går vi aldri på akkord med. Det norske Luftfartstilsynet, Norwegian selv og selskapet som gjennomførte flygningen har alle konkludert med at det ikke var noen reell fare for sikkerheten til passasjerene eller besetningen. Det ble imidlertid avdekket flere brudd på prosedyrer og rutiner, og vi iverksatte derfor umiddelbart en grundig undersøkelse av hendelsen. Go2Sky, som gjennomførte den omtalte flygningen for Norwegian, har også gjort sin egen undersøkelse av hendelsen. Et eksempel på prosedyrebrudd var at en av de kabinansatte ikke var på plassen sin da flyet startet å akselerere. Han satt imidlertid på plassen sin før flyet forlot rullebanen.

flysikkerheten

Flysikkerheten god

Norwegian har en meget god sikkerhetsstatistikk, og blant alle bransjekolleger jeg har lært å kjenne gjennom mine 30 år som pilot, er sikkerhet førsteprioritet. I Norwegian gjennomsyrer sikkerhetsarbeidet alt vi gjør, og våre rutiner og prosedyrer blir sågar brukt som eksempler for andre samfunnsområder, som sykehus og helse. Luftfarten er dessuten en svært godt regulert bransje med blant annet sentrale institusjoner som det europeiske sikkerhetsorganet EASA og nasjonale myndigheter. Det betyr at piloter fra ulike selskaper, uansett europeisk nasjonalitet og ansettelsesforhold, følger samme regelverk.

Jeg forstår at våre passasjerer blir bekymret når de leser medieoppslag om manglende sikkerhet. Jeg forstår at hendelser om bord kan virke skremmende. Til dere vil jeg si at selv om det kan oppstå brudd på prosedyrer betyr ikke det at flysikkerheten er i fare. Våre systemer (i likhet med andre) er feiltolerante, det vil si at feil i ett ledd skal fanges opp i neste. Både vi i Norwegian, samarbeidspartnerne våre Go2Sky, norske og slovakiske luftfartsmyndigheter har alle konkludert med at det ikke var noen reell fare for sikkerheten til passasjerene eller besetningen, selv om prosedyrer og rutiner på bakken ikke ble fulgt.

Ikke la unyanserte framstillinger og krigsoverskrifter lede dere til å tro noe annet enn at vi i Norwegian tar hendelsen på alvor og at vi hver eneste dag hele året jobber aktivt med å opprettholde selskapets meget gode sikkerhetsstatikk. Det er trygt å fly med Norwegian.

Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian

Kommentar

  1. Harald Skreppedal sier

    En flyvning der siste gjenstående barriere redder situasjonen to ganger, samt en take-off med mulig uavklart banelengde og performance, regnes altså som sikker. Minner meg litt om barneTV-stjernen Teodor fra 1970-tallet – «det gikk jo bra, jo». Hva med at Hesthammer i steden kommenterer direkte på hvert punkt i AVHerald sin rapportering? Venter i spenning på offisiell rapport av hendelsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *