Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I dag fyller Københavns Lufthavn intet mindre enn 90 år – gratulerer med dagen! Lufthavnen har fra starten i 1925 og frem til i dag utviklet seg fra å være en «lekeplass» for de få utvalgte, til et viktig trafikknutepunkt, både for Danmark og Nord-Europa.
Københavns Lufthavn er Danmarks største arbeidsplass med over 23 000 ansatte i 700 forskjellige virksomheter.
Dagen i dag har blitt markert med flere overraskelser for de reisende i terminalen, og i kveld er det en mottakelse for spesielt inviterte gjester i den gamle Vilhelm Lauritzen terminalen, hvor blant annet den danske transportministeren deltar.
København Lufthavn er i dag viktig for svært mange av oss som reiser. Luftfarten har også endret seg på de 90 årene Københavns Lufthavn har eksistert, og det å reise med fly har gått fra å være kun for de aller rikeste, til å være oppnåelig for «alle.» Det er mye som har forandret seg siden lufthavnens spede start på Kløvermarken for 90 år siden.
I 1939 stod den gang, en av verdens mest moderne luftfartsbygninger klar – Vilhelm Lauritzen Terminalen.
I 1939 reiste 70 000 passasjerer med fly til og fra Københavns Lufthavn, i løpet av et år.
I 2015 reiser 70 000 passasjerer med fly til og fra Københans Lufthavn. På en dag.
I dag fremstår København-Kastrup flyplassen som svært moderne og passasjervennlig, med gode løsninger for transfer innenriks, innad i Schengen og internasjonalt ut av Schengen-området. Det er en egen «lavpristerminal» (F-piren) og totalt tre terminaler, hotell, metrostasjon og togstasjon.
Hvordan utviklingen går de neste årene blir spennende å følge med på, med tanke på utbyggingen av Oslo Lufthavns utbygging som skal være ferdig våren 2017.
Blandt passasjerer som reiser ofte via København, hører jeg ogte at de i dag føler flyplassen har mer fokus på å være et shoppingsenter, enn å være en flyplass. Det er nok mye sant i det, men dette er jo også blitt en viktig del av driften av flyplasser.
Les også: Denne døren koster British Airways 12 millioner kroner i året!
Bonusfeber gratulerer Københavns Lufthavn med de første 90 årene i drift, og vi ser frem til å følge med på utviklingen.
Her er noen bilder fra flyplassen, fra 1927 til 1960:
Rutekart anno 1934
1927: Træslottet, som flyplassen ble kalt den gang
Ukjent årstall: Marshaller ved Vilhelm Lauritzen Terminalen
1947: Restaurant Hammer
1958: Kioskutsalg
1958: Avis- og tobakkskiosk
1954: Mottakelse av Polarruten på Kastrup
1951: Bagasjelasting
1948: Vilhelm Lauritzen Terminalen
Her er noen bilder fra 1960 til 1985:
1960: Innsjekkingsskranke
1960-tallet: B-piren
1984: Lounge
1960-tallet: Bar i Terminal 2
1970-tallet: Sparkesykler i Pir B
1970-tallet: Terminal 2
1970: Terminal 2
1960: Terminal 2
Og til slutt, litt mer moderne bilder fra 2000 og utover:
2007: Innsjekkingsskjermer i Terminal 2
2009: Air Force One besøker København
2012: Pir C
Go Terminal, eller pir F, som er terminalen lavprisselskapene går fra
Litt fakta om Københavns Lufthavn:
- En av verdens eldste sivile flyplasser
- De mest populære destinasjonene fra København er London, Stockholm, Oslo, Amsterdam og Paris
- Du kan fly direkte (non-stop) til 157 destinasjoner, hvorav 27 er interkontinentale destinasjoner som New York, San Fransisco, Washington D.C, Chicago, Los Angeles, Fort Lauderdale, Bangkok, Singapore, Shanghai, Beijing, Tokyo, Doha og Dubai.
- 71 flyselskaper betjener København-Kastrup. De tre største er SAS (42 %), Norwegian (17 %) og easyJet (6 %)
- Årets travleste dag i 2014 var 27. juni. Da reiste 98 674 passasjerer til eller fra Kastrup
- Flyplassens areal er 12,4 kvadratkilometer = 2 000 fotballbaner
Opprinnelig publisert på Bonusfeber.dk av Flemming Poulsen
Legg igjen en kommentar