KLM – Business Class Europa

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

KLM er sterke på det Norske markedet og mater masse reisende fra Norge og til sine mange intercontinentale ruter ut fra Amsterdam. Vi har allerede hatt en utskremt medarbeider på langtur med KLM. Nå sjekker vi ut kvaliteten på deres Business Class mellom Amsterdam og Oslo.

A seatbelt!
A seatbelt!

KLM kjører et delvis svært gammeldags, og delvis svært moderne bookingkonsept. Jeg behøvde kun en en-veis billett Amsterdam – Oslo, og forsøkte booke dette. Det lød på drøyt 500 Euro i økonomi og ca 700 Euro i Business. Det var selvfølgelig fullstendig uaktuelt, da jeg kunne blitt en natt i Amsterdam og fløyet SAS hjem morgenen etter og allikevel sittet med lommene fulle av sparte penger. Løsningen ble å kjøpe en tur/retur og kaste returen. Da sank prisen til totalt 150 Euro. KLM… Beklager, men dette er steinalder tenking!

Når man vel har booket, og lest (og ignorert) advarselen om at hvis man ikke bruker siste delen av reisen vil man bli etterfakturert for X-antall Euro, kommer en av de morsomme tingene. Man kan by på oppgradering. På en slik rute som denne kan man by fra 80 Euro. Om det da viser seg å være ledige seter vil de høyeste budene vinne. Jeg hadde en hektisk jobbeperiode og klinte til å bød 100 Euro. Budet gikk inn og jeg ble oppgradert til business.

Med denne oppgraderingen kan man bruke alle facilitetene som Fast Track (som virkelig er «fast» i Amsterdam) og lounge. Royal Crown loungen i Amsterdam er veldig bra. Faktisk helt i toppskiktet blant Business-lounger i Europa. Godt utvalg mat og drikke, raskt internet og komfortable stoler. De har til og med røykerom. Det får de pluss i margen for, selv av en ikke-røyker som meg.

Det man ikke får er poeng for business. Når du kjøper oppgradering fra British Airways for du poeng for oppgradert klasse. Hos KLM får du poeng for opprinnelig klasse. Anyway…

Etter litt mat i loungen bar det ombord. Lyse og trivelige kabiner er det hos KLM, og setene er gode å sitte i. Benplassen på rad 1 er det heller ikke mye å utsette på.

Benplassen er i orden på rad 1
Benplassen er i orden på rad 1

Nok så raskt etter avgang fikk vi utdelt menyer. Ikke at det er noe å velge imellom, men man får nå meny. På denne kvedlsflighten var det en laksesalat som så veldig god ut. Nå er undertegnede ihuga laksehater, så jeg smakte ikke på den, men ut fra slafsingen og smattingen ellers i kabinen var den utmerket. Det var også en boks sjokolader, og en brun dessertpudding og det jeg trodde var sjokoladepudding med krem (til venstre). Jeg var sulten som en bjørn og skulle helle i meg «sjokoladepuddingen». Sjokket var mildt sagt enormt da jeg satt med hele innholdet i munnen og det ikke var sjokoladepudding. Det var rødbetsalat med rugbrødsmuler og dillkrem… Jeg kjente tårene presse på, men mannet meg opp og svelget stolt uten å fortrekke en mine til personalet. «Helt normalt dette. Slik gjør vi i Norge» – forsøkte jeg utstråle.

Laksesalat...
Laksesalat…

Til maten valgte jeg vann, men etter den lille episoden med «sjokoladepuddingen» merket jeg at jeg trengte noe mer for å redigere ganen.

KLM har ikke champagne, de serverer isteden en musserende fra Cordoniu. Den smakte helt ok, og det passer jo utmerket når man kommer fra Norge. Nå kan jeg trygt si til alle at «nei, gullkort og champagne er ikke noe for meg» (sølvkort og musserende, derimot…).

"Champagne"
«Champagne»

Etter en drøy times flyvning landet vi på tiden på Gardermoen.

Konklusjon

Jeg er rimelig godt fornøyd med totalproduktet til KLM jeg altså. Det er god service, fabelaktig produkt på bakken i Amsterdam, gode seter og grei servering. Merk dog at på en lunch-flight får du bare en baguett å spise, så spis deg god og mett i loungen først.

Terningkast 8 av 10

[box style=’info’]Quickfacts:
Rute: Amsterdam – Oslo
Fly/sete: Boeing 737, sete 1F
Internet ombord: Nei
Servering: Laksesalat med dessert
Pris: 250 Euro (inkludert en returbillett i economy).
Bonuspoeng opptjent / program: 187 Flying Blue poeng + 94 Elite bonus miles (silver).
HjemmesideKLM
Fordeler: God service, fabelaktig produkt på bakken
Ulemper: Savner en alternativ rett ombord, slik du finner hos British Airways.[/box]

Neste uke tester vår egen lille Tommy British Airways

[box style=’note’] Les og kommenter testene. Klikk her [/box]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *