Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
FN’s organisasjon for sivil luftfart ICAO (International Civil Aviation Organization) jobber med å få på plass utslippskrav for kommersielle fly og håper man kan begynne å rydde opp fra 2020.
Biler og andre kjøretøy har hatt utslippskrav lenge (bare spør Volkswagen!), men ikke passasjerfly. I alle fall ikke hittil. Men verden har tatt et stort skritt mot opprydding også i skyene når hele 23 land har blitt enige om å sette den første internasjonale standarden for utslipp av karbondioksid for sivile fly. Hvis tiltaket vedtas som anbefalt, vil nye flymodeller møte tøffere retningslinjer og krav allerede fra 2020. Nye fly av eksisterende modeller vil følge etter i 2023, mens det vil være en fullstendig cutoff for ikke-standard fly i 2028.
Så lenge alt går som planlagt, kan det bli litt mer miljøvennlige motorer og store kutt i flyenes forurensning. Det er formidable tall vi snakker om, for et kutt på over 650 millioner tonn CO2 mellom 2020 og 2040, eller like mye som 140 millioner biler spytter ut i løpet av ett år. Dette tiltaket vil jo ikke være like god som å flytte til ren utslippsfri flytrafikk som man kan oppnå med elektriske jetmotorer – noe som ligger litt frem i tid. Men likevel, det kan spille en viktig rolle i å møte de globale reduksjonsmålene som er satt av verdenssamfunnet.
Vi må også huske på at luftfartssektoren i dag står for under to prosent av verdens årlige CO2-utslipp, men når man forventer en dobling av globale passasjerer og fly innen 2030, må det forvaltes på en mest mulig ansvarlig og bærekraftig måte.
Se hele pressemeldingen fra ICAO her.
Legg igjen en kommentar